Jag har nu mätt upp min egendesignade utgångstransformator modell Williamson.
Jag driver den primärt med ett motstånd motsvarande 2rp hos KT66 (~2k5) sen lastar jag sekundären med 8 Ohm (n=35).
Jag har svept från 1Hz till 60kHz (egentligen 100kHz men då blir fasen negativ vilket inte Excel 95 gillar).
Jag har alltså mha Lissajous (XY-mode) först mätt fasen separat för alla aktuella frekvenser och sedan mätt beloppet.
Jag är väldigt osäker på fasvärdena då jag stundtals fick asin(>1)

Beloppsvärdena torde dock stämma.
Jag har emellertid problem med att få Excel 95 att visa lin-log.
Lyckas bara få den visa log-log.
Men detta suger!
Samtidigt vet jag med mig att jag åstadkommit lin-log tom före Win95-tiden (Win3.11).
Så på nåt sätt ska det gå.
Vet bara inte hur.
Bifogar misslyckad graf.
MVH/Roger
PS
Uo är logaritmiskt plottad map procentuella värden. Enbart om det vore möjligt med lin-log så kan riktiga negativa dB plottas. För när du konverterar till dB logaritmerar du ju manuellt

Talet 1 är adderat till alla fasvärden och detta för att logaritmen av 0 inte existerar (mao är minstafas 0 och inte 1).
En finess som vore intressant är hur man använder två olika Y-skalor till var sin mätserie. Att man kanske inte kan välja lin eller log hur som helst på dessa skalor kan gå ann men det hade varit roligt med all data samlat i ett diagram och presenterat på ett optimalt sätt.