Köpa NAS?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Nerre

Re: Köpa NAS?

Inlägg av Nerre »

xxargs skrev:
Pajar en extern disk, då är man "rökt".
tja - då tar man fram backuppen...
Snarare "originalet". Den externa hårddisken är ju normalt backup för hårddisken man har i datorn, man KOPIERAR ju filerna till den externa hårddisken. Då finns filerna dels på den externa hårddisken och dels på datorns egen, man har två kopior. Om den ena dör så får man göra en ny kopia från den andra.

Men det är klart att om man FLYTTAR filerna till den externa hårddisken så har man ju bara en kopia av filerna, då är det ju lika illa som att ha dem kvar i datorn. Men det är väl ingen som gör så?
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Sedan hör det till saken att man har md5summor på alla filer på båda diskarna. :)
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

sodjan skrev:Många har 100 år gamla bilder på sina mor/far föräldrar eller tidigare.
Ofta bra bilder tagna av fotograf. Inga festbilder med lustiga miner.
Vem skulle så där utan vidare vilja vara utan dom??

Och vilka bilder *idag* kommer att motsvara dessa om 100 år?
Jag skulle gissa de få bilder som skrivits ut till div fotoböcker, väldigt väldigt få av de digitalabilderna kommer överleva tror jag...
Om 1 av 1000 bilder överlever, blir det fortfarande väldigt mycket bilder, har svårt att se att facebooks och instagrams fotoarkiv inte kommer försvinna i någon konkurs/företagsuppköp inom en ganska snar framtid..
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Det är väl det mest förlåtande draget hos vår "kultur" att det inte kommer att finnas så mycket att studera för framtidens forskare. :)
TobiasH

Inlägg av TobiasH »

säter skrev:
Vad har du mot externa diskar?
Du får ingen spegling.
Pajar en extern disk, då är man "rökt".
Man kan kopiera mellan diskar med rdisk. På så sätt kan man få en "spegling" även mellan externa diskar. Enklast om man har en burk/NAS/server som kör *nix eftersom rsync finns lätt tillgängligt i dessa OS.

Sen ett tips är att har en så stor diskyta så allt data man vill lagra ryms. Annars blir det mycket jobb att hålla reda på olika "diskytor" om man t.ex. har flera olika NAS-burkar med olika data på.

Det är bra att rensa sitt data ibland också, man måste ju inte spara på allt, eller? Tar ju dock mycket tid att rensa, och man blir osäker på om man kan ta bort bilder, filmsnuttar m.m. eftersom man kanske kommer sakna dem i framtiden.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Och då kommer man till det här med backup resp arkivering.

En backup skrivs om när som helst och man kan förlora filer utan man vet om det.

Filer i en arkiv så har man selekterat ut det som skall sparas och ambitionen att aldrig någonsin raderas igen (inte en när disken är utagerad pga. sin lilla storlek - låt den ligga kvar bara som extra backup) - en arkivdisk skall bara fyllas på med filer, och filerna aldrig tas bort igen, och för att inte frestas till att ta bort något (när man har ont om plats) så bör åtminstone ena kopian på arkivet vara skrivet i ej omskrivningsbar eller bökigt omskrivbar media (RW) som DVD/Bluray.

Vidare skall man också se kopior på arkivet i NAS/hd som just kopior som inte kräver att man gör backup på det samt enkelt kan tas bort utan tvekan när det behövs.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Precis. Råkar man t.ex. spara ner en fil med samma namn som en annan så kommer den gamla filen att skrivas över även i backupen.

Jag tror det finns statistik på hur filer oftast försvinner, och jag tror faktiskt inte att diskkrascher är det vanligaste utan det är vanligare att man råkar radera eller skriva över av misstag.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Visst är det så, sedan 1984, när jag köpte min första PC har jag haft en krasch där jag faktiskt har förlorat data, detta gäller både hemma och jobb.
Visserligen har någon enstaka disk gått ned i en raidvolym, efter typ 50-70 kh drift, det har nog hänt en eller två gånger.
Så disk-krascher är nog iofs inte så vanligt, dock är det ju ofta oåterkallerligt när det händer, övrig hårdvara tenderar att krascha betydligt oftare.
Har ej heller råkat ut för korrupta filsystem vare sig på FAT, NTFS eller EXTx, eh, jo har väl hänt på FAT när "Strömmen" gått, vid något enstaka tillfälle.

Beträffande den kraschen där jag förlorade data så var det en disk som var på upphällning, och under backupen (jo den fungerade tillräckligt bra för att backa upp), så låg den lös på skrivbordet, och gick i golvet under drift. Den gillade inte det, helt klart, hade lyckats ta 50% av den ungefär.

