Nej, på samma sätt som en telefon är full duplex så är gigabit ethernet över tp också full duplex på varje par.lillahuset skrev:Gigabit är halv duplex alltså? Skönt att det brukar fungera utan att man bryr sig.
(Att man hör sig själv i en telefon beror dels på aktivt designval att det ska vara så och delvis på dålig impedansanpassning. Det går att anpassa så bra att detta inte händer. Jag labbade med transformatorkopplingar o.s.v. och hade en hembyggd högtalartelefon när jag var i tonåren. För mig funkade den riktigt bra men de jag pratade med klagade på att de hörde sig själva ekande i mitt rum - den hade alltså bara analog elektronik och körde hela tiden full duplex. Mikrofonen och nästan hela inbyggnadslådan kom från nån snabbtelefon, högtalare och LF-förstärkaren utgjordes av en gammal radiobandspelare och en separat högtalare placerad en bit bort.

Angående själva trådens ämne: Skulle en trafo duga för att använda 50-ohm-koax-ethernet-prylar? Detta givetvis om 10 megabit halv duplex duger.
50-ohm-koax-ethernet ska väl för övrigt tåla lite kabelförluster. Det kanske till och med går att göra någon passiv koppling med motstånd som gör att kabeln ser 75 ohm och nätverkskortet ser 50 ohm och två nätverkskort upplever kabeln och motstånden som en kabel med sämre karaktäristik? Med oscilloskop går det kanske att labba lite med att köra något fel impedans in mot själva kortet (med bara någon centimeter kabel där så kvittar kanske fel impedans där) och "bara" köra rätt impedans mot kabeln, och på så vis få lite starkare signal?
Du skulle ju helt fräckt kunna testa vanliga 50-ohm-koax-ethernetgrejer fast med din kabel och 75-ohm-termineringar. Kanske funkar det, kanske inte...