PLC, lära och simulera

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
bos
Kontakt:

PLC, lära och simulera

Inlägg av bos »

Jag vill bredda min arsenal lite. Många efterfrågar PLC-programmerare, så här tänkte jag försöka dyka ner på djupet.

Har programmerat i över 25 år (och i över lika många språk), men jag har ingen som helst koll på området mer än vad PLC står för. I vilken ände vill jag börja om jag vill lära mig det? Finns programvara med inbyggd simulator, eller motsvarande? (Det blir min firma som köper det, så det gör inget om det kostar pengar)

Litteratur? Kan någon peka på en bok som ger en bra crash course i ämnet?
Användarvisningsbild
ojz0r

Re: PLC, lära och simulera

Inlägg av ojz0r »

Om pengar inte har någon betydelse så har Siemens (fö störst på marknaden i europa) integrerad simulator om man köper Step7 Professional.

Jag är ganska säker på att alla de stora leverantörerna har sina egna simulatorer.

Det viktiga är att se till att de följer standarden IEC 61131 för programmeringsspråk.

Angående läromedel så är jag dålig på vad som finns. Det handlar mer om tänket bakom logiken men om du har programmerat tidigare så borde det gå ganska fort att komma igång med det.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

En PLC ska ju styra någon process, så först och främst behöver man lite översiktlig information om "tryck och pys".
Jag kan rekommendera följande bok som gratis att ladda ner: Automating Manufacturing Systems with PLCs ©2010 (Hugh Jack). Den går igenom teorin bakom automation och visar med exempel olika möjliga lösningar.

Sen kan man gå djupare in på något märke och börja med praktiska övningar eller simuleringar, och Siemens ligger väl till då dom är marknadsledande och har väldigt bra dokumentation.

Hos PLCdev har dom en genomgång med allt man behöver veta: http://www.plcdev.com/siemens_simatic_s ... s_handbook
Framförallt finns under Siemens Quicklinks en länk till "Programming with Step7 (650 sidor)" som går igenom alla funktioner i detalj.

Eftersom alla stora tillverkare följer IEC-standarden så är språken väldigt likvärdiga. Efter att ha gjort några projekt med Siemens tog det mig bara 2 timmar att sätta mig in i hur Mitsubishi fungerar.
Användarvisningsbild
Erikk

Inlägg av Erikk »

Även Codesys är stort och används av många PLC-tillverkare.
Dom har släppt en release för att konvertera en Raspberry PI till en PLC, är väl mest för labb egentligen men man kan styra GPIO pinnarna på pajen samt styra distribuerat IO via Ethernet / EtherCAT / Modbus-TCP samt Profinet. (+ att det finns shields med digitalt och analogt IO)

Perfekt för labb o lek!
Gratis demo som går i 2 timmar, efter det måste man starta om sin raspberry pi men sen går den igen!
Licens om man vill köra nonstop kostar 35 EUR.

http://store.codesys.com/codesys-contro ... pi-sl.html
Skriv svar