Analog, men digitalstyrd, mixer

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Analog, men digitalstyrd, mixer

Inlägg av chille »

Planerna är:
Det ska bli en analog, men digitalstyrd, mixer. Den ska vara rackmonterad där in/utgångarna är instickskort med 4 portar på varje. Jag räknar med 3U hög, då får man in 4st neutrik combokontakter på varje modul på höjden och cirka 10 moduler på bredden + lite extra för PSU och liknande. I framtiden kan man ju alltid bygga upp på höjden, typ 6U för 20 moduler. Det kommer inte finnas någon form av interface, kanske man skulle haka på någon liten LCD eller så, men det lär nog inte bli något i första versionen.

Plugin-kort:
Pluginkorten bygger upp själva mixern. Ett pluginkort kan vara till exempl 4st ingångar med preamp, 5 bands parametrisk eq, en µC+D/A+A/D för styrning och en VCA-matris för att slänga ut signalerna på valfri buss med rätt amplitud. Varje kort kommer ha 16st utgångar där man kan mixa ut ingångarna separat, dvs göra 16st olika mixar. Det kommer användas bland annat för Master, AUX, sub-grupper osv.

Ett annat exempel på pluginkort vore till exempel en 31 bands grafisk eq eller kanske ett state variable filter, eller varför inte typ USB-ljudkort eller något litet DSP-kort med massa effekter? :) Det är ju bara kreativiteten som sätter begränsningarna 8)

Mainframen:
Det är en rackmonterad låda med 10st platser för pluginkort. Mellan pluginkorten och mainframen sitter en kontakt med rätt så många stift. Dels lite digitalt skit för att styra hela kalaset och så en hög med "bussar". Varje buss blir altså en egen mix, så man kan ha olika mixar för till exempel PA & monitorsystem. De bussarna kommer även användas för AUX, eventuellt med en switch för pre/post.

Lista på bilder/grejer jag tänkte använda:
Equalizer: Rane PE17 (bild)
Preamp: THAT 1512
VCA: THAT 2180 eller 2181
Kontakter: Neutrik Combo XLR/TRS
Såhär ska mainframen se ut

Blockscheman:
Inputmodul

EDIT 2006-03-26 04:00:
Uppdaterade en del info här nu så det är en komplett sammanfattning här, blir så jobbigt att behöva läsa igenom hela tråden för att förstå vad projektet handlar om.
Senast redigerad av chille 26 mars 2006, 03:59:36, redigerad totalt 1 gång.
pern

Inlägg av pern »

Vilka VCA-kretsar tänker du använda ?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Så din blir också rackmonterad alltså. :D

Funderar på det här med att du väljer bort insert och kör med send/return istället. Hur löser du det om du vill koppla in en kompressor, filter eller eq? För att det inte ska bli några knasigheter i ljudet så måste man ju stänga av det opåverkade ljudet mellan kanalen och utgångs-delen.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

VCAn jag tänke köra heter THAT2180, tyvärr blir det nog snikvarianten med lite lägre THD, men den räcker ju iaf för en prototyp.

När det gäller insert så vet jag faktist inte, det är lite knepigt det där. Man skulle ju kunna bygga upp en routing-matris med hjälp av VCA:s och på så sätt kunna justera volymen steglöst så det inte knäpper. Men det blir ju så grymt många VCA:s om man ska ha en flexibel routing, så man borde försöka fixa fram en MUX eller liknande, men då kommer ju problemet som du säger med knäppljud och så, kanske att man får mute:a på utgångsVCA:n medans man route:ar om? InnovaSON:s mixerbord CP:ar ju en del när man konfiguerar om funktionen på en regel, så det verkar ju vara acceptabelt att göra så :)
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Uppdaterat blockschema på inputmodulen :)

EDIT: Råkade skriva över bilden, så den stämmer nog inte med texten.
Bild

Förändringar:
16 bussar istället för åtta. Åtta är snålt med tanke på att aux, master och monitor ska dela på de bussarna, och man vill ju gärna köra stereo.

Sen skippade jag MUX:en och bestämde mig för att göra en egen VCA MUX istället, blir nog bättre så. VCA MUX:en kommer nog sitta på ett extern kort.

Äntligen löst problemet med inserts. Jag kör helt enkelt 4st relän som kan välja om signalerna ska skickas ut i mainframen och genom någon modul som plockar upp signalerna, eller om det är bypass. Sen får man ha en insertmodul som kan ta upp signalerna och route:a genom en extern burk. Med en begränsning på maximalt 32st ingångar i mixern kommer 2st video mux:ar på 16x4 (kopplade som en 32x4) göra susen. Teoretiskt kommer man ju kunna ha 32st oberoende insertjack om man har 8st insertmoduler, största problemet är ju bara hur många moduler som får plats i en mainframe, kör man maximalt med input och insert blir det ju 16st moduler, då behöver man nog en två raders mainframe med plats för 20 pluginkort. Fast då får man ju ändå bara plats för fyra extra moduler, vilket kan bli tight.

