Tack så mycket för denna fina tråd och för tipset om det fyrkantiga hålet! Jag har precis stängt av facebook (skönt!) och det var precis sånt hör jag vill läsa istället!
För om du googlar på kupolugn så får man inte upp ngt vettigt öht vad gäller information om den typen av ugnar.
Vare sig hur man konstruerar eller kör dom. Samt att kupolugn är inkorrekt terminologi om vi ska nu vara lite såna, som du verkade vilja vara.
Kupolugn är en försvenskning av det italienska ordet Cupola som är derivat från ordet `cupula´ som är latin av 1500 tals dialekt.
Slutsats, svenska språket e värdelöst för teknisk beskrivning eller härledning på internet.
Detta var mer en rättelse av rörugn som inte ger någon som helst info om man försöker läsa på om det.
Jag måste ha ett antal (3-4st) av dessa chuckflänsar jag också så jag tänkte höra ifall det är så att dessa går att köpa eller om jag måste göra de själv? Och bör de göras i gjutjärn eller är det ok att använda något stålämne? Jag vill verkligen inte bearbeta gjutjärn om det går att undvika.
Japp. Har min svarv i köket och sist jag bearbetade gjutjärn fick jag sanera i ett par veckor innan jag kunde gå i vita strumpor hemma utan att de vart svarta.