Konvertering av variabel likspänningssignal
- Guraknugen
Re: Konvertering av variabel likspänningssignal
När jag läste igenom hela tråden nu, insåg jag att jag varit lite otydlig. Det beror nog på att jag skrivit något på ett Arduino-forum strax innan och på något sätt förutsatte att alla här per automatik förstod att en Arduino var inblandad i mitt resonemang redan från början.
Grejen är alltså den att Arduinos digitala utgångar även kan agera "analoga" i form av PWM. Funkar ju om man vill styra motorer och sådant, men vill man ha en riktig analog signal krävs ju ytterligare attiraljer.
PWM-signalen kan styras i 256 steg, så upplösningen verkar vara 8 bitar, vilket räcker i min enkla tillämpning. När jag då råkade hitta LTC2645 verkade den vara precis det jag var ute efter: En enkel lösning på ett enkelt problem. Enkelt att programmera, enkelt att koppla in. I mitt lilla projekt kommer även andra saker att kopplas in och jag misstänker att Arduinon kommer att få mycket att göra, så jag uppskattar därför om få pinnar går åt och om programkoden kan hållas så kort som möjligt.
Hur som helst, vad jag nu har (på pappret - jag har ännu inte beställt något), av det som har med denna tråd att göra, är en Arduino som ger ifrån sig en PWM-signal, en LTC2645 som gör en anslog signal av det hela och till sist en extern burk som styrs av denna analoga signal. Plus en och annan givare som är avgörande för hur det hela ska styras…
Grejen är alltså den att Arduinos digitala utgångar även kan agera "analoga" i form av PWM. Funkar ju om man vill styra motorer och sådant, men vill man ha en riktig analog signal krävs ju ytterligare attiraljer.
PWM-signalen kan styras i 256 steg, så upplösningen verkar vara 8 bitar, vilket räcker i min enkla tillämpning. När jag då råkade hitta LTC2645 verkade den vara precis det jag var ute efter: En enkel lösning på ett enkelt problem. Enkelt att programmera, enkelt att koppla in. I mitt lilla projekt kommer även andra saker att kopplas in och jag misstänker att Arduinon kommer att få mycket att göra, så jag uppskattar därför om få pinnar går åt och om programkoden kan hållas så kort som möjligt.
Hur som helst, vad jag nu har (på pappret - jag har ännu inte beställt något), av det som har med denna tråd att göra, är en Arduino som ger ifrån sig en PWM-signal, en LTC2645 som gör en anslog signal av det hela och till sist en extern burk som styrs av denna analoga signal. Plus en och annan givare som är avgörande för hur det hela ska styras…
PWM är en form av D/A-omvandlig.
Så vad menar du med en "riktig analog signal"?
Ska det vara en spänning som du kan dra ström från så krävs bara ett buffertsteg.
Det kan ju inte vara hastigheten som är problemet eftersom där blir ju PWM-frekvensen begränsningen även med din lösning.
Så vad menar du med en "riktig analog signal"?
Ska det vara en spänning som du kan dra ström från så krävs bara ett buffertsteg.
Det kan ju inte vara hastigheten som är problemet eftersom där blir ju PWM-frekvensen begränsningen även med din lösning.
Om du fortfarande är ute att använda en PWM-signal, räcker det med en billig Rail2Rail OP-förstärkare och ett filter, så får du det du vill ha.
- Guraknugen
Hm… av någon anledning saknades en Citera-knapp i sista inlägget, så jag får väl fuska lite då:
Absolut.Nerre skrev:PWM är en form av D/A-omvandlig.
Ja, det där var ju minst sagt luddigt, måste jag hålla med om… Alla signaler är ju faktiskt analoga, egentligen… Vad jag menar är att om jag skickar ett visst värde till utgången ska det resultera i en likspänning som motsvarar värdet, det vill säga det man får om man filtrerar sin PWM så bra det bara går.Nerre skrev:Så vad menar du med en "riktig analog signal"?
Tror inte det kommer att bli ifråga om någon anmärkningsvärd ström. Det är en signal som ska in i nästa burk som i sin tur styr något. Tyvärr är burken ifråga sluten. Har inte lyckats få fram några specifikationer över huvud taget. Kineserna verkar vara väldigt hemlighetsfulla…Nerre skrev:Ska det vara en spänning som du kan dra ström från så krävs bara ett buffertsteg.
Nej, hastigheten är inget större problem om det inte börjar handla om hela sekunder… Däremot vill jag ha ett obefintligt rippel, ”för säkerhets skull”, eftersom jag inte vet vad burken ifråga kräver. Burken ifråga är förresten styrenheten till en el-skoter. Jag försöker göra en extern fartbegränsare samt korrigera för ett visst beteende som jag inte gillar, men som inte verkar gå att åtgärda på annat vettigt sätt, eftersom kineserna tydligen har en helt annan uppfattning än jag själv om hur det borde fungera… Har pratat med dem via annan person, men de vägrar förstå problemet…Nerre skrev:Det kan ju inte vara hastigheten som är problemet eftersom där blir ju PWM-frekvensen begränsningen även med din lösning.
- Guraknugen
Förmodligen. Dock känns det spontant som att lösningen med LTC2645 blir mindre i volym räknat, och utrymmet är något begränsat… Men än så länge befinner jag mig lite på gissningsstadiet, så det är väl mest bara en känsla jag har… Och så slipper jag dimensionera ett filter… ha ha ha…TomasL skrev:Om du fortfarande är ute att använda en PWM-signal, räcker det med en billig Rail2Rail OP-förstärkare och ett filter, så får du det du vill ha.
Nackdelen med PWM-varianten är att du får väldigt dålig kontroll på vad som händer.
En ren digital variant som den kretsen jag länkade till ger bättre kontroll.
EN OP och ett filter tar knappast mer plats.
En ren digital variant som den kretsen jag länkade till ger bättre kontroll.
EN OP och ett filter tar knappast mer plats.
- Guraknugen
En IC + ett antal diskreta komponenter måste väl ändå ta mer plats än en IC utan diskreta komponenter? Naturligtvis har jag fel, jag har bara inte förstått det än, så upplys mig gärna om vad jag inte tycks inse.TomasL skrev:EN OP och ett filter tar knappast mer plats.

- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Det finns op förstärkare i Sot23-5 kapslar. resultatet är mindre än din IC
Swech
Swech
Och med 0402 ytmonterade passiva komponenter....
-
Om du vill kontrollera din DAC med PWM så gör det för all del. De flesta håller sina egna metoder högre än andras.
Om din MCU har hårdvaru PWM och du har full koll på den så kör på.
Kan väl hända att den DACen är dyrare än andra (har inte kollat, bara gissar) men det är ju bara relevant vid serietillverkning.
Om din MCU har hårdvaru PWM och du har full koll på den så kör på.
Kan väl hända att den DACen är dyrare än andra (har inte kollat, bara gissar) men det är ju bara relevant vid serietillverkning.
Jag förstår fortfarande inte varför man vill kontrollera en DAC med en annan (PWM) DAC. Är det inte bättre att styra den andra DACen digitalt från början?
Eller som sagt var filtrera PWM-signalen så man får tillräckligt stabil signal.
Vad har du för krav på rippel egentligen, som inte en filtrering av PWM-signalen kan lösa?
Eller som sagt var filtrera PWM-signalen så man får tillräckligt stabil signal.
Vad har du för krav på rippel egentligen, som inte en filtrering av PWM-signalen kan lösa?