Pic-brännare, lyckas inte bränna vissa kretsar

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
pema
Kontakt:

Pic-brännare, lyckas inte bränna vissa kretsar

Inlägg av pema »

Hej,

Jag har byggt mig en pic-pg2 brännare (http://www.olimex.com/dev/index.html) dock med ett egenritat kretskort. Brännaren fungerar fint när jag bränner till 16f877a.n men försöker jag ge mig på en 16f870 går det ej..

Någon som har en idé om vad det kan bero på?

//magnus
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Helt enkelt på att en JDM-brännare är kass! (PIC-PG2 = JDM-programmeringsenhet)

Så enkelt är det.

Sen kommer din nästa fråga nog att vara : "vilken ska jag då ha?" och jag rekommenderar sodjan som säljer WISP628. Jag har en sån, den fungerar perfekt.

Det finns andra ICSP som är värd pengarna men jag känner inte till någon annan i detta läge, Velleman K8048 är likaså en, förvisso buffad, JDM-liknande sak och det finns tydligen ett antal som har knas med den.

Men alltså: skaf en riktig programmeringsenhet, det löser problemet.
pema
Kontakt:

Inlägg av pema »

:) okej.. så enkelt..

Tja, jag får väl överväga det då, lyckas inte programmera in circuit med den heller utan endast då picen sitter i brännaren..

Nåja, jag får köra på de viset med mina 877or då tills dess jag tröttnar helt enkel.
Tranzorb

Inlägg av Tranzorb »

Icecap; varför är JDM programmerare kassa?
Själv har jag en http://feng3.cool.ne.jp/en/pg5v2.html som fungerar utmärkt.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Den är inte en JDM, den är baserat på JDM däremot. Som du kanske kan se finns det ett par allvarliga skillnader: Den du länkar till har buffrar och ordentlig matningstyrning, den lider dock av samma problem som andra JDM typer: drar kretsen en aning för mycket ström är det kört!

Nu är PIC ju snåla av naturen så det är inte ofta så stort ett problem men jag kan tänka mig många situationer där det kan bli ett problem.

Dessutom kan det bli svårt med den version du länkar till om man labbar mycket: "Don't connect a programmer's GND with GND of a COM-port".

Man måste ta bort kretsen, programmera den i enheten, ta bort kretsen och efter att ha gjort detta 10-20 gg (visa mig den mjukvara som fungerar första gången ;-)) är pinnar och socklar slitna och glappet är inte långt borta.

Med en ICSP är det att ansluta ledningarna och sedan köra. Inget jackande in och ur socklar eller annat strul.

Sen en annan sak: hur många olika sorters PIC har du programmerat i den du har? Att den fungerar till ett begränsat antal tror jag gärna, jag använde en JDM till att bränna en PIC innan jag fick uppgraderat min PICStart+ men den JDM har jag kastat sedan länge. Men hur många fungerar den till egentligen?

För pema fungerade det ju bra till PIC16F877A men inte till PIC16F870....
Tranzorb

Inlägg av Tranzorb »

Jag har provat den på de få kretsar jag har; 16F84A, 628, 870 och 18F452.

Ang. ICSP; Man kan väl göra en adapter som ansluts till ZIF sockeln och ur denna plockar man de signaler som behövs för ICSP.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

En ICSP programmera ska/bör göra lite mer en en med "egen" sockel.
T.ex se till att alla signaler blir "high-Z" och att MCLR hanteras på rätt
sätt så att målsystemet startas (helst automatiskt) efter prorammering.

Så det är inte säkert att det bara är att dra ut ledningar från ZIP sockeln...
Skriv svar