Hemgjort e-sata kabinett

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
einpajo
Inlägg: 20
Blev medlem: 23 mars 2006, 14:06:35

Hemgjort e-sata kabinett

Inlägg av einpajo »

Funderar på att bygga mitt egent 19" hårddiskkabinett med två e-sata anslutningar. Vet inte så mycket om sata men vad jag förstår så är e-sata protokoll mässigt samma som sata dvs tillskillnad från USB kabinett så behövs ingen krets som hanterar ide<->usb converteringen.
Utan att ha gjort någon större utredning så tänkte jag ha ett 19" rack från tex Elfa. Montera två e-sata kontakter på ett lite kretskort och montera detta i bakkant på lådan. På kretskortet skulle även två "vanliga" sata kontakter finnas som var kopplade direkt till e-sata kontakterna (esata1<->sata1 och esata2<->sata2) Från de vanliga kontakterna drar man en sata kabel till en hårddisk och voila!

För att göra det enkelt så tänkte jag använda ett litet nätagg i lådan med vanliga Molex kontakter. På dem sätter jag en molex->sata adapter och kopplar till diskarna.

Steg två är väl att använda ström och sata 2-in-1 kontakter men det får bli nästa steg. Man kan även tänka sig hotswap och sådant men det klarar jag mig utan nu.

Nåja, det var planen men jag har två problem.

1. Hur får man tag i e-sata och sata kontakter i lösvikt (för lödning) i Sverige. ELFA planerar inte att ta in dem enligt deras online support.
2. Kan man få till en aktivitets LED för de två sata kanalerna på nåt fiffigt sätt. Vet inte om man måste sniffa protokollet för att avgöra det.

Jag är en riktig newbie på att bygga elektronik men jag vill verkligen prova så jag hoppas någon kan komma med lite nyttig info.
ZoM
Inlägg: 56
Blev medlem: 8 mars 2006, 23:53:44
Ort: Herrljunga->Alingsås

Inlägg av ZoM »

Jag hänger inte med i datorvärlden längre, men det jag reagerade på var att du pratade om 19"-kabinett och Elfa i samma mening. Kolla priser och service innan du slår till. Hittar du något billigt, säg 2-3 HE så let me know.

Kul idé tycker jag, även om jag inte riktigt kan protokollen. Kolla bara att du får tag i hårddiskar och aggregat med samma kontakter (IDE/SATA). Eller så trixar du ihop ett eget aggregat på en ringkärna (dyrt, men fräckt).
einpajo
Inlägg: 20
Blev medlem: 23 mars 2006, 14:06:35

Inlägg av einpajo »

Hej!

1he - MICRO19-137 hos ELFA
2he - 20860-210
3he - 20860-219
4he - 20860-228

Är inte så bra på detta men jag tolkar det som att dessa chassin inte är direkt för PC dvs med hål/fästen för modekort osv. Till min applikation så duger det då jag endast behöver fäste för 2xhdd och ev en lite krets.

Generellt så är väl e-sata nytt (kanske därför jag fått så få svar =) Jag har en Dell Inspiron 9400 som har stöd för express card (också hyfsat nytt) Till den skall jag köpa ett SiiG e-sata raid kort (raid 0,1) det är delvis till detta jag skall koppla mitt nya chassi. Det finns snygga chassi som tex thermaltake muse men jag har svårt att få tag i dem i Sverige. En kompis i USA skall ev köpa med sig hem. Det verkar som sagt svårt att få tag i e-sata grejjer generellt i SWE än så länge. Var helt övertygad om att ELFA skulle ha.
frejo
Inlägg: 496
Blev medlem: 21 april 2004, 21:43:01
Ort: Linköping

Inlägg av frejo »

e-sata är väl inte mer än en sata disk som du satt utanför lådan. Snackades om det redan när sata kom i och med att standarden tillåter kabelängder på 2m...

och det har väl funnits att köpa ett bra tag:
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=311712
http://www.datorbutiken.com/se/default. ... 50STS-B-BL

men du vill alltså bygga något sånt här om jag förstått det rätt:
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=314853

Fast för bara 2 diskar?
einpajo
Inlägg: 20
Blev medlem: 23 mars 2006, 14:06:35

Inlägg av einpajo »

e-sata är väl i stort samma som sata. För att klara att man rycker kabeln osv så är dock kontakten annorlunda. Den första du visade klara bara sata-150 och är antagligen en fuling dvs man kör med vanliga sata kablar ut genom lådan.

Den andra såg riktigt bra ut (bortsett från att en av bilderna på produktlänken visade ett USB chassi med pata flatkabel =). Den var billig också så jag köper nog två sådana och slaktar dem.

Den tredje såg riktigr bra ut men jag vill inte ha en eluppvärmd garderob =)

Tack för länken till den andra, trodde jag kollat marknaden men där ser man.
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Har 2 19" hemma. En på 1He och en på 3He.

Om begagnat är intresant kan jag ta bilder och ge lite mer mått.
einpajo
Inlägg: 20
Blev medlem: 23 mars 2006, 14:06:35

Inlägg av einpajo »

frejo skrev:e-sata är väl inte mer än en sata disk som du satt utanför lådan. Snackades om det redan när sata kom i och med att standarden tillåter kabelängder på 2m...

och det har väl funnits att köpa ett bra tag:
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=311712
http://www.datorbutiken.com/se/default. ... 50STS-B-BL

men du vill alltså bygga något sånt här om jag förstått det rätt:
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=314853

Fast för bara 2 diskar?
Verkar som om den andra också var en fuling iaf är det min tolkning av svaret från datorbutiken.