Nu tror jag nästan att inputmodulen är klar, ska nog börja kika på en insertmodul snart :)

JimmyAndersson: Kan du inte berätta lite hur du hade tänkt göra din mixer? Vore kul att se hur andra tänker :)

EDIT2: Uppdaterade blockdiagrammet och ränsade bort lite text som blev överflödig i och med att jag gjorde om blockdiagrammet.
Senast redigerad av chille 26 mars 2006, 04:01:17, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Coolt bygge!! Ser fram emot snygga bilder längra fram. :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

chille: Bra lösning! Vad jag kan se så har du löst alla problem.
Det verkar som det kommer gå åt en del anslutningar på processorn.. :)

När det gäller min mixer så har jag inte planerat så jättemycket ännu, men jag har principen klar. I min studio så är allt kopplat så att jag i princip aldrig behöver ändra på någon sladd eller apparat. Allt finns tillgängligt hela tiden. Det är den tanken som jag tänkt bygga vidare på i mitt projekt.

I min mixer ska man kunna koppla nästan hur man vill. Skulle vilja kunna spara inställningarna och ladda olika preset via MIDI. Låt säga att jag mixar en låt där EQ'n passar bäst innan kompressorn så sparar jag det som Preset 1. I nästa låt vill jag ha tvärt om så då sparar man det som Preset 2. Nästa gång man laddar in den första låten så ställer sequencerprogrammet in mixern på Preset 1.

Har ungefärlig koll på hur jag ska lösa det. I detta fall tvingas jag nog använda en hög med "crosspoint switchar" eller MUX'ar. När jag väl börjar rita ner blockscheman så kanske den här bilden förändras. Det brukar bli så.. :)
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Roligt projekt, lycka till!
Man brukar ha både VCA:er och crosspoints för matriser, då kan man koppla källorna till varandra samt reglera individuell volym på dom.

Om någon av byggarna är intresserade har jag fina racklådor med mångpoliga kontaktdon/bakplan och även (tro't eller ej) färdiga kommersiella kort med audiocrosspoints och buffrar på.
Crosspointswitcharna heter MT8816AE och är 8x16
Jag tror inte man kan använda korten rakt av dock, de är designade för balanserad audio så allt är dubblerat med gemensam styrning.

Pris beror på hur mycket/vad ni vill ha.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Okej, så du vill också ha flexibla grejer :) Det är precis samma tanke som jag bygger hela min synth på. Till exempel att man kopplar in alla inserts till en insert-modul och sen helt enkelt route:ar in den där man vill ha den. Dock kommer man nog inte ändra följd på processingen i en input-modul... men nu när du säger så... hmm... kanske skulle ha så också :)

Jag funderar lite på om man skulle kunna göra en ännu mer avancerad insert-modul där man kan koppla flera inserts efter varandra, det vore ju det ultimata.

Jo, processorn kommer få en del grejer till sig. Allt ska ju styras digitalt så det blir en del D/A, sen har den ju 8 kanals A/D inbyggd så jag ska ta den processade och oprocessade signalen och köra in så man kan få en nice VU-mätare där man kan välja om den ska vara pre eller post, eller kanske två separata mätare.

Så fort jag kommer hem från jobbet ska jag börja skissa på insertmodulen och leta reda på schemat till en eq jag spanade in förut. Något gammal rane som borde låta helt ok. Tror det var 4 eller 6 band parametrisk med frekvens/bandbredd/gain

Sen lär det väl bli något datorprogram för att styra skiten och skapa presets. Kanske att jag bygger in m in MIDI-processor, om inte annat lär jag väl sno en del kod från det programmet :)

Bild

Annars tycker jag till exempel TC's reverb (Reverb 6000?) och InnovaSON's mixerbord med Sensoft 10 (senaste mjukvaran) är rätt så snygga och smidigt upplagda, får forska lite mer i det där så man får bra struktur på grejerna :)
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

dar303: Brukar man? Men i det här fallet måste jag nog ha enbart VCA:s eftersom jag vill kunna styra volymen på varje "cross" inviduellt.

På insertmodulen kommer jag ju självklart ha VCA:s för att kunna anpassa amplituden så man kan försöka hålla unity gain genom hela kedjan.

