Jag har sett att det finns en del folk här som brukar bearbeta material på olika sätt så det är kanske inte omöjligt att få hjälp. Jo, det är ju jul ledigt. Men så småningom så kommer man ju tillbaka till jobbet och då ska man igång med fräsen igen. Jag är dock inte kompis med den och behöver hela tiden hjälp att ställa in den vilket jag finner ganska otillfredsställande. Jag kan nämligen inte begripa
vilka knappar jag ska trycka på. Har tittat i tjocka "instruktions böcker" men förstår ändå inte hur jag ska göra eftersom de verkar skrivna för folk som redan känner till systemet. Starta maskinen kan jag nu efter ett halvår och redan där saknar jag förståelse för den logik som ändå borde finnas. Tycker att jag står och trycker på knappar i 5 minuter innan jag ens ser någon rörelse. Är maskinen väl igång och inställd kan jag köra den (läs: köra ett program till slut och sedan börja om). Vissa baskunskaper börjar också sitta nu men de mer avancerade sakerna som att ställa in X Y Z punkterna osv har jag problem med. För det
kräver att ett antal knappar trycks in i
exakt rätt följd. En "lathund" vore bra för minnet är dåligt.
Så därför frågar jag nu som följer: Är det någon som känner till en enkel instruktion för Heidenhain TNC 360 som jag kan studera? Jag har ingen utbildning på det här utan vill försöka lära mig. Men det här är krångligt. Hade man haft en vanlig dator till hands så vore det nog enklare men det här är ingen vanlig dator.
Observera: Bild från nätet!