Undersöka batteritid på laptop?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Undersöka batteritid på laptop?

Inlägg av gunne »

Jag funderar på att köpa en begagnad bärbar dator och vill så klart ha ett bra sätt att kontrollera batteritiden innan köp. Att sitta med säljaren i en timme är ju inte så praktiskt.

Ska man kolla batterinivån i windows, köra nåt intensivt i fem minuter och sen kolla igen? Det lär ju inte funka. Att plocka fram multimetern och plocka loss batteriet kanske inte heller är så uppskattat av säljaren.

Några ideer?
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Du brukar kunna se i windows hur lång batteritid det är kvar, om du har datorn igång säg 15 min ger den ett hyffsat säkert värde.

Är batteriet dåligt kan du pruta och sen sätta i nya egna celler, billigare än ett nytt batteri.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Mätaren i windows stämmer _INTE_. Min har ibland en timme kvar och så låter det tjoff (i högtalarna när den stängs av "oriktigt") så vet man om man har sparat nyss eller inte. Ändå har jag över 1 timme i verklig batteritid på batteriet så det är ju inte helt väck.

Så vill du vara säker så får du nog sitta timmen :D
Beffo
Kontakt:

Inlägg av Beffo »

Har själv Notebook Hardware Control på min laptop.. man kan se allt möjligt, bland annat batteritid kvar, aktuell effektförbrukning och wear level.
Plus prestanda osv...
Gratis oxå ;)

-Notebook Hardware Control
http://www.pbus-167.com/chc.htm

Finns ett betalprogram som är rätt avancerat och kollar batterier på laptops.. Heter Batterymon
http://www.passmark.com/products/batmon.htm

Men Notebook Hardware Control räcker långt. Men man måste dra ur och sen ladda upp batteriet helt för att få ett exakt resultat
mullemeck
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

I linux på in laptop kan man hitta aktuell förbrukning, uppladdning, spänning och max uppladdning för batteriet. väldigt smidigt.
Skriv svar