Jag är självklart intresserad av allt audiorelaterat. Till just det här projektet vore det ju fint med något rackmonterat att sätta korten i. Jag vet inte om det finns någon vettig standard man kan använda sig av eller om man helt enkelt borde bygga något eget.

Crosspointswitcharna är jag självklart intresserade av om de inte kostar skjortan :)

Kanske inte så hög prio på de grejerna just nu, så det får väl vänta lite. Tänkte få klart strukturen och bygga en prototyp på en inputmodul först.

JimmyAndersson & jon_kanon: Vore det kanske inte bättre om vi försökte komma överens och göra något gemensamt? Är ju rätt mycket jobb så det är väl större chans att man får ihop något vettigt om man delar upp arbetet lite än om alla ska göra samma sak själva.

EDIT: Eller vänta, crosspointswitchen kan nog vara intressant redan nu (eller.. så fort jag får tag i $$$), tänkte man kunde knåpa ihop en liten rackburk på 1U som agerar switch. Då passar det ju utmärkt med balanserat också.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

"Vore det kanske inte bättre om vi försökte komma överens och göra något gemensamt?"

Mycket bra idé! Det är ju som sagt en hel del jobb med detta.

EQ'n du skrev om låter mycket intressant. Hoppas du hittar schemat.

Vilket program kommer MIDI-screenshot'en ifrån?
Det ser smidigt ut. Vore kul om man kunde konfigurera mixern ungefär sådär.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Synthedit?
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Nä altså programmet jag visade är 100% hemmasnickrat. Det är en MIDI-processor som tar MIDI-input och bearbetar beroende på ett preset som byggs upp helt modulärt där det är drag 'n drop på modulerna och man drar "snören" mellan modulerna. GUI:t är en kompis som har skrivit som jag gjort en del förbättringar och kommit med mycket förslag och så. Kan tilläggas att programmet (åtminstånde i teorin, gjort en ny motor och inte provat än) klarar att skicka audio mellan moduler med låg latency (kör per sample basis), har en del moduler som till exempel olika mixers, oscillatorer, filter, delar, effekter med mera. Det projektet ligger dock på hyllan tills vidare, prioriterar det här och MIDI-processorn mer för tillfället :)

Det vore ju guld att bygga en mixer som är så flexibel att man kör drag 'n drop på modulerna, men då kan man ju nog skippa analogt, om man inte vill ha en VÄLDIGT dyr mixer. Däremot skulle man ju kunna ha något mer liknande InnovaSON's mixerbord;

http://www.telectra.com/show_gallery/DSC00288.JPG
http://fostex.de/news/neu_gfx/live.jpg

Tyvärr hittar jag inga bättre bilder men manualen för till exempel SY48:an är väldigt bra och går igenom hur det fungerar, tyvärr så verkar den köra typ Sensoft 8 eller något annat gammalt, man vill ju ha Sensoft 10 (som iofs inte är släppt än:))

Enkelt förklarat, när man sätter upp en mix på Sensoft så väljer man först vad varje regel ska ha för funktion, om den ska vara till exempel master, xfad(kan jämföras med fader banks), aux, eller en vanlig regel. Sen efter det så har man en routingmatris där man får trycka in en fysisk ingång på en regel. Sen fungerar det likadant på utgångarna, något sånt tänkte jag man kunde köra när man route:ar på mixern. Svårt att förklara när man inte har en mixer framför sig och kan visa :/

Aja, ska sova, hoppas allt blev rätt nu :)
Användarvisningsbild
neriks
Kontakt:

Inlägg av neriks »

Tufft projekt! Detta ska bli kul att följa! :)
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Eftersom ni + SAS är så sega så tänkte jag köra en PE17 som eq, håller på cadda för fullt. I första hand för att få en uppfattning om hur stor den är, om man kan få in den på ett inputkort dvs. Dock så kommer jag inte riktigt fram till hur man ska ersätta potarna digitalt.

Schemat! (längst upp till vänster sida 3)

Frågan är hur man ska göra med range-switchen, för det verkar ju vara kondingen som styr range. Man skulle behöva designa om den så att man bara har ett läge där man kan styra inom hela frekvensspektrumet med poten som sitter där.

Just nu är range:
10Hz - 200Hz
100Hz - 2kHz
1kHz - 20kHz

Några tips på hr man kan göra? Vore ju skönt om man kunde slippa relän och sånt tråk.

Sen har jag även ett annat problem. Jag vill att man ska kunna switcha phantommatningen inviduellt på varje kanal. Frågan är om man måste koppla bort alla komponenter rent fysiskt med ett relä eller om det räcker med att bara switcha av och på +48V? Eller skulle man kunna ha någon form av halvledarrelä för att switcha?

Schema (sida 6)
Skriv svar