Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
1802

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 1802 »

Jag vet inte om du sorterade din sökning efter lägsta pris, men har blev det best mach(som aldrig är bäst). Denna känns prisvärd http://www.ebay.com/itm/351385877402?_t ... EBIDX%3AIT . Men jag saknar skruven till http://www.ebay.com/itm/351529022644?_t ... EBIDX%3AIT för att fästa med http://www.ebay.com/itm/111809064530?_t ... EBIDX%3AIT .

Edit: Ersätt ovan med http://www.ebay.com/itm/Unique-Tripod-M ... SwI-BWFdqB lång skruv gör det nog lättare att komma åt.

Men helst vill jag ha en konisk mikrofonatrapp med 1/4 han. Jag får prova att svarva en i trä, med borrmaskinen... Den behöver inte vara så lång, om den har rätt mått ;-) .

Märks det att jag väljer hjärnan framför plånboken :-) ...
1802

Inlägg av 1802 »

Det blev en box med 3 väggar. En dm hög. 2 x 3 dm i botten. Byggd av 10mm spånskiva. Skrotbit från pall emballage. Bara såg och lim. Håller den inte, så får det bli trekantslist invändigt och mer lim. Nu står den på skrivbordet upp och ned som en hylla. Får man någonsin tillräckligt med plats på skrivbordet... Helt spikrak blev den inte, och det blev lite våld under limningen. Men den funkar.

Första versionen var 2 torn med cd fodral, 12 st högt med en plywood skiva. Den står under ovan nu...
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sverige »

Var är bilderna...?
1802

Inlägg av 1802 »

Ritar hellre i openSCAD än fottar :-) .
Bild
Den svarta pucken är en referens jag brukar lägga in 0,0,0, inte alltid lika stor.

Kommer en bild till på ett motorfäste för dc motor till min blivande 3 hjuls 2 motoriga robot.

Tada.
Bild
Svart är motor, vit är skruv. Grr det blir alldrig rätt första gången med forumbilder. Rätt för mig är översta länken med tillägg för tex .png, sedan Img knappen här på forumet.
Den ganska lilla klossen var inte helt rak, så jag provade med en elhandhyvel. Höll maskinen stilla på sidan med ena handen. Klossen i andra handen. Det gick inte så bra. Klossen högg till rejält, och flög iväg med fart. Krockade med lillfingrets nagel aj ont smärta bloood :-( . För litet arbetsstycke. Försök inte detta hemma!
När klossen var lite snyggare provade jag en nyköpt "forsner bit" från kina. Den var inte riktigt bra gjord. Flisor flera tiondels mm stora :-( . Snyggade till lite med en fil. Och jag är inget filar proffs, men det funkade. Spånen flög :-) . Glömde kolla utsidan innan jag borrade. Fixat med filen nu, så nästa hål blir nog något mindre :-) ... Med kniv som huggmejsel delade jag klossen. Hålet blev något för stort. Så bitarna fick en omgång av raspen. Så nu klämmer de fast motorn. Ovan är nu färdigt för det elektriska. Ett problem är att motorn snurrar för fort. Se annan tråd.
OeT

Inlägg av OeT »

Både containerfynd och miniprojekt.
Hade slängts massor skränkur på jobbet så jag tog några och för att fästa en vanlig indikatorklocka på för att kunna mäta hundradelar lite smidigt.
Det fanns också ett gäng kasserade roterande filar så jag tog en näve sådana med och kapade till så nu har jag ett gäng härdade pinnar, kan ju vara bra att ha till något.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

SKränkur, för att mäta skränkning på sågtänder eller ? ..hur ser dom ut från början ?
OeT

Inlägg av OeT »

Skränkur är vad dom kallas på jobbet, finns säker nåt annat namn på dom.
Nu för tiden använder vi dom för att mäta hur mycket en sågtand ligger över stambladet då vi i alla fall inte skränker så mycket längre men namnet har väl stannat kvar.

Så här ser dom ut annars
1802

Inlägg av 1802 »

Så här förenklar jag "halvt i halvt".
Bild
Bara längden att få rätt. Bara såg, inget stämjärn eller annat. 2 st 1" x 4", blir 1 st 2" x 4" med lim och skruv :-) . Nu skall jag bara komma på nått att bygga med denna teknik...

Jag har även provat att göra 4kantsrör med brädor och skruv. Belastade 1800mm längd med en vuxen på mitten. Inga problem. Så det blev en stolpe, för golvställ till bildskärm.
Bild
Inte provad ännu. Om den tippar bakåt, så flyttar jag stolpen lite...
1802

Inlägg av 1802 »

Det bidde en pall/bänk.
Bild
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

ochkl0620 skrev:Ja... Som att sätta en stark blinkande blå standby led på tv apparater och skit...
Extremt störande om mn ska sova i samma rum exempelvis.
Medhåll++

Den blåa lysdioden i laddaren till min EeePC 901GO är tillräckligt stark för att jag inte ska behöva tända lyset om jag går på toaletten på natten...
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Lite matematik- och programmeringslek. :)

För att testa så skrev jag ihop lite C-kod för att visa en "3-dimensionell" kub på en LCD kopplad till en STM32F101, och rotera den. :P

Capture.PNG
1802

Inlägg av 1802 »

Hörlurar "mini ipod clone" och gummiband. blev "trådlöst" ljud. All sladd nära lurarna. Annars är nallen den som ger ljud. Och den har jag nära byxlindningen. Och sladden hänger upp sig jämt :-( .
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag förstod inte det där 1802. Har du fixat ett sätt att slippa fastna med hörlurssladden??
Jag har min iPod i balficken så jag kan trycka på "knapparna" genom tyget och så sladd upp till öronen och iPodlurarna. Fastnar lite för ofta. :(
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Klas-Kenny, då är det bara hidden line removal kvar att implementera!
1802

Inlägg av 1802 »

soundbrigade: Ipoden fäst med gummiband direkt på lurarna. Lite större modell med kåpor, och dubbla byglar över huvudet. Inte så lätt att hitta knapparna dock.
Skriv svar