Hjälp att identifiera komponenter.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
figge88

Re: Hjälp att identifiera komponenter.

Inlägg av figge88 »

Efter att jag fick tillbaka förstärkarna från "lagning" så provade jag köra igång dom, först utan något, vilket verkade gå bra. Kopplade sedan in allt och började spela musik med volymen på lägsta.
Vred sakta upp volymen och det lät verkligen lågt, fick knappt ut någon volym alls även när jag kommit till max på volymkontrollen.
Om jag minns rätt så provade jag igen med annan ljudkälla och rätt vad det var, POFF, och så den vanliga bränd elektronik lukten.
Men detta är vad jag kommer ihåg hur det gick till, var några år sedan så kommer inte alls ihåg så bra, och sedan dess har jag inte kört igång någon av förstärkarna.
Och det beror på att det syns tydligt att, åtminstone en, är trasig, bifogar länk där jag knäppt kort på det som syns är trasigt.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/321 ... C_2830.JPG
https://dl.dropboxusercontent.com/u/321 ... C_2831.JPG
https://dl.dropboxusercontent.com/u/321 ... C_2832.JPG
Detta syns inte på de tidigare bilderna eftersom jag knäppte på det som såg helt ut eftersom min tanke var att få hjälp med att identifiera komponenterna. Och det blir ju svårt om man bara ser en svart knöl :)

Lite enkelt, hur skulle en felsökning gå till?, ja, en resistor kan jag mäta mig till om den har rätt resistans, men mer än så kan jag nog inte. Och har tyvärr inte tillgång till ett oscilloskop. Kanske värt att köpa ett, men skulle fortfarande inte veta hur jag skulle gå tillväga för att felsöka :)

Frågat efter kretsschema, men tydligen inget som Sperrling är så pigg att dela med sig utav.
Pucco skrev:...Det är en skyddsjordledning ansluten till skruven som håller fast transformatorn...
Man får aldrig skapa en elektrisk koppling genom centrum på en ringkärnetransformator...
Vad ska det vara där i centrum istället då? ingenting? ska skyddsjorden dras till höljet direkt?
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Har du frågat Sperrling?
figge88

Inlägg av figge88 »

lillahuset skrev:Har du frågat Sperrling?
Yes. Frågade först om han hade kvar några dokument, vilket han skulle ha. Men han sa också att han normalt endast lämnar ut inkopplingsanvisningar o.dyl., inget annat.
Pucco

Inlägg av Pucco »

Pucco skrev:
...Det är en skyddsjordledning ansluten till skruven som håller fast transformatorn...
Man får aldrig skapa en elektrisk koppling genom centrum på en ringkärnetransformator...

Vad ska det vara där i centrum istället då? ingenting? ska skyddsjorden dras till höljet direkt?
Det får inte bli en sluten krets genom transformatorns hål. Flytta skyddsjorden till höljet/bakpanelen.
Skruven och runda fästplattan får inte komma i kontakt med höljet om skruven sitter i höljet på andra sidan.
Skriv svar