Stegmotorcontroller/driver med Seriellt interface?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Stegmotorcontroller/driver med Seriellt interface?

Inlägg av drlove »

Hej.

Har tidigare använt Little Step-U med hyggliga resultat men skulle vilja hitta en lite mer avancerad controller för mitt nästa projekt. T.ex. med strömbegränsning och styrbar hold-ström.
Kikat lite på EZstepper EZ10EN som uppfyller alla min krav förutom att den snackar RS485 och jag vill ha en controller med RS232 (kan iof sätta en konverter mellan men hade gärna sluppit).

Vet någon var jag hittar en sådan?

Mvh Love
Anders Olsson

Re: Stegmotorcontroller/driver med Seriellt interface?

Inlägg av Anders Olsson »

Jag har kört Trinamics stegmotorer med påbyggd stryning till ett par projekt.
Kollegan kör motorerna med Matlab över USB och använder denna typen: https://www.elfa.se/sv/stegmotorenhet-m ... &simi=99.5

Det är ju en lite annorlunda variant, och dom är ganska dyra, men har fördelen att drivkretsen är väl anpassad till motorn.
Dom finns med RS485 och RS232 också, lurigt att reda ut rätt modellnummer dock.
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

Mycket intressant! Tack för tipset!
Anders Olsson

Inlägg av Anders Olsson »

Ska du köra RS232 så bör du förresten kolla upp lite om det finns några begränsningar på vad man kan göra över det interfacet, har inte provat det varianten.

Jag körde bara RS485 för att programmera antal mikrosteg och ströminställningar i min superenkla tillämpning.
Det var en typ av fjärrstyrning där jag använde en encoder med step/dir och matade signalerna direkt till stegmotorns motsvarande ingångar:

Kan fråga kollegan som kör dom över USB ifall du överväger att göra det och undrar nåt.
Han skickar i alla fall absolutpositioner direkt till motorerna och har namngett motorerna i styrkorten så att de olika axlarna identifieras automatiskt av programvaran när man kopplar in USB-kablarna till respektive motor.
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

Ja det är absolut nödvändigt att kunna styra motorn helt från RS232/RS485. Step/dir funkar inte för oss, blockar Arduino'n som ska styra allt :(
Lutar mer och mer åt en EZdriver trots allt, den för 4 axlar.
Skriv svar