Hjälp med vanlig flatkabel till kont.don med 2.54 delning

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
BMOE

Hjälp med vanlig flatkabel till kont.don med 2.54 delning

Inlägg av BMOE »

Hej.

Jag har ett kort där det finns en tvåradig stiftlist med 8 pinnar på varje rad.
Denna är tänkt att anslutas till en 16-pol flatkabel så numreringen är därefter
2 4 6 8 10 12 14 16
1 3 5 7 9 11 13 15

Denna flatkabel behöver anslutas till en 16-pol enradig hylslist med 2.54mm delning i andra ändan.

Någon som har sett en smidig lösning på övergång mellan flatkabel med delning 1.27mm till enradig stift/hyls-list med 2.54mm delning?
Möjligtvis även ifall någon har en annan ide på hur det kan lösas?
Willow

Re: Hjälp med vanlig flatkabel till kont.don med 2.54 delnin

Inlägg av Willow »

Kan det funka med en adapter liknande denna?

larsson

Re: Hjälp med vanlig flatkabel till kont.don med 2.54 delnin

Inlägg av larsson »

Om det är en prototyp eller ett enstaka-projekt kan du väl använda 16 st "breadboard jumpers" (bild-googla så ser du vad jag menar). Jag tolkar det som att du behöver varianten med hona i ena änden och hane i andra. Går ju att fixera någorlunda med en droppe lim om så önskas. Behöver du längre kabel så blir det väl till att crimpa ihop ditt egna kablage med kontaktelement och passande hus, kolla t.ex. AMP Mod II hos Electrokit. Tyvärr brukar tången vara rätt dyr...

Om du talar serieproduktion lägger du nog ut klämning av kablaget till nån legogubbe och slipper investera i verktyg. Annars tycker jag Willows idé med adapterkort är bra, hittar du ingen passande kan du kanske cadda ett eget som gör jobbet?
Skriv svar