Jo, om födslarna är slumpvis fördelade.
Annars är det som att säga att "det spelar ingen roll hur många gånger du slår en tärning, du kommer aldrig kunna slå en sexa". Naturligtvis räcker det inte med att slå 6 gånger för att slå minst en sexa, men att kunna slå tärningen hundra gånger utan att slå en enda sexa är extremt osannolikt.
Python / mattekontroll
-
Re: Python / mattekontroll
Det mest uppenbara svaret borde ju vara noll. Det behövs inte födas några barn alls för det finns redan minst en person som fyller år för varje dag på året. 

Ja, det skulle ju kunna vara ett alternativt svar som mer pekar på
en lucka i problemformuleringen...
en lucka i problemformuleringen...

Jag tycker att du valde fel pedagogiskt grepp om du antydde att det går att räkna fram, eller koda farm, ett svar. Kan du inte hellre resonera kring sannolikheten eller kravet - någon fyller år varje dag. Då kan du ta upp vad en stokastisk variabel är, resonera kring olika fördelningar, normalfördelning, poissonfördelning, etc.
Tips, gör så här: Gissningsvis kan du börja med att approximera barnafödandet till en diskret likformig fördelning utan att din dotter protesterar. Dvs det skulle behövas 365 förlossningar för att täcka årets alla dagar. Det fina med den här utgångspunkten? Jo, nu kan ni resonera kring familjens födelsedagar, är de jämt fördelar över året. Du kanske inte vill prata om just det, men kan kanske vara så att mamma och pappa har varit lite mer "aktiva" under tex strömavbrott.
Kort och gott, finns det saker som påverkar när barn föds?
Tips, gör så här: Gissningsvis kan du börja med att approximera barnafödandet till en diskret likformig fördelning utan att din dotter protesterar. Dvs det skulle behövas 365 förlossningar för att täcka årets alla dagar. Det fina med den här utgångspunkten? Jo, nu kan ni resonera kring familjens födelsedagar, är de jämt fördelar över året. Du kanske inte vill prata om just det, men kan kanske vara så att mamma och pappa har varit lite mer "aktiva" under tex strömavbrott.

Kul med skapligt intresse för problemet.
Verkar dock som att exemplet hanterar samma problemtyp. Jag justerade dock programmet lite med en yttre loop för att köras många gånger. Svaret ackumuleras och redovisas som medelvärde. Vid 1000 cykler närmar sig svaret det du skriver Klas.
Finns det något mattemagiskt uttryck (typ standardavvikelse eller nåt) som asymptotiskt borde närma sig 0 eller 1 eller något. Inbillar mig att man på det viset skulle kunna kolla hur pass "bra" körningen är(?).
Det här är ju bara för kul men man får ju knappa lite data och hålla hjärnan ljummen i alla fall.
.
Tyckte att det var ett lämpligt problem att tvinga fram lite kod. Märker dock att man har gått några år för lite i skolan. Ska kolla lite på ovanstående.
Detta är riktigt roligt varje gång. Herr Danielsson var en rackarns begåvad herre det.
Kollade länken ovan och det är ju en bit bortanför min intellektuella horisont.Klas-Kenny skrev:Låter väldigt mycket som "Coupon collector's problem" https://en.m.wikipedia.org/wiki/Coupon_ ... 7s_problem
Edit: Nu har jag tillgång till räknare, så, "svaret" (om man nu kan tala om definitiva svar i rent statistiska beräkningar) borde vara att ~2360 barn måste födas. Förutsatt att det är samma sannolikhet för alla dagar på året, vilket kanske inte riktigt är verkligheten.

Finns det något mattemagiskt uttryck (typ standardavvikelse eller nåt) som asymptotiskt borde närma sig 0 eller 1 eller något. Inbillar mig att man på det viset skulle kunna kolla hur pass "bra" körningen är(?).
Det här är ju bara för kul men man får ju knappa lite data och hålla hjärnan ljummen i alla fall.
Känns lite fel ut då man har samma sannolikhet vid varje dragning. Är det inte så med fakultet att vid andra "försöket" så räknas första försökets sannolikhet bort?Swech skrev:fakultet....
Äh. Jag har ju givetvis inte lovat något resultat. Det är jag alldeles för smart förüberfuzz skrev: Jag tycker att du valde fel pedagogiskt grepp om du antydde att det går att räkna fram, eller koda farm, ett svar. Kan du inte hellre resonera kring sannolikheten eller kravet - någon fyller år varje dag. Då kan du ta upp vad en stokastisk variabel är, resonera kring olika fördelningar, normalfördelning, poissonfördelning, etc.

Tyckte att det var ett lämpligt problem att tvinga fram lite kod. Märker dock att man har gått några år för lite i skolan. Ska kolla lite på ovanstående.
kodar-holger skrev:Undrar hur det funkat i Harrisburg?
Detta är riktigt roligt varje gång. Herr Danielsson var en rackarns begåvad herre det.
Kod: Markera allt
#!/usr/bin/python
# -*- coding: ISO-8859-1 -*-
import os
import random
os.system('cls')
os.system("color 1e")
rotations = int(raw_input ("\n \n number of rotations? "))
antal = int(raw_input ("\n \n children per day? "))
svar = []
summa = 0
for i in range (rotations):
#Create list
lista = []
for i in range (365):
lista.append(0)
#loop while min value of list is below antal-1
count = 0
while (min(lista) <= antal-1):
r = random.randrange(1, 366, 1) #random could include 1 to 366-1
lista[r-1] += 1 #r-1 to fit index for lista(0)
count += 1
for i in range (len(lista)):
summa += lista[i]
svar.append(summa)
summa = 0
avg = float(sum(svar)/len(svar))
print "\n average of svar", avg
print "\n ", avg/365
raw_input ("\n \n Press <ENTER> to end program")
Nej, det finns inget antal som garanterar minst ett födelsedagsbarn per dag. Slumpa ut en miljon personer så finns det fortfarande en mikroskopisk chans att de t o m är födda samma dag. Däremot bör det gå att räkna ut ett antal för att sannolikheten för minst en person per dag ska vara minst 50%. Ännu fler för 90%. Jättemånga för 99%. 100% blir det dock aldrig.bearing skrev:Går det att räkna ut?
Spontant känns det som att man kan räkna ut någon sannolikhet, men att bestämma ett antal tror jag inte.