Sensmoral, tappa inte en snurrande disk i golvet, och byt diskar efter ett antal timmars driftstid (vad som är lämpligt där vet jag faktiskt inte)
Diskarna i min mediaserver ligger nog på runt 20kh nu, gissar att man kanske skall börja fundera efter typ 30kh eller nått.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Diskar som jag kört så långt att man gör en backup på _hela_ disken innan en av och påslag rent strömförsörjningsmässigt, hade gått runt 47k timmar - och då hade den haft ljud för sig då och då att den nog inte var riktigt frisk typ senaste 5000 timmarna och disken (förövrigt hela datorn var lika sliten) gick inte att starta mer efter sista backuppen när den togs ur drift - där kan man verkligen säga att man kört grejorna till max utnyttjande....

Personligen tror jag inte man behöver oroa sig förrän när man är en bit över 35k timmar och vid över 40k timmar kanske börja fundera byta disk och de gamla utfasade används för mindre viktiga saker, om de startar någonsin mer... - eller om man sköter sina backupperna och det är relativt statisk innehåll med lite förändring - byter disk när det rasar och klarar situationen med backup om flera diskar rasar samtidigt om det skulle inträffa.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

mrfrenzy skrev:Kolla på en sata port multiplier. Prestandan räcker fint för mediaserver eller backup.

Ett annat alternativ är ju att byta till större diskar.
Verkar som de flesta PMar är byggda för SAS-portar, vad jag kan hitta, men då kan jag ju lika väl köpa en RocketRaid 8xSAS kontroller för samma penning, och kan haka på 8 SATA-diskar.

Större diskar, kör med 3TB diskar i dag, och 4TB ger ju inte så mycket extra, 6 TB dubblar kapaciteten iofs.
Med flera SATA-portar kan man ju gå upp till typ RAID6+1 eller vad det nu kallas.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Det finns en Synology DS 413J, komplett med diskar, till salu på blocket.
Kan det vara något för mig?
Klarar den att serva en smartTV med film?
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Serviio har ju funktion till de där iallafall http://serviio.org/download

Själv var jag sugen på en sån här annars att köra allt i http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_ ... e#overview

Kanske redan har varit uppe...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

säter skrev:Det finns en Synology DS 413J, komplett med diskar, till salu på blocket.
Kan det vara något för mig?
Klarar den att serva en smartTV med film?
Bewror på vad för smarttv du har, naturigtvis, men ja det kan den.
Vill minnas att den levereras med en PLEX-server, och det finns PLEX-klienter till rätt många SmartTV.
Finns det ingen PLEX-klient så funkar DLNA också (inte lika smidigt dock)
softman

Inlägg av softman »

Kör en DS212+, supersmidig att konfigurera, kanon gränssnitt!
xxargs

Inlägg av xxargs »

TobiasH skrev:[

Sen ett tips är att har en så stor diskyta så allt data man vill lagra ryms. Annars blir det mycket jobb att hålla reda på olika "diskytor" om man t.ex. har flera olika NAS-burkar med olika data på.
jo, tack, och vad gör man när 8TB disken är full... svaret heter btrf eller zfs där man kan koppla ihop allt flera diskar till samma filsystemet allt efter behov.

Uppskattar btrfs mer och mer i linux, och hittills verkar det stabilt trots ganska mycket misshandel som deduplikation och även glappande USB-kabel.

ont om diskplats? - addera en disk till filsystemet när det börja bli fullt och diskar kan man plocka på så länge man har lediga USB-portar (för tex backup) eller SATA/SAS-portar. Kör man raid0/BOD så kan man köra med diskar i olika storlek, men förstås ingen redundans om det skiter sig på någon av diskarna.

Ta bort diskar från aktuella filsystem går också att göra så länge det finns plats att tömma aktuella diskens innehåll på de andra diskarnas lediga utrymme - dock kan det ta ett antal timmar (och uppåt och mer än ett dygn för en full 8TB-disk - 8TB fyller/tömmer man inte hur som helst - det tar tid även om transfern är över 100 MB/s kontinuerligt timme efter timme) innan disken är frigjord eftersom all data på disken skall flyttas och spridas ut på de andra diskarna.

Linux fattar att diskarna i kitet hör tillsammans när man ansluter dem tex. via USB-anslutning och mountar dem automatisk så fort disk-kitet är komplett och det är inte accessbart innan kitet är komplett.
Skriv svar