Byggtråd CNC-fräs i epoxygranit

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
perra_e

Re: Byggtråd CNC-fräs i epoxygranit

Inlägg av perra_e »

Till axlarna blir det Lichuan servon från Kina på 750W. Gjorde en sambeställning med tecno.
Till spindeln kommer jag använda ett Rexroth servosystem, också analogt styrt. Kommer troligen uppgradera till ett större servo än det jag köpte av tecno. Tyskarna kör med Kollmorgen AKM54L. Ett Rexroth-servo med samma dimension och i princip samma prestanda heter MSK060C-600. Det klara 11Nm kontinuerligt och 24Nm max vrid. Går man upp en storlek på driver så skulle den ge 4KW i så fall.

Nu är också den gamla fräsen såld. Hämtas på söndag. Så nu kan jag börja planera mer allvarligt på beställning :D

--Per
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Så bra att du fått den lilla såld, nu har du mera plats för nybygget. Det går framåt :tumupp:

Ska kolla med Kina på måndag och få status på vår beställning.
perra_e

Inlägg av perra_e »

En liten statusuppdatering:

- Fräsen beställd från Tyskland. 8-10 veckors leveranstid, ev. något mer pga. Jul och Nyår. Det innebär troligen leverans i slutet av Januari. Det blev en rätt komplett beställning.
- Har även beställt ett spindelservo från eBay som har liknande spec som det tyskarna kör med. Det blev en Rexroth MSK061C-0600-NN-M3-UG0-NNNN
- Fortfarande inget nytt från Mesa. Korten finns i lager enligt webshoppen och inga svar på mail. Har skickat en fråga två ggr via deras hemsida och en gång med vanligt mail. Dom kunde ju i alla fall svara kan man tycka :(

Nästa steg blir att börja rita på en inneslutning. Skall få en CAD-modell på fräsen så att jag ser måtten.

Vad det gäller kylning så är tanken att köra vätskekylning. Det blir ju lite kladdigare än när jag körde fogbustern, men vill man ha bästa resultat finns det väl inte så mycket att välja på eller?
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Spännande!

Mesa, ett ohyfs att inte herrn 'over-there' svarar. Tyvärr ligger ju LCNC forumet nere denna veckan så man kan ju inte 'trycka-på' den vägen heller.
Väntar på leverans besked på våra grejer från Kina.

Kylning, ja då har du ju möjligheten till båda och det kan ju inte vara fel.
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Inte alls, kan inte logga in - kan du ?
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

Ja jag är inloggad, no problemas. =)
perra_e

Inlägg av perra_e »

Funkar för mig med nu. Tack för det :-)
Jag skriver något där så får vi se om det hjälper.
perra_e

Inlägg av perra_e »

Trolig orsak till att det dröjer med korten från Mesa är att dom är överlastade med jobb. Får väl hålla ut ett par veckor till.

Har börjat fundera på hur jag skall sätta ihop inneslutning och även börjat fundera på elskåp.
Inneslutningen kommer jag diskutera med en kompis som skall hjälpa till. Lösning beror på hur han enklast kan ta fram delarna. Det kommer bli "moduluppbyggt" i alla fall om jag skall få ner det i källaren.

Det kommer bli ganska identiskt som originalet. Det är bara runt behållare för kylvätska och uppsamling av spånor som jag måste hitta på något.
Så här ser originalet ut.
FS3MG1.jpg
Och ett par bilder till:
inneslutning1.JPG
inneslutning2.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av perra_e 15 november 2015, 20:05:10, redigerad totalt 1 gång.
perra_e

Inlägg av perra_e »

Blir nog en hel del frågor här då jag inte byggt något elskåp förut.
Har läst igenom de flesta trådar jag hittat i ämnet men det dyker upp frågor ändå.
Har ett par att börja med:

Är det normalt sett lämpligast att bryta spänningen till servona via en kontaktor vid nöd/limit-stop, eller räcker det att göra disable på dom?

