Jag har nu caddat om min Rör-OP lite.
Kom på på bussen idag att jag missat att katoden hos diffrören ligger nära 450V/2 och drivs alltså inte med 450V vars lastlinje jag tittade på i EC när jag bestämde anodmotstånden.
Samtidigt borde jag förstått att det var fel tidigt ty 1mA*270k blir...
Så nu har jag korrigerat det.
Jag har även korrigerat att katodmotståndet för pentoden blev fel.
Enligt EC (och Ec2=150V) skall Uk i den kopplingen vara c.a 3,5V för 2mA så jag uppgraderade till 1k8.
Jag behåller dock min brutala dragning till 450V
Sen har jag också caddat min tilltänkta applikation: Vacuum Tube Curve Tracer
Det är bara en skiss än så länge.
Jag vet att jag ju inte kommer nå 450V på utgången (utgångsröret tappar minst 50V även om strömmen är låg...).
450V kommer f.ö från maxspänning hos tillgängliga lytar (även om seriekoppling med motstånd också funkar) men har också andra anledningar.
Jag är mycket osäker på hur "normala" OP-ampar fungerar så jag ber om er hjälp.
Mina OP fungerar i alla fall som så att medelvärdet av Vcc-Vss är vad man får ut (omotkopplat).
Med min Rör-OP får jag alltså ut 225V så länge som Vcm>20V (+&- tied together and anywhere else).
Normalt sett finns i praktiken inget problem med Vcm för man har relativt stor
dubbel matningsspänning.
Men jag ska lägga mig så nära Vss det bara går för jag har strikt positiv matning.
Anoddiagrammet i EC säger mig att pentoden (som är boven) behöver minst 20V för att fungera varför CM Range>Vss+20V.
Jag måste alltså lyfta allt 20V innan KOP-15D fungerar.
Jag har varit ute efter OP som tål hög spänning förut och letat runt men i princip stoppar det vid (Vcc-Vss)=44V.
Jag har preliminärt tänkt mig Vcc=24V (4 Volts marginal för icke-R2R).
Sen har jag tänkt mig en luring dvs Vss=-12V BARA.
Vcc-Vss blir då bara 36V vilket klaras.
MEN, hur går det med utgångsbias?
Mina OP skulle göra som så att dom lägger sig på Vss+(Vcc-Vss)/2, det är så dom är designade mest pga strömgenerator i diffsteget.
Säg att Vcc är 24V och Vss=-12V då skulle mina OP lägga sig på -12+18=6V (pga CMRR, OL).
Om kommersiella OP också gör det då blir jag konfys.
För vad är då VSRR för nåt?
Dessutom blir offset beroende av matningens tolerans.
Fast kanske feedback drar den rätt utifrån vilken referens man väljer (på plusingången).
Nej, jag förstår fortfarande inte hur en OP fungerar i praktiken.
Detta trots att jag nu byggt mig ett gäng
MVH/Roger
PS
Vänta nu, det är nog den höga förstärkningen ihop med återkopplingen som drar utgången till plusingångens potential. En normal OP har ju i princip oändlig förstärkning dvs skillnadsspänningen på plus och minusingången är i praktiken noll. Dvs utgången dras servoaktigt till plusingångens potential så länge det finns negativ återkoppling. Omotkopplat kan det eventuellt vara som med mina OPs. Måste testa asap

Fast samtidigt finns det offset som vid den höga förstärkningen garanterat kommer driva OP till endera rail.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.