Ny verkstad och kontor

Berätta om dina pågående projekt.
Nerre
Inlägg: 26652
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av Nerre »

Varför ska han ha en tyst fläkt i rummet där han tänkt ställa bullriga datorer? :)

Sen är ju frågan om det är bäst att blåsa ut den varma luften eller om det är bättre att ta in kall luft och låta den varma luften gå vidare till resten av lokalen. Det beror på om man betalar för uppvärmningen eller inte och kanske även hur det är med temperaturer på sommaren.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av MiaM »

Det beror också på sånt som kondensering och hur luftflödet i övrigt ser ut.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av MadModder »

Nja, en fläkt där inne behöver väl inte vara så tyst kanske. :D
Och att blåsa in kall luft i ett varmare utrymme kan omöjligen skapa kondens utom just utanpå fläkten som blåser den kalla luften.
Jag har blåst in -20-gradig luft rakt in i min dator utan problem. Luften får ju bara en lägre relativ luftfuktighet så fort den träffar något varmare.
Och det är såpass hög genomströmning genom datorer så chassit hinner aldrig bli kallare än daggpunkten på luften på andra sidan.
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av cjonash »

Dagens gärning har varit att bära ut den gamla köksmöbeln, som nu kommer får ett nytt liv hos svågern. Förmodligen i hans lilla (hemma) ölbryggeri. Nu ska jag bara åka och köpa plugg till vattenledningarna, så att inte allt blir översvämmat om någon råkar vrida på huvudkranarna igen...

Tack för alla tips på ventilation. Jag har varit inne på MadModders idé på ventilation, om det visar sig nödvändigt. Jag hoppas ju att det inte behövs, men på framförallt sommaren finns ju en risk att det kan bli för varmt.

Det behöver inte vara en jättetyst fläkt (hoppas jag - hör jag den lär jag nu också höra annat jag inte vill höra), den ska bara inte väsnas alltför mycket ut genom ventilen heller (med tanke på grannen rakt ovanför).
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av cjonash »

Här kommer lite nya bilder från helgens och dagens gärningar.

Det gamla köket försvinner, om än bara till annan plats:
gammalt_kök.jpg
Och så här långt på dagen så har hantverkaren gjort färdigt väggen, och börjat lägga golvet:
golvläggning_1.jpg
På onsdag kommer en målare och spacklar väggen, sätter upp väv och målar.

Tyvärr är jag själv bortrest på jobb i Stockholm resten av veckan, så nästa uppdatering med bilder blir (förhoppningsvis) när golvet är klart. I bästa fall även hela väggen så när som på dörren som det var längre leveranstid på (ljudisolerad).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av cjonash »

Det hade i alla fall hänt en del under tiden jag var borta på jobb.

Golvet var färdigt, och väggen nymålad:
väggbygge_2.jpg
Listerna är också på plats, och han har gjort det ordentligt:
golvläggning_3.jpg
Idag kom dörren på plats. Det är i alla fall inte genom den som det kommer att läcka ljud...
dörr.jpg

Kvällen har jag använt till att montera ihop skåpen till köket. Imorgon är tanken att de skall hängas upp och få bänkskivan tillsågad.

Så här såg det ut när 2x IKEA leveranser hade varit på plats igår kväll:
köksdelar.jpg
Här är bänkskåpen monterade:
köksskåp_1.jpg
Och väggskåpen:
köksskåp_2.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
kankki
Inlägg: 3369
Blev medlem: 2 januari 2010, 15:05:12
Ort: Nykarleby, Finland

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av kankki »

Trevligt :)
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av cjonash »

Det var också meningen att jag skulle köpt ett nytt skrivbord idag. Men det visade sig att IKEA har slutat sälja sin skrivbordsserie GALANT, som gick att kombinera till precis vad man ville. Istället har de gjort en ny serie, som inte låter sig kombineras alls, dels eftersom alla hörn är kraftigt rundade och dels eftersom ramarna inte går att bygga ihop. Ett stort streck i mina planer, eftersom tanken var att ha inte bara ett utan två stora bord byggda av den gamla serien. :evil:

Efter lite letande, och ännu mera funderande, så slutar det med en kombination bestående av dessa delar (från en annan leverantör):
skrivbord_1.jpg
Så istället för ett stort skrivbord med hörn och påbyggnadsdel, så blir det ett ännu större (200x100 cm) bord utan hörn men höj- och sänkbart.
På detta kommer jag att bygga ett antal låga rack. Inte riktigt som på bilden här, men något med samma funktion:
skrivbord_2.jpg
Det blir då den huvudsakliga arbetsplatsen. Hur labb- och verkstadsplatsen blir återstår att se - där var det ju också tänkt att användas IKEA skrivbord från början.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av cjonash »

Och så äntligen ett lite mera elektronikrelaterat ämne. Faktiskt en fråga till den samlade kunskapen här...

