NFO Sinus - hur har de lyckats med detta?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Kjelle

Re: NFO Sinus - hur har de lyckats med detta?

Inlägg av Kjelle »

Tja använder flottan dessa omvandlare i sina stealth båtar så är det inga dåliga grejor.
Finns det någon som hårdtestar sin utrustning så är det svenska armén.

Kjelle
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Sååå hilma märkvärdigt är det inte. Jag har pysslat med konstruktion av en inverter som jobbar i området 0-400Hz och 3kW. Det handlar bara om hög switchfrekvens och ett filter vars resonansfrekvens ligger en bra bit under switchfrekvensen samt över högsta frekvens ut från invertern. Ingen raketvetenskap direkt. Ripplet ut ur vår burk är ett par volt vid 130kHz...

Jag ska till EMC labbet nu i veckan, får se hur illa det är...
JanErik

Inlägg av JanErik »

Hur ligger dedär i prisklass och effektnivåer jämfört med Vacon eller ABB?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Efter vad jag läste var det speciella inte sinus-grejen men att de kör med sensorless avkänning och likaväl har koll på motorn och belastningen. Detta är förvisso inte illa pinkat heller och jag kan verkligen se nyttan med det men jag är inte så imponerat av att det är en "ren" sinus.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Ska se om jag får tid över nån gång så ska jag gå till högskolan för att leta efter den där boken ... "Power Electronics" eller nåt ... där dom beskriver nya metoder att omskapa spänning utan traditionellt switchande... och, nej, det är inte bara "högre switchfrekvens".
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Jag personligen har sett och sneglat på deras produkter i 7 år och ännu aldrig fått till en skarp användning, för dyra helt enkelt (enligt min åsikt överdyra för att kunna konkurrera ut de andra).
Svenskt och överkonstruerat, så dom måste sälja det dom har istället för att konstruera om och konstruera för låg produktionskostnad.
Jag har tre av deras aggregat, tror jag och några motorer som jag skall ta mig tid att labba med någon dag.

Det som imponerar mest på mig är att dom har fullt moment vid stillastående och kan därifrån krypa i valfri riktning med bibehållet moment.
Men jag kan inte så mycket om elkraftprylar och dess styrning utan mera om elektronik, så jag kan ju vara fet-lurad om vad som är unikt.
Jesus Leverkorv

Inlägg av Jesus Leverkorv »

Nu har jag en NFO Sinus 1,5 - 15 kW 400V.
Så vad kan jag göra för kul med den? :)
AlterEgo

Inlägg av AlterEgo »

I många applikationer fungerar en omriktare utan NFO:s nya teknik väldigt bra, och marknaden är priskänslig. Det är antagligen därför många tillverkare håller fast vid billig teknik som tillåts skicka ut en del störningar. Ofta är det skåpsbyggarna som köper in omriktare och då är priset viktigare än funktionen. Sen finns det naturligtvis driftsfall som kräver lite mer.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

ENda fördelen med NFOs omriktare är väl om man har riktigt långa motorkablar, typ 100m eller mer.
De är mycket dyra och hanterar inte speciellt stora effekter.
Skriv svar