Allmän hjälp med första elektronikprojektet

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor
Inlägg: 2502
Blev medlem: 29 oktober 2007, 15:25:17
Ort: Kristinehamn

Re: Allmän hjälp med första elektronikprojektet

Inlägg av tompa74 »

Kanske lite för basic men du kan säkert snappa upp något här: https://www.youtube.com/user/Afrotechmods

/ Tompa
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26224
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Allmän hjälp med första elektronikprojektet

Inlägg av Icecap »

Databladet är såklart µC'n datablad.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4702
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Allmän hjälp med första elektronikprojektet

Inlägg av Swech »

Varför är det såklart......?
Om man inte vet och behöver fråga så är det onödigt att den
som svarar smyger in ord som gör svaren dryga och avskräcker från ytterligare frågor.

Alla har vi varit nybörjare någon gång i tiden

Swech
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26224
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Allmän hjälp med första elektronikprojektet

Inlägg av Icecap »

Swech: läs lite tillbaka i tråden. Jag ställer frågor, förklarar vad som bör göras - och ignoreras.

Ber man om råd är man välkommen att förkasta råden om man vill - men att ignorera folk som faktisk försöker hjälpa är inte lika OK.
Adam.h
Inlägg: 17
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:09:17

Re: Allmän hjälp med första elektronikprojektet

Inlägg av Adam.h »

Icecap: Det har inte varit min mening att ignorera något, jag läste bakåt i tråden och jag ser inget som jag missat?

EDIT: Jag kommer självklart köra breadboard först, behöver bara veta vad som ska beställas då jag inte har sakerna hemma, vet med andra ord om att det kan bli lite justerande.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26224
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Allmän hjälp med första elektronikprojektet

Inlägg av Icecap »

Jag ställde en helt klar fråga om du ville spela musik eller bara låta högtalaren "låta".
I vilket fall som helst är ditt drivsteg till högtalaren fel på en del sätt.

Sedan ett tydliggörande rörande kristallen:
För att få en kristall att svänga behövs en viss mängd energi. Under ett visst minimum drunknar svängningen i brus och över ett visst maximum splittras kristallen för att det svänger i bitar.

För "normala" kristaller är skillnaden mellan minimum och maximum ganska stor men för 32768Hz kristaller är den ganska liten. Därför måste man ofta begränsa energin till kristallen för att det inte ska rivas sönder.

Om man behöver göra det står i oscillatorns datablad, alltså databladet för PIC'en.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4125
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Allmän hjälp med första elektronikprojektet

Inlägg av adent »

Vad gäller R15 - R18 så har du nog räknat rätt. Men eftersom du använder transistorerna för att slå av och på med
så är det lika bra att se till att de VERKLIGEN är på. Så Jag skulle nog minst halverat dina 8k till 4kohm eller kanske
ännu lägre. 1-2kohm. Du vill helt enkelt se till att transistorn garanterat "bottnar".

MVH: Mikael

Edit: Men kolla så du inte tar för mycket ström ur processorpinnarna. Brukar finnas en gräns per pinne och en för hela MCU:n.
Ofta är (gräns-per-pinne*pinnar) > gräns-för-hela-MCU:n.
Adam.h
Inlägg: 17
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:09:17

Re: Allmän hjälp med första elektronikprojektet

Inlägg av Adam.h »

Citerar mig själv: "Som det ser ut nu kommer den bara användas för att spela upp enklare enformiga toner i en hyffsad volym för utomhusbruk. Hade tänkt använda en liten högtalare på 8 Ohm och 0.25W." :)

Tack för förklaringen av kristallen, ska kolla databladet i eftermiddag.

Jag kollade maxströmmen per pinne och den är på 25mA vilket jag inte uppnår någonstans, ska kolla upp maxströmmen för hela PIC:en.

Tackar återigen för all hjälp :)
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26224
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Allmän hjälp med första elektronikprojektet

Inlägg av Icecap »

OK, då har jag missat det, my bad.

Men enklast klarar du det ved att låta ena anslutningen till högtalaren gå till spänningen innan regulatorn. Den PTC/Polyfuse du har är en riktig bra idé, den bör sitta kvar.

