Kommunicera med iPod-docka

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
MartinClaesson

Kommunicera med iPod-docka

Inlägg av MartinClaesson »

Hej!

Tänkte att det var dags för musik via bluetooth i bilen. Original finns en gammal ipodkontakt.
Min tanke är att låta en Arduino prata med ipoddockan i bilen för att överföra låttitel, spårbyte osv.

Finns en del om protokollet på nätet:
http://www.adriangame.co.uk/ipod-acc-pro.html
http://web.student.tuwien.ac.at/~e00266 ... od_ap.html
https://nuxx.net/wiki/Apple_Accessory_Protocol

Köpte mig en breakout dockkontakt, koplade den till en usb -> seriell adapter och tänkte att detta blir en baggis.
Men nej....

Hittade följande pinout:
http://pinouts.ru/PortableDevices/ipod_pinout.shtml

Kopplade enl. följande:
Pin 12 TX Ipod -> RX usbadapter
Pin 13 RX Ipod -> TX usbadapter
Pin 15 Ipod -> GND usbadapter
Pin 18 -> 3v3 usbadapter

Vad jag har förstått av protokollet så är det tillbehöret som begär data av ipoden, dvs DOCKAN som startar kommunikationen?
Problemet är att dockan inte känner av att jag kopplat in mig. Skall komma upp "Laddar..." på displayen. Min spontana tanke
var att dockan skulle identifiera att en iPod koplats in genom 3v3 på pin 18, men som sagt ingen respons. Testade att skicka
seriel data men fick inget svar. Vad som är märkligt är att om jag kopplar bort GND från 15, får jag tillbaka den skickade datan
i 300baud :shock: oavsett vilken baud jag skickar ut datan med. Enligt de sidor ovan så är baudraten omkring 19200 baud.

Är det någon som har försökt sig på det här innan? Som kanske vet hur själva igenkänningen går till? :)

Japp. Jag vet att dessa finns men lyckas inte få den att fungera. Antagligen för att bilen envisas med att få ut information
om spellistor vilket inte denna stödjer.
Bild

Tack på förhand! :D
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Re: Kommunicera med iPod-docka

Inlägg av Hedis »

Det kan inte vara så enkelt att dockan snackar seriedata med ttl nivå och din adapter kör med rs232nivåer?
MartinClaesson

Ne, usbadaptern kör tll :)
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Detta har jag pysslat en del med, tyvärr var det ett tag sedan men har för mig att man kör s.k autobaud då datahastighet kan variera mellan olika dockor.

Det stämmer som du säger att dockan initierar kommunikation.

Jag körde iofs bara med det enklare gränssnittet, dvs play, pause, next, etc så kan vara annorlunda när man kör det utökade snittet med överföring av titlar och annat.

Säker på att din bil har det utökade snittet, dvs titlar mm visas på bilens skärm?

Säker på att du inte råkat kasta om Rx/Tx?

Tror jag har kvar lite gammal kod någonstans, kanske kan leta upp den om du tror att det kan vara till nytta. Dock endast enkla snittet som sagt.
MartinClaesson

Hummmm.. Autobaud säger du? Men om dockan kör autobaud då måste väl jag (iPoden) skicka
någon form av handshake för att konfigurera baudraten?

Japp bilen visar låttitel, artist osv. på displayen.

Har provat att växla TX/RX utan framgång :)
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Det verkar rimligt att din "iPod" skall ack:a på något vis men jag minns inte helt och sen körde jag ju enkla snittet så det där med autobaud vara mest tips om något som kan vara värt att kolla upp.

Jag vill minnas att de 2-3 olika dockor jag testade körde lite olika hastighet och att det var upp till "iPod" att förstå vilken från docka till docka men när jag tänker efter varierade nog aldrig hastigheten för en visss given docka.

Sen har jag också för mig att man behövde sätta ett visst motstånd mellan någon pinne och jord (eller Vcc) men detta bör ju vara i andra riktningen, dvs att dockan talar om för "iPod" vilken typ av docka den är men även detta kan vara värt att ta reda på exakt om/hur det skall göras.
Skriv svar