Klara man sig utan filter på matningen till servona? Kanske omöjligt att svara på. Har någon några tips på filter och kan man köra alla servon på samma i så fall?

Här är ett exempel på inkoppling av ett servo. DST och HNL tänker jag hoppa över.
El_1.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
perra_e

Inlägg av perra_e »

Hittade precis en pump till kylning som verkar bra. Tack för den länken swapper.

Aj, den hade vist utgått ur sortimentet. Denna då.

swapper, funkar det köra din utan styrning eller är det något man skall satsa på?

edit:
Aj då igen, den var bara 1-fas.

Hittade något som ser vettigt ut på eBay
40l/min, 125 EUR ink frakt
50l/min, 153 EUR ink frakt
H.O

Inlägg av H.O »

Är det normalt sett lämpligast att bryta spänningen till servona via en kontaktor vid nöd/limit-stop, eller räcker det att göra disable på dom?
Det beror på.... Om servot har klassad STO (SafeTorqueOff) så ska det vara OK att bara disabla servot via den ingången. Eftersom det är AC servo (eller BLDC?) så är det väldigt osannolikt att ett enkelt hårdvarufel på drivsteget får motorn att skena - något som kan hända på en PMDC motor om det blir kortslutning så det känns "onödigt" att bryta strömmen till drivstegen. För privatbruk hade jag nog personligen använt disable-ingången oavsett om den är STO-klassad eller inte.
Klara man sig utan filter på matningen till servona? Kanske omöjligt att svara på. Har någon några tips på filter och kan man köra alla servon på samma i så fall?
Det beror på.... Somd det står i beskrivningen så är beror det på EMC-krav. Har du inga sådana så behöver du inget filter :-) Jag skulle tro att om det "behövs" externt filter så har tillverkaren någon rekommendation i manualen. Är det 3-fas-matade servon du köpt? Länk till dokumentation?
perra_e

Inlägg av perra_e »

Tack för input! Kikar nog på disable-varianten först då. Känns lite snällare.

Spindelservot är en Rexroth HCS02 som går på 3-fas och där rekommendationas något som heter NFD03.xxx och det finns gott om sådana till vettiga priser på eBay..

Tyvär har jag inte hittat några manualer på nätet till servona för axlarna. Dom går på 1-fas. Det är sådana här.

I och med att det inte kostar skjortan skulle man kanske köra med filter. En fråga här. Om man har ett 3-fasfilter. Kan man köra ett sådant och ta ut tre 1-faser från det? Alltså att man kör en fas till varje kina-servo. Dom är ju kopplade mellan fas och nolla så funkar det att göra så?

I princip har jag inga krav på EMC mer än att maskinen i sig inte får störa ut sig själv.
H.O

Inlägg av H.O »

Om man har ett 3-fasfilter. Kan man köra ett sådant och ta ut tre 1-faser från det? Alltså att man kör en fas till varje kina-servo. Dom är ju kopplade mellan fas och nolla så funkar det att göra så?
Nu är jag verkligen ingen expert på filter, avstöring, EMC etc så jag vet inte om och i så fall hur det skulle påverka filtrets funktion men jag vill tro att du i så fall måste ha ett filter där även nolla går genom filtret (vilket inte är fallet på alla 3-fas filter) och om då varje drivsteg drar 3A från varsin fas så räcker det inte med ett 3A filter eftersom det kommer gå mer ström genom nollan. Vet i tusan om jag inte valt ett litet filter per enhet....

Intressant förresten hur ett servo specat att ge 750W bara drar 660W från nätet...
perra_e

Inlägg av perra_e »

Håller med om att det känns skumt med ett 3-fasfiler på 1-fas förbrukare. Jag får inte heller ihop hur det kan funka.
3 av dessa enkla filter borde förhoppningsvis duga + ett trefasfiler till spindeln.
Får suga på denna karamellen lite och se om jag kör med eller utan filter.

Ja, Kineserna har inte gjort matteläxan riktigt :-) Någon siffra är ju helt klart tokig.
Skriv svar