Fukt i filament är alltid en faktor att räkna med, men fukten ersätter inte material i filamentet så att det finns mindre material per längdenhet.Erik M skrev: .........
"Ja kan plasten ha stått och sugit åt sig fukt?"
Mindre troligt då den befunnit sig i samma miljö hela tiden.
Effekten du nämner skulle inte ge det resultat jag får.
Det skulle inte komma ut mer material vid en sådan händelse.
Snarare mindre då det, enligt dig, finns insuget vatten; vilket då ersätter det filament som var tänkt vara där.
Om det sedan far ut på ett explosionsliknande vis skulle det snarare spridas än bygga en "blobb".
..........
När fukten i filamentet expanderar vid uppvärmning sker inte det digitalt, trycket ökar gradvis inuti munstycket och resultatet blir att mer filament än önskat kommer ut tills gasen "pyser ut" och trycket i munstycket återgår till det "normala" för aktuell extruderingshastighet. Explosion kanske var ett felvalt uttryck i inlägget där det nämndes.
Mina filament förvaras i förslutna lådor med fuktabsorberande ämnen när de inte används, har även fuktmätare i lådorna så att jag vet vad jag har att förvänta mig när plockar fram dem. Filament som förvaras öppet i ett vanligt rum mättas med fukt och kan bara återfå sina ursprungliga egenskaper genom torkning.
Edit: Ordval och förtydligande.