Senaste reparationen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Sverige »

Jodå, den låter "finare" då... :D
Användarvisningsbild
Sparky

Inlägg av Sparky »

Senaste två veckorna har det blivit lite fix o trix...

Jag ville först koppla upp en av mina gamla Technics-stereoer och lyssna på några gamla kassetter, men efter att tre kassettspelare hade samma symptom (väldigt lite ljud ut under avspelning) fick jag plocka fram verktygen. Det visar sig att det sitter etpar små omkopplare för muting i mekaniken, där en ska kopplas till jord under avspelning och den andra ska kopplas till jord under FF/RW. Efter rengörning av dessa med WD-40 fungerar allt igen. Jag passade också på att rengöra mekaniken innan jag monterade ihop allt. Nu behövs bara en motor för att få ihop den sista spelaren, frågan är var man får tag på en sån. Att köpa en gammal motor på Ebay för stora pengar lockar inte speciellt mycket...

Sen tappar frugan sin Note II på asfalten och spräcker skärmen. Nya delar införskaffas och jag byter glas på en telefon för första gång.

Nu är det bara bilen kvar (XM från 1990), där frambromsarna har et lite konstigt fel: Även efter att belägg och skivor är bytt, samt att allt är uppsmord och luftat, ligger fortfarande bromsvärden på 1,5 på vänstersidan och 2,5 på högersidan!?!? Et klart "nä-e" på beskitningen. Det konstiga är att parkeringsbromsen, som sitter i samma ok och använder samma belägg, har helt jämna värden! Oh well, för varje lösning finns det ett problem... :lol:
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

då 99% av alla handbromsar har en mekanisk inverkan på antingen bromsoket eller direkt på beläggen, så har du troligtvis vatten eller skit ditt bromssystem, eller så är ditt ena bromsok dåligt.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Ligger bromsen på lite på vänstersidan efter bromsning?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Hur lätt går kolvarna är väl det första man ska fråga sej, låter ju som att det kommit in vatten och blivit rost mellan kolv och ok på vänstersidan, eller möjligen att belägget kärvar mot oket.
Användarvisningsbild
ebfr
Kontakt:

Inlägg av ebfr »

Jag har haft problem med bromsslangar som "svullnat igen". Dom ser bra ut på utsidan men då man bromsar så kan bromsvätskan passera eftersom det är högt tryck (kan ju resultera i att det krävs mer tryck=dålig verkan) men sedan orkar inte kolven trycka tillbaka vätskan varvid bromsen ligger på. :idea:
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

ebfr: ja, det förekommer, men då brukar ju bromsverkan vara bra, men dom ligger på istället.
Användarvisningsbild
ebfr
Kontakt:

Inlägg av ebfr »

Det blir gärna ojämn bromsverkan också, om det är tillräckligt täppt. Men då brukar i och för sig bromsarna ligga på ganska mycket. :humm:

Förresten har jag både iPhone och padda :P
Användarvisningsbild
Sparky

Inlägg av Sparky »

Nej, bromsen ligger inte på! Allt snurrar så fint! Men jag ska försöka blåsa ur systemet en gång till, om det inte fungerar ser jag ingen annan utväg än att jag får renovera bromsventilen. *suck...* :)

Men det där med bromsslangen är också nånting som jag har funderat på. Jag upplevde engång i tiden en annan bil (inte min) med liknande symptomer; där hade slangen släppt innanför armeringen, och täppte till slangen så det inte gick att bromsa ordentligt. Ny slang löste problemet. :)
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

sparky: men har du kollat att kolvarna löper lätt då ? om en av kolvarna kärvar funkar ju bromsen, men med reducerad bromsverkan på det hjulet.

..Om man har enkelkolvsok så kan rostig/kärvande glidpinne/ar orsaka samma problem.
Användarvisningsbild
Sparky

Inlägg av Sparky »

Glenn:
Det är ett enkolvssystem och åtminstone när jag skruvade tilbaks kolven snurrade allt lätt. Glidpinnen löper också lätt, som sagt. Oken är rengjorda med stålborste där beläggen ska passa in så det kärvar inte där heller.
Användarvisningsbild
Sparky

Inlägg av Sparky »

Snabbt mysjobb i dag; byta connector på min Philips 212 från originalconnector till IEC-standard (C14). Tyvärr fick jag inte med den originala nätkabeln när jag övertog svarven så det enklaste verkade vara att byta. Nu får den stå tills jag får tag på ny drivrem, den gamla remmen har blivit till tjära...
Användarvisningsbild
ebfr
Kontakt:

Inlägg av ebfr »

Reparerat nätadapter till Ultraljudsscanner, samt slaktat ett nytt PC-batteri för att sätta in cellerna (Li-ion) i scannerns batteripack.
Nätdel Ultraljud.JPG
Ultraljud.JPG
Sparade in ca 12.000:- :P :tumupp:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Bytt startmotor på en Peugeot.... Bilen har gått 17k... Inget kvar på kolen. Samt så har den svetsat ihop anhållet kolen ligger mot. Antagligen för att kolen inte legat ann och värmt upp det istället....

Nu startar den fint igen. Nya har gott 8k så nu ska väl bilen klara sig 9k mil till....
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Spenderade 4 timmar i går med att plocka ur generatorn i Chevan.
Varför skall de konsturera bilar där man får demontera halva bilen för en såpass enkel operation?

Nu är den inlämnad, får se om det är den eller nått annat.
Skriv svar