Nixie Clock 3 - The Final Solution

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10734
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Inlägg av GeekJoan »

Jag skulle vara intresserad direkt om du råkade ha en klocka över...
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Har nu fått på alla komponenter som jag har hemma på ett av korten (det saknas fortfarande några småsaker som hör till MCU-delen).

Jag har kunnat verifiera rördrivarna och matningsspänningen till alla kretsar. Som det ser ut fungerar det bra:

Bild

Rören är tända med hjälp av byglar i socklarna. Detta test visade också det jag befarade - trafon som jag använder är för klen för att driva alla dessa rör. Jag måste skaffa en lite kraftigare med större lindningsförhållande. Rören lyser helt enkelt inte starkt nog.

Mer bilder där alla kretsar är på plats förutom MCU'n.

Bild

Bild
Användarvisningsbild
marvin
Inlägg: 214
Blev medlem: 30 maj 2003, 22:24:57
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av marvin »

Stiligt, inte utan att man är imponerad :)
Keep up the good work....
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Illuwatar: Vad blir det för låda till dessa skönheter?
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

En bottenplatta av aluminium, sidor av ek och ovandel av plexi. Så tänkte jag bygga in en av klockorna i alla fall (den som min syrra skall få som present).
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Har nu fixat strömförsörjningen så det blir lite mer drag i rören. Nu lyser de som det är tänkt. Även de delar som tidigare saknades för att kunna köra MCU'n är på plats, så nu skall det börja kodas. Fortsättning följer...


Edit: Har nu fått in så pass mycket kod att det går att visa tidskretsens (DS1302) innehåll på displayen. Detta visar att min displaylogik för att få direktdrivningens fördelar kombinerade med multiplexens portsparande fungerar. Att detta fungerade på första försöket (ingen veroboard-prototyp har byggts) var mer än jag hade förväntat mig.
Användarvisningsbild
Xerxes
Inlägg: 248
Blev medlem: 25 januari 2004, 22:55:05
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Xerxes »

Man är hård om man vågar beställa kretskort för mycket pengar utan att göra en prototyp först =)
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Mer bevis på att jag fick till det rätt ;) :

Bild

Ser man schemat så förstår man att ett veroboardbygge är inte att tänka på. Det är för mycket trådar att dra.

Den som känner sig manad kan kolla på schemat här.

Nu har jag fått till det med datumvisningen också - med en knapp växlar man mellan dessa båda lägen (HH:MM:SS <-> YY:MM:DD). Nästa steg är nu att få till möjligheten att ställa tid och datum...

För den som undrar så är den lilla lådan med flatkabeln som är ansluten till klockan programmeringsadaptern för AVR-kontrollern.
Användarvisningsbild
erixon
Inlägg: 380
Blev medlem: 27 augusti 2003, 10:21:58

Inlägg av erixon »

Håller med dej att applisera det där schema på verabord skulle inte var någon rolig uppgift :)
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

äsch.. koppla upp det på ett kopplingsdäck :-)
hebbe
Inlägg: 162
Blev medlem: 29 maj 2003, 00:45:20

Inlägg av hebbe »

Snyggt!

Vad med en blankpolerad plåt av koppar och fundament av ibenholt (svart ädelträ)?
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Programmeringen fortskrider med skaplig fart. Jag har kommit så pass långt att knappavkänningen fungerar klockrent ( :) ) - den strulade en del eftersom hanteringen av en av portarna lurade mig. Med hjälp av en voltmeter hittade jag vad som var fel och fixade till koden. Felet var att jag skrev till ingångarna samtidigt som till utgångarna (fyra knappar sitter på samma port som styr multiplexingen av displayen). När detta var löst var det bara att köra på. Så min idé på hur klockan skall ställas fungerar fint. Nu återstår hanteringen av att ställa datumet.

Här är lite mer bilder på bygget:

Bild

Bild

Själva sättet att ställa klockan på är nog lite unikt. Till och börja med har klockan två lägen - Run (när klockan går) och Set (inställningsläget). Den grå knappen väljer mellan dessa två lägen. När Set-läget är aktivt tänds en LED ovanför knappen. Dessutom tänds ytterligare en LED framför ett av rören. Denna extra LED är det som är lite speciellt - det finns nämligen en framför varje rör. Två av de svarta knapparna i mitten gör det möjligt att välja vilket rör som skall ha en tänd LED framför sig. På detta sätt väljer man vilken siffra som skall ändras. De andra två svarta knapparna stegar markerad siffra upp eller ned (utifrån de regler som gäller för just vald siffra). Den återstående blå knappen väljer mellan visning av tid eller datum. Man kan växla när man vill, även i Set-läget. På så sätt kan man lätt ställa både tid och datum utan att behöva trycka för mycket.

När klockan är i Run-läge släcks alla LED's så att utseendet inte störs.
Användarvisningsbild
PaNiC
Inlägg: 2566
Blev medlem: 15 augusti 2003, 22:16:15
Ort: Skånelandet

Inlägg av PaNiC »

Säg mig.. Vad är lysdioderna (?) framför rören till för?
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Doh! Läs texten ovanför din fråga. Där står det exakt vad lysdioderna gör.
gvs
EF Sponsor
Inlägg: 1688
Blev medlem: 18 oktober 2003, 14:20:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Växlar den permanent till datumläge eller hoppar den tillbaka efter några seknder? ( vore kanske trevligt att sätta det med en jumper )
Skriv svar