"B?ste Kund

Det d?r ser ut som en vanlig Sata-kontakt och Sata-kabel..

Med v?nlig h?lsning
Carl/Kundtj?nst
datorbutiken.com"


Någon annan som hittat "riktiga" e-sata kabinett i Sverige?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Någon som sett en bild på en riktig E-SATA-kontakt?

Alla jag har sett har antingen haft en vanlig SATA-kontakt eller SAS (Serial Attached SCSI).

Det är lite som de som pratar om PATA men menar helt vanlig IDE.
Med andra ord SSDN (same shit, different name.) :)


På tal om det: Det finns en datormus som heter SSDN och som faktiskt fick namnet pga att det är en lågprismus med "samma" komponenter som alla andra.. :D
einpajo
Inlägg: 20
Blev medlem: 23 mars 2006, 14:06:35

Inlägg av einpajo »

Kan detta va nåt?

http://www.picco.nl/images/A84292.jpg

iofs inget kontakt men en kabel iaf. Jag letar vidare.
einpajo
Inlägg: 20
Blev medlem: 23 mars 2006, 14:06:35

Inlägg av einpajo »

Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"iofs inget kontakt men en kabel iaf."
Ett helt "kablage" till och med. :)

Fint! Nu vet man att de existerar. :D



edit:
När jag bläddrade vidare i länken så såg jag vid en kontakt:
"This shielded connectors is not an eSATA connector. It is fully compatible with the internal connectors but offer additional support to shielded S-ATA cables"

och detta vid en annan kabel:
"eSATA 7 Pin Male to SATA 7 Pin Male"
"Ideal for using newer eSATA equipped external drive housings with older SATA controllers"

Hm, är de kompatibla eller inte? På förstasidan stod det:
"These new external (eSATA) connectors are not compatible with the original internal SATA connection."

Då verkar det som att det bara är kontakterna som inte passar? Men isåfall så är det ju lätt att lösa.
Användarvisningsbild
Rohan
Inlägg: 1059
Blev medlem: 7 april 2004, 08:24:39
Ort: Eksjö, Småland
Kontakt:

Inlägg av Rohan »

Skulle tippa på att det bara är kontakterna som skiljer.
einpajo
Inlägg: 20
Blev medlem: 23 mars 2006, 14:06:35

Inlägg av einpajo »

Min förhoppning är att detta skall vara ett "enkelt" projekt där man inte behöver dola med sakerna på signal nivå utan mer ägna sig åt adaptrar och interface för att få ihop en kedja från e-sata kontakten på min laptop till en sata (2) disk i ett hembyggt chassi. Problemet är att det verkar som om bilden av e-sata skiljer sig beroende på vem man frågar. Jag misstänker att det beror på att någon listig person kom på att man kunde köra "vanlig" sata till en extern enhet och det blev "external-sata". Ev så standardiserades inte den riktiga e-sata förrän senare.

Om nu e-sata funnits ett tag och det finns tex brackets (http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=315698) för att tillhandahålla e-sata kontakter på utsidan. Hur kommer det sig då att det inte fnns (iaf har inte jag kunnat bekräfta att det är esata) chassi för detta hos tex Komplett Har jag missat nåt om vad standarden innebär. Allt jag vill ha är ett chassi som kan kopplas ihop med tex http://www.siig.com/product.asp?catid=7&pid=1037. Att jag sedan skall strippa detta chassi blir nästa steg inser jag nu. Jag tror inte att sata stödjer aktivitets LED iaf verkar de flesta sata chassin inte ha det med deras USB/FirwWire motsvarighet har det. Ev har SATA 2 (eller vad det nu heter stöd för det)

Om jag får ge mig på en gissning så har USB Chassin LED för att kretsen som konverterar IDE/SATA till USB medger detta. Eftersom SATA antagligen inte hanteras dvs går end-to-end (controller<->hdd) så finns inget interface som lyssnar av aktiviteten. Som sagt SATA 2 kanske har fixat detta på något vis men då kan jag nog inte få del av den informationen utan att skaffa ett chassi som har en krets som tjuvlyssnar på trafiken.

Man kanske skulle leta lite på standardiserings forumet för sata =)

Läste också vidare lite och hittade följande
"With the introduction of the SATA II specification in mid 2004 a new external SATA connector was defined. These new external (eSATA) connectors are not compatible with the original internal SATA connection."

e-sata är alltså del av SATA 2. Kan man då säga att enheter som bara hanterar 1,5Gbps inte är eSATA kompatibla eftersom SATA 2 innefattar 3Gbps om jag inte minns fel.


Ähh, om man läser lite till så:

SATA 1.0a Tänkt som internt interface men vissa HW producenter satt SATA kontakter "externt". Dessa externa kontakter är exakt samma som de interna. För att förbättra detta så togs skärmade kablar fram med de är fortfarande "bara" SATA 1.0a dvs samma kontakter som interna sata. Pga denna sidoanvändning inspirerades säkert SATA gänget till att, under utvecklingen av SATA II ta fram en mer robust kontaktlösning dvs det som är den "riktiga" eSATA.

Att dömma av tillgången så är nog eSata enlihgt SATA II nytt och jag får väl helt enkelt slå mig till ro tills komplett/datorbutiken/siba/<whatever> vaknar och försöker hänga med i nyheterna. Ringde faktiskt till Komplett och de visade inget intresse att ens försöka ta hem SiiG eSata express card. Mig veteligen så är express card hyfsat nytt men Dell har ju det i sina Laptops så en viss marknad borde finnas.
Skriv svar