AOE "teleswitch" ISD25120P?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
G-man
EF Sponsor

AOE "teleswitch" ISD25120P?

Inlägg av G-man »

Är det någon som har byggt teleswitchen som de har i AOE nummer 6/2005?

I den så finns det ett "talchip" som heter ISD25120P Winbond som ska vara till det hela, men jag har inte hittat något ställe att köpa den på!

Någon annan som har byggt det som kan tipsa på inköpsställe?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag har inte byggt den, men jag kikade på några olika ställen som brukar ha "talchip", tyvärr fanns inte kretsen där. Har inte AoE någon info om var man kan få tag i kretsarna eller kan man bara köpa genom dem?

Länkarna jag kollade finns i den här tråden.

Av ren nyfikenhet: Vad gör teleswitchen för något?
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

I tidningen kallar de det för fjärrstyring. talchippet klarar att lagra 2 min av tal och de har delats in i 15sek långa addreserbara platser.
Hittade chippet via Winbond:s sida, men det ska ju vara rackarns om an ska behöva krångla med dem bara för ett chip ;) *säger killen som är van att köpa och hitta det mesta på Elfa*

Man kan med denna via DTMF koder och en gammal mobil få en fjärrswitch.. något likande har byggts på forumet tror jag.. de anger användningsomårde till sommarstugor för värme och sånt men ...

i stora drag är det en PIC, DTMF avkodare och detta "talchip"

När man ringer upp mobilen så svarar den och ett meddelande från talchippet läses upp tex välkommen till Nisses på och av switch, var vänlig ange pinkod.

DTMF avkodaren tillsammans med PIC ligger och lyssnar efter korrekt pinkod, eller felaktig pinkod,

sen kan man välja funktion(i bygget endast på/av, status och byte av pinkod)

efter valet så bekräftar den att det är genomfört och samtalet avslutas.

tänkte köra detta i bilen(slå av ett par väsentliga funktioner) tillsammans med Telia Friend Finder! :D
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Det fanns ju ett urval på winbonds sida på andra, Elfa hade en annan ur 4002 serien som har 2 min och högre samplingsfrekvens... 73-114-00 men de måste ju jämföras i pinnar osv.. det verkar som om denna går på lägre spänning, läste nått om att den första som ingår i projektet går på 5v och denna på max 3,3...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"*säger killen som är van att köpa och hitta det mesta på Elfa*"

Förstår precis vad du menar. :)

Kul projekt. Jag skulle själv behöva något sådan till bilen.

Detta gav även en annan idé: Varför låter telefoner "riiing, riiing"? Varför inte en röst som säger nummret istället? Då skulle man slippa gå till telefonen om det är en försäljare. Hör man däremot nummret till Bussgods så skuttar man glatt till telefonen, för då har man fått paket. :)
Skriv svar