Andra anslutningen på högtalaren ska gå till kollektorn av drivtransistorn och emitter på den transistor till GND.

Sedan behöver du bara ett motstånd mellan portpinnen som alstrar tonen och basen på transistorn, då är saken biff.

Det vill samtidig vara en mycket bra grej att även montera ett motstånd mellan samma portpinne och GND, ett värde på kanske 10k är bra. Detta säkrar att om µC'n tar lite tid på sig att ställa portpinnen i rätt läge får högtalaren ingen ström under tiden.
Adam.h
Inlägg: 17
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:09:17

Re: Allmän hjälp med första elektronikprojektet

Inlägg av Adam.h »

Kollade i databladet för processorn och de nämner inget om et motstånd där vad jag kan se. Kanske för att jag inte tänkt använda den som processorklocka utan endast som referens till timern (schemana skiljde sig åt i databladet).

Testar med 4k Ohm till R15-R18 så får jag öka om det inte räcker. Enda jag hittar om maxström för processorn är 105 mA max in i VDD vilket jag inte borde överskrida. även om det kanske är på gränsen om jag nu skulle bestämma mig för att åka strömmen till displayen, fler transistorer?

Vad jag hittade i databladet:
Maximum current into VDD pin, -40°C  TA  +85°C for industrial.................................................................. 255 mA
Maximum current into VDD pin, -40°C  TA  +125°C for extended .............................................................. 105 mA

Det är dock ingen PTC. Det är en varistor, skulle dock ha varit en trimpot :).

Frågor
Vilket värde skulle vara passande för PTC:n.

Jag skulle vill ha en volymkontroll (fast värde) vart skulle den bäst placeras? Och vad skulle vara ett passande värde?

Hur beräknar man strömmen in i kollektorn? Ska man använda sig utav högtalarens 8 Ohm och spänningen?

Är tanken med resistorn mellan Portpinnen och GND att strömmen som eventuellt kan läcka ut i uppstarten av processorn ska ta den vägen till jord istället för att slå på transistorn?

Tackar återigen för all hjälp :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26224
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Allmän hjälp med första elektronikprojektet

Inlägg av Icecap »

Worst case är ju att Q1 slås på och stannar där. Då har du högtalaren i serie med PTC'n och drivspänningen som ger strömmen.

R20 är bara till att om µC'n hamnar i ett odefinierat läge kommer Q1 med stor sannolikhet inte att dra.

Jag ser också att du använder en LM317 som spänningsregulator. Det är ett val men inget helt bra val. om du ska driva det hela med en nätdel har det ingen större betydelse men ska det vara batteri finns det bättre.

Det som skiljer är den minsta spänning över regulatorn för att den ska reglera bra - men som sagt: det har mest betydelse vid batteridrift. Och batteridrift känns inte aktuellt med tanke på LED-siffrer.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Allmän hjälp med första elektronikprojektet

Inlägg av lillahuset »

När det gäller din 32768Hz oscillator står det i avsnitt 5.2.1.2 i databladet att du ska välja LP-oscillator i konfigureringen och då ska det gå bra. Jag håller ändå med Icecap att det kan vara smart att lägga in ett motstånd. I FIGURE 5-3 visar man dessutom ett schema med ett motstånd.
Adam.h
Inlägg: 17
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:09:17

Re: Allmän hjälp med första elektronikprojektet

Inlägg av Adam.h »

Ok, du har ingen idé om ett bra värde på ptc:n?

Tanken är ju att den ska vara batteridriven, behöver inte vara någon extremt bra batteritid dock, tanken med lm317 är att jag skulle vilja hamna strax under 4.5V då regulatorerna inte verkar ha någon superprecision, åtminstone inte de jag kollat på.

5-3 Visar exemplet för att köra en kristall som huvudklocka kolla FIGURE: 5-5. Där visar de ett exempel där kristallen endast styr TIMER1 och utan resistor.

EDIT: stavfel....
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Allmän hjälp med första elektronikprojektet

Inlägg av lillahuset »

Jag trodde du skulle ha den som huvudklocka. Jag tänker inte ladda hem databladet igen och kolla åt dig. Man kan säga mycket negativt om Microchip men de har (oftast) bra datablad.
Skriv svar