Ersätta 250w glödlampa med lysdiod/lysdioder i diaprojektor

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Motormannen
Inlägg: 648
Blev medlem: 12 september 2003, 18:40:48
Ort: Stockholm

Ersätta 250w glödlampa med lysdiod/lysdioder i diaprojektor

Inlägg av Motormannen »

Jag funderar på hur man bäst ersätter glödlampan i min diaprojektor med en eller flera lysdioder. En glödlampa som man i dag kan köpa till denna diaprojektor ligger på 10'000 lumen. Jag vill gärna att diaprojektorn blir minst lika ljusstark med lysdiod/lysdioder mot vad den skulle vara med en 10'000 lumen glödlampa.

Jag förmodar att jag är bunden till att ha en punktljuskälla framför den plankonvexa linsen. (Glödtråden på lampan som nu sitter i diaprojektorn är ungefär 9mm*2.5mm.)
Jag har hittat följande lysdioder (se bild). Den större XHP70 alstrar fler lumen totalt men räknat lumen/diodyta ger den 82lm/mm2 mot 154lm/mm2 som XHP35 ger. Vilken tror ni passar bäst?
Sedan kanske det ändå blir för få lumen ut ur diaprojektorn i jämförelse mot vad jag vill ha. Kan man då lösa detta på något annat sätt?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 34054
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Ersätta 250w glödlampa med lysdiod/lysdioder i diaprojek

Inlägg av Glenn »

Det är inte helt lätt det där, det finns flera trådar om folk som konverterat (dator)projektorer med LED, och det har väl aldrig blivit riktigt bra.
Användarvisningsbild
Motormannen
Inlägg: 648
Blev medlem: 12 september 2003, 18:40:48
Ort: Stockholm

Re: Ersätta 250w glödlampa med lysdiod/lysdioder i diaprojek

Inlägg av Motormannen »

Användningsområdet är främst att kunna projicera text där bokstäverna är som minst en decimeter höga. Projiceringsavståndet blir ungefär 15m och bildytan ungefär 2.5m på diagonalen. Ljusstyrkan och kontrasten är viktig men annars så är bildkvaliteten inte så viktig.
willmans
Inlägg: 254
Blev medlem: 11 april 2006, 13:56:20
Ort: Solna

Re: Ersätta 250w glödlampa med lysdiod/lysdioder i diaprojek

Inlägg av willmans »

Jag tror inte du klarar dig på en LED utan du får ta två eller fler.
Sedan modifiera chassiet så att en kylfläns får plats och så att fläkten blåser mot den.
svanted
Inlägg: 5098
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Ersätta 250w glödlampa med lysdiod/lysdioder i diaprojek

Inlägg av svanted »

sök på "500w led chip" på ebay, kan kanske vara något...
Användarvisningsbild
e5frog
Inlägg: 475
Blev medlem: 18 juni 2005, 20:41:12
Ort: Älvängen
Kontakt:

Re: Ersätta 250w glödlampa med lysdiod/lysdioder i diaprojek

Inlägg av e5frog »

Den första linsen är väl där för att sprida ljuset från den punkt-liknande ljuskäglan. Kanske inte behövs om man gör en hel panel med lite ljussvagare LED:s. Men det blir förmodligen problem med