Har byggt en elmoped med kit från BMSbattery.com, det är en växlad navmotor som heter q128h som jag använder som mittmotor.
Gillar verkligen bygget som finns lite om här:
https://endless-sphere.com/forums/viewt ... 3#p1120303
Jag funderar på att försöka bygga en gasdipper dvs nån krets som via microswitch eller liknande momentant sänker gasen när man växlar. Nu blir det ett ryck när man växlar som nog kommer skada motorns interna kugg på sikt.
Gashandtaget är nån potentiometer som ger mellan 0-5V och med min controller så är det inprogrammerat en seg mjukstart varje gång man stänger av drivningen via tex bromsswitchen så jag vill bara att gaspåslaget ska dippa momentant till tex 50% när man aktiverar switchen som jag sätter på växelhandtaget
Går det att lösa busenkelt på nåt sätt? kanske en kondensator som koplas in i gaskretsen när switch aktiveras som ger en dipp i spänningen,
omledning av strömkretsen via resistor skulle kanske funka via NC microswitch som när den bryts kopplar drivspänningen via resistor.
Några tips? Hur skulle ni gjort? Elektronik eller elkomponenter är inte direkt min starka sida som kanske framgår av frågan.
Gasdippare för elcykel
- ViktorSigg
Re: Gasdippare för elcykel
Det sitter exakt samma system på bilar med automatlåda, fast där senareläggs tändningen för att reducera momentet från motorn under någon bråkdels sekund vid växelbyte.
Det går inte att påverka signalen från gasreglaget då, typ en FET krets som drar ner spänningen till 0V (eller upp till 5V) via motstånd under en förutbestämd tid vid växelbyte? Tror det är lättare än att hålla på med motorströmmen då det krävs rejälare komponenter.
Tiden och kanske exakt spänning kan man ju såklart justera och prova sig fram till.
Det går inte att påverka signalen från gasreglaget då, typ en FET krets som drar ner spänningen till 0V (eller upp till 5V) via motstånd under en förutbestämd tid vid växelbyte? Tror det är lättare än att hålla på med motorströmmen då det krävs rejälare komponenter.
Tiden och kanske exakt spänning kan man ju såklart justera och prova sig fram till.

Jo, det är gashandtagskretsen som jag funderar på att ändra, helst vill jag ha så att gashandtagssignalen sänks till en fast nivå utan att man fysiskt måste hålla en brytare el. liknande aktiverad.
såhär:
Aktivering av switch på cykelns växelhandtag --> gassignal bryts --> signal sänks från (x) Volt till (y) Volt under tiden t --> gassignal återgår till normalvärde
Jag kör nästan bara med fullgas på en ganska svag motor som måste växlas flitigt, därför så skulle det vara smidigt med denna funktion.
såhär:
Aktivering av switch på cykelns växelhandtag --> gassignal bryts --> signal sänks från (x) Volt till (y) Volt under tiden t --> gassignal återgår till normalvärde
Jag kör nästan bara med fullgas på en ganska svag motor som måste växlas flitigt, därför så skulle det vara smidigt med denna funktion.
- ViktorSigg
Det skulle inte gå med en vanlig microbrytare på växelreglaget då, som klipper signalen säg 500ms bara. Om den sen rampar upp till börvärde igen under en lång tid som du skrev så borde ju det räcka. Allt beror väl på hur växelreglaget ser ut.
ja, det är så jag tänkt mig, men hur löser man tidsaspekten, att det hålls i en viss tid för att återgå sen?
- ViktorSigg
Det blir inte så automatiskt när man växlar då? Det kanske tar ca 500ms att vrida växelspaken?