Jag har köpt på mig ett par gamla Sony kontrollpaneler som jag skall modifiera (byta CPU kort) och använda till annat än de är tänkta till från början. Lyckligtvis hittade jag servicemanualen till dem också.

På dessa paneler sitter, utöver några displayer, en rad med knappar. Dessa har inbyggd belysning, och av schemat kan man utläsa att det är två stycken LED. Så här ser schemat ut för en knapp:
schema.jpg
Pinne 9+10 är ju själva tryckknappen. Pinne 1+3+5+7 går till +5V (inga motstånd, utan direkt till matningen). Signalerna SD1, SD17 och SD9 är styrsignalerna för LED. De kommer från en latch (74HC574AF) styrt av CPU kortet.
Att SD1 styr den ena LED och SD9 styr den andra är ju givet. De har olika färger, och så långt är allt bra. MEN - varför finns SD17? Som jag läser schemat så kommer den att tända båda LED, men man hade ju fått samma effekt genom att aktivera både SD1 och SD9. Eftersom jag inte tror att man gjort så här bara för att det är kul, så gissar jag att det finns en bra tanke bakom det. Är det någon som kan utläsa varför från schemat?

Jag har inte enheterna ännu, och kan därför inte testa praktiskt ännu...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av MadModder »

Verkar mystiskt... Jag tycker det ser ut som att om alla SD är låga går det 5V in på basen av Q13, som då öppnar och tänder den högra LEDen genom 120 Ω . Signal på SD17 så tänds den vänstra genom 100 Ω, stänger Q13, och då släcks den högra.
Tänder man mha SD1 eller SD9 är det bara 15 Ω till jord.
Q13 stängs också när SD1 är hög.
För mig ser det ut som man aldrig kan släcka båda samtidigt, utan den högra lyser alltid. Möjligen svagare pga 120 Ω.
:humm:
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av cjonash »

Se där ja, jag hade missat den lilla 5V matningen där.

När jag tänker efter så är det rätt logiskt det du föreslår, för det skulle ge en form av "backlight" på knapparna. Vilket ger god mening eftersom det är knappar med en transparent textfilm i.
På ett annat ställe i schemat (där jag nu hittade en identiskt kopplad knapp) så har de benämnt signalerna TAKEG, TAKET och TAKEY (SD1, SD17 respektive SD9).

Om din teori stämmer, så kan man anta att den vänstra dioden är grön (G), och den högra är gul (Y). Om jag förstod dig rätt, ger det då följande tabell:

Alla 0 = Svag gul
SD1 = Grön
SD17 = Svag grön
SD9 = Gul

Det är väl inget i konstruktionen som hindrar att man även ger SD1+SD9, och får någon gul/grön färg?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av MadModder »

Nej det borde gå bra tycker jag.
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av cjonash »

Dagens arbete (i lokalen) har till största delen bestått i att montera upp köket.

Här är skåpen uppsatta:
kök_1.jpg
Och här är bänkskivan tillsågad och mikron installerad:
kök_2.jpg
En tur till IKEA resulterade i ett inköp av delar till en IVAR hylla, bestående av totalt 6 sektioner. Totalt inte mindre än 36 hyllplan (plus några extra).
Dessa skall monteras i det innersta rummet, som kommer att fungera som förråd utöver att vara serverrum / maskinrum.
Om allt går som det ska, kommer de att levereras imorgon. Och monteras direkt då jag har en kompis på besök som hjälper mig.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av cjonash »

Idag levererades och monterades hyllorna till förrådet.
Bara en av många saker som kommer vara ett rejält lyft gentemot det tidigare hemmakontoret.

Monterat, men alla hyllplan är inte på plats:
förrådshyllor.jpg
Snickaren har satt upp täcksidor i köket, så nu återstår för hans del bara att bygga ett "datagolv" i det innersta rummet. Tanken är att racken skall stå på detta, så att överskottskabel kan gömmas under golvet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nerre
Inlägg: 26652
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av Nerre »

Hur ser fönstren ut, har du ordnat nån form av insynsskydd? Tänkte för att minska lockelsen för spontana inbrott, ser de att det står grejer som ser värdefulla ut där de nog försöka även om det sitter galler för fönstren.
Skriv svar