Laga 17" CRT monitor, olinjär bild, varm trissa m.m.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
markusb
Kontakt:

Laga 17" CRT monitor, olinjär bild, varm trissa m.m.

Inlägg av markusb »

Fick ett ryck i helgen och lyfte ner en gammal trasig 17" Hyundai monitor från hyllan och skulle se vad felet på den kunde tänkas vara. (deluxescan 7870 heter den)

Kanske ska börja med att säga att jag inte har någon som helst erfarenhet av TV, monitorer osv.. har alltid haft så stor respekt för högspänning att jag inte brytt mig om att sätta mig in i det. Kalla mig fegis ;)
Hur som helst, tänkte att det kanske var något simpelt fel som kallödning eller liknande.

Kollade och mätte runt lite i burken. Helkortis på alla benen på en BU2525AF switchtransistor. Hade ingen sådan på lager, däremot ett annat skrotat monitorchassi med en 2SD**** (befinner mig 8mil från skärmen och kommer inte ihåg vad trissan hette, men skulle enligt jaeger-boken kunna ersätta en BU508 med den)
Tog en chansning och satte i den och startade upp. Funkade fint!

Men... efter en stund så märkte jag att skärmen blev svinvarm! Bilden förvrängdes oxå i takt med att tempen steg. Den blev "ihoptryckt" på högersidan. Stängde av och kände på aluminiumbiten som trissan satt på och brände mig nästan.

Plockade ner den igen och mätte runt lite runt trissan. Lödde bort högspänningskondingar, elyter, motstånd osv och mätte. Hittar inga fel.

Så nu frågar jag er grabbar om ni kan rekomendera några specifika komponenter att kika närmre på. Är det så att trissan kanske inte drivs fullt ut? Det borde kunna vara orsaken till den extrema värmen.

Jag är inte införstådd i hur ett bildrör funkar/drivs men kan otillräcklig drivning av trissan oxå bidra till att bilden blir olinjär BARA på höger kant? Det är ungefär 2cm som är olinjärt, klockan och datumet i hörnet på XP blir ihopklämt och nästan oläsligt.

Jag är tacksam för alla tips jag kan få. Fortsatt mätning blir det i slutet på veckan eller i helgen när jag åker till föräldrahemmet dr jag har alla mina grejjer.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Är det HOT (Horizontal Output Transistor) du menar eller switchtrissan i nätdelen ?

Om det är HOT så är det möjligt att högspänningstrafon (den stora svarta saken med en röd kabel på) har tackat för sig såpass att den funkar när den är kall men då, den gått en stund börjar den att slå över mellan lindningsvarv men kan ändå ge spänning för att ge bild men lastar ner trissan så den blir varm.

Du kan ju alltid testa att försöka få tag i och byta hv trafon.
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

Flyback kondingen kan vara ett hett tips att kolla. brukar sitta i närheten av trissan. ca 1500V och under 1farad i kapacitet ungefär.
markusb
Kontakt:

Inlägg av markusb »

Yes, HOTen menar jag.

Har kollat alla kondingar i närheten av trissan, bl.a en 1n2 1500V och den var ok.

Kanske är HVtrafon som gett sig då.

Hur var det med ersättaren (som egentligen inte är en ersättare) till trissan.. kan det påverka så pass mycket när den bara används som switch?
Kanske skulle beställa hem en BU2525 och prova till att börja med. Något billigare än en HVtrafo 8)
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Tror det här är den bästa lösningen för dig:
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... hp?t=10076

:)
markusb
Kontakt:

Inlägg av markusb »

50 mil enkel resa.. blir en dyr skärm det :wink:
Tekko

Inlägg av Tekko »

Möjligt det också. Testa med en HOT med samma nummer och se om även den överhettar, om den gör det så är det trafon som tagit semester.
markusb
Kontakt:

Inlägg av markusb »

Ok, bra tips!

Ska testa det.
Skriv svar