Mouser eller DigiKey
Mouser eller DigiKey
Ni som har lite rutin, vart gör ni helst era beställningar? Mouser eller DigiKey? Hur fungerar respektive med tull och moms?
Re: Mouser eller DigiKey
Som privatperson kan ju tilläggas. Jämfört med DigiKey och Mouser har Farnell (Microkit) ganska höga priser.
Gillar mouser och digikey. Går du genom den svenska sidan så är tull och moms fixad på mouser och digikey.
Beställa genom microkit känns bara bökigt.
Beställa genom microkit känns bara bökigt.
http://se.rs-online.com/web/ Har jag fastnat för på senare tid.
Funkar alldeles utmärkt att handla som privatperson, & leverans till dörren dagen efter.
Funkar alldeles utmärkt att handla som privatperson, & leverans till dörren dagen efter.
- prototypen
Varför "eller"?
Handla där det finns och priset är rätt.
Jag handlar med DK, Mouser, Farnell, ELFA, RSonline
Protte (det har blivit mycket från DK)
Handla där det finns och priset är rätt.
Jag handlar med DK, Mouser, Farnell, ELFA, RSonline
Protte (det har blivit mycket från DK)
Har handlat hos Elfa flertal gånger men aldrig mer. Finns inget där med en prislapp som man kan kalla rimlig. Har helt gått över till Farnell. Provade på Digikey men fick ytterligare en faktura hem att betala UPS för frakten, även fast jag redan betalat den. Fult.
- prototypen
Det finns tillfällen då ELFA är billigare, jodå.
UPS debiterar inte frakten, de debiterar moms.
Det som stör lite är att vi får betala moms på frakten som rabatteras av DK.
Protte
UPS debiterar inte frakten, de debiterar moms.
Det som stör lite är att vi får betala moms på frakten som rabatteras av DK.
Protte
-
Digikey, står att moms och frakt igår i priset, om jag nu betalar det till dem varför kommer UPS med faktura på moms, eller det räknas av vid beställningen ? Nej jag har aldrig beställt där men har sett diverse 'spännade' inlägg om om ups och digikey 

TME är också ett alternativ. Från RS får man oftast alla "komponentband" nerklippta och paketerade om 1 eller 10 komponenter.
/// Marcus
/// Marcus
Var står det så?Digikey, står att moms och frakt igår i priset, om jag nu betalar det till dem varför kommer UPS med faktura på moms, eller det räknas av vid beställningen ?
Vad jag vet och kan läsa så står det att de avgifter som speditören (UPS) tar ut för deras hantering av moms-inbetalning etc ingår men att momsen betalas av beställaren i samband med leverans - vanligen via faktura från UPS. UPS "lägger ut" för momsen och fakturerar sedan beställaren motsvarande belopp.
Sen att man blir debiterad moms på frakten som är "gratis" tycker jag också är lite konstigt men så är det (och jag förstår varför men det känns som man betalar moms på frakten två gånger eftersom de garanterat har täckning för frakten i priset på prylarna man beställt). Det har även hänt mig att UPS gjort fel och tagit ut avgift fast de inte SKA göra det men efter påtalande så har det löst sig.
De flesta andra "spännande" inlägg jag känner till i ämnet handlar om att vilkoren är OLIKA beroende på vilken valuta man väljer när man beställer. Om man beställer i USD så ingår INTE tidigare nämnda avgifter, beställer man i EUR eller SEK så ingår de. Moms tillkommer alltid.
ELFA ELFA ELFA....don't get me started. Senast: Beställer 30m kabel, får 13+17m.
Nej, privat handlar jag i princip ALDRIG från ELFA längre (blir mest Digkey).
Du ska inte åka på extra räkning från UPS om digikey har lagt på svensk moms på ordern redan.
Låter skumt, vet att UPS var lite sådär för ett tag sedan dock.
Mouser jag beställde från sist la på exakt 25% moms.
Låter skumt, vet att UPS var lite sådär för ett tag sedan dock.
Mouser jag beställde från sist la på exakt 25% moms.
Vilken valuta blir billigast i att beställa med totalt sett efter att UPS har kört sitt race?
-
- EF Sponsor
Trådarkeologi...
Finns det någon hake med mouser? Dom har ett SMPS i lager som jag är ute efter. Och det står att det är fraktfritt på "vissa" artiklar om ordervärdet överstiger typ 400SEK. Och det är det ju. Men det verkar osannolikt att det skulle vara sant.
Spagget finns på e-bay också men jag är lite skräckslagen för det där med förfalskningar och så lovas leveranstid på typ två månader. Dessutom är priset marginellt bättre.
Med hake menar jag typ att det tillkommer någon faktureringsavgift på årsinkomsten + moms och värnskatt eller något sånt. Eller är det wysiwyg?
Ni verkar vara några som handlar där regelbundet.
Finns det någon hake med mouser? Dom har ett SMPS i lager som jag är ute efter. Och det står att det är fraktfritt på "vissa" artiklar om ordervärdet överstiger typ 400SEK. Och det är det ju. Men det verkar osannolikt att det skulle vara sant.
Spagget finns på e-bay också men jag är lite skräckslagen för det där med förfalskningar och så lovas leveranstid på typ två månader. Dessutom är priset marginellt bättre.
Med hake menar jag typ att det tillkommer någon faktureringsavgift på årsinkomsten + moms och värnskatt eller något sånt. Eller är det wysiwyg?
Ni verkar vara några som handlar där regelbundet.
Problemet är väl att många av oss inte handlar som privatpersoner, och då spelar moms ingen större roll, då det alltid är priset utan moms som är intressant.
Handlar själv 70% eller så på RS, resterande Mouser, ELFA, DK mfl (i princip där grejjorna finns) (har blivit en del "mystiska" leverantörer, eller snarare i Sverige okända), sedan tar jag rätt mycket direkt också, uChipDirect, WURTH och APEM mfl
Handlar själv 70% eller så på RS, resterande Mouser, ELFA, DK mfl (i princip där grejjorna finns) (har blivit en del "mystiska" leverantörer, eller snarare i Sverige okända), sedan tar jag rätt mycket direkt också, uChipDirect, WURTH och APEM mfl