breda optiska läsgafflar
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: breda optiska läsgafflar
http://www.blocket.se/sodermanland/Matp ... 2.htm?ma=1
Bara en mätspets som behöver köpas till samt nåt kort som piper eller blinkar.
Bara en mätspets som behöver köpas till samt nåt kort som piper eller blinkar.
- DW
- Kontakt:
nja, jag var ute efter Z i första hand men i det fallet skulle en mekanisk fästanordning lösa problemet.
Man kan ex ha en axel med centrum hål för hållare för Z och ett hål i 90 gr mot detta för X.
Jag gjorde en sådan i går för test med den elektroniska men jag gillade inte storleken. Nä, jag köper nog Henry´s idé där. Och varför inte 2st klockor om så krävs. Kina modeller finns för några hundra kronor.
Gubben på blocket var för dyr
Man kan ex ha en axel med centrum hål för hållare för Z och ett hål i 90 gr mot detta för X.
Jag gjorde en sådan i går för test med den elektroniska men jag gillade inte storleken. Nä, jag köper nog Henry´s idé där. Och varför inte 2st klockor om så krävs. Kina modeller finns för några hundra kronor.
Gubben på blocket var för dyr

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- tecno
- Kontakt:
Om du prompt vill gå den mekaniska vägen så finns ju Centrikator som ett alternativ vilket skulle göra livet enklare.
- DW
- Kontakt:
Det känns lite bakvänt o omständigt, hur tänker du nu?
men denna 3D-tasters ser mer lovande ut. Blir ju klar bättre än en pipare. Här ser jag mer än bara noll.
men denna 3D-tasters ser mer lovande ut. Blir ju klar bättre än en pipare. Här ser jag mer än bara noll.
Senast redigerad av DW 3 december 2015, 19:00:42, redigerad totalt 1 gång.
- tecno
- Kontakt:
Spänna fast centrikatorn i chucken och sedan mäta in Z och X, här kommer man ju till äkta 0 såvida centrikatorn i sig är 100:a centrerad.
- DW
- Kontakt:
Ok, enl instrumentet ser de lika ut men frågan är om den andra finner centrum på samma sätt.
I så fall varför olika namn för samma grunka. Sid funktionerna kommer bara att ställa till det. Mät mot ett 3mm borr eller en borrande pinnfräs.
Tveksamt om det inte flippar ur i sidled. Rätt instrument men med stel axel i sidled vore klart bättre, finns kanske?
http://www.haimer.de/produkte/messgerae ... ation.html
I så fall varför olika namn för samma grunka. Sid funktionerna kommer bara att ställa till det. Mät mot ett 3mm borr eller en borrande pinnfräs.
Tveksamt om det inte flippar ur i sidled. Rätt instrument men med stel axel i sidled vore klart bättre, finns kanske?
http://www.haimer.de/produkte/messgerae ... ation.html
- tecno
- Kontakt:
Om man går till 'dyra gubbens' probe så kan ju en sådan här vara ett alternativ till mätspets.
http://www.ebay.com/itm/Renishaw-A-5000 ... Sw7NNULCxX
Finns andra varianter med cylindrisk för X och flat för Z
Klart att man kan mäta spetsiga verktyg
http://www.renishaw.com/shop/stylihome.aspx
http://www.ebay.com/itm/Renishaw-A-5000 ... Sw7NNULCxX
Finns andra varianter med cylindrisk för X och flat för Z
http://www.renishaw.com/shop/stylihome.aspx
- DW
- Kontakt:
-ja, du har rätt men inte med centrikatorn utan en massa hyss. se ovan länk. Ok om man har den i en chuck på en fräsmaskin
då kan jag ta den tiden men inte för att mäta in ett rakt verktyg i svarven. Jag gillar dock centrikatorns utförande om man kan
steloperera den eller om den finns som bara Z. Som vanligt är det priset som talar emot.
Gratis är ju redan befintlig pipare men visst några tusen är ok om jag kan se måttet med en visare för då fyller den fler funktioner
eftersom man kan beräkna fler saker på skäret som kan vara intressant.
-ja, du har rätt men inte med centrikatorn utan en massa hyss. se ovan länk. Ok om man har den i en chuck på en fräsmaskin
då kan jag ta den tiden men inte för att mäta in ett rakt verktyg i svarven. Jag gillar dock centrikatorns utförande om man kan
steloperera den eller om den finns som bara Z. Som vanligt är det priset som talar emot.
Gratis är ju redan befintlig pipare men visst några tusen är ok om jag kan se måttet med en visare för då fyller den fler funktioner
eftersom man kan beräkna fler saker på skäret som kan vara intressant.
- tecno
- Kontakt:
men bara Z så behövs ju bara ett vanligt mätur med mätspets modell special med större plan cylindrisk spets = enkel billig lösning.
- DW
- Kontakt:
Ja, det ligger en del i detta.
Om det skall bli av så får det nog bli så men det hade varit kul o bygga Henry´s modell.
Det är ju i princip bara djupet på Z jag behöver mäta som bör vara noga i först hand.
Om Z är fel får jag många farliga o konstiga fel med risk för trasiga grejor.
Inom 1mm är väl kanske inte livsfarligt men det är stora kraft i 4000v/min.
X är lika noga men det finns fler lösningar på det problemet. Mäta med mikrometer innan, mäta ett tillverkat hål
eller det bästa sättet o läsa av diametern i maskin på något sätt -kanske med "pip mätaren".
Då får jag tillverka en rejäl förskjutning eftersom kantavkännaren har ca 50mm utstick från kroppens 20mm.
-ja, vi får se vad det kan bli av detta spånande.
Tack för hjälpen alla inblandade
Om det skall bli av så får det nog bli så men det hade varit kul o bygga Henry´s modell.
Det är ju i princip bara djupet på Z jag behöver mäta som bör vara noga i först hand.
Om Z är fel får jag många farliga o konstiga fel med risk för trasiga grejor.
Inom 1mm är väl kanske inte livsfarligt men det är stora kraft i 4000v/min.
X är lika noga men det finns fler lösningar på det problemet. Mäta med mikrometer innan, mäta ett tillverkat hål
eller det bästa sättet o läsa av diametern i maskin på något sätt -kanske med "pip mätaren".
Då får jag tillverka en rejäl förskjutning eftersom kantavkännaren har ca 50mm utstick från kroppens 20mm.
-ja, vi får se vad det kan bli av detta spånande.
Tack för hjälpen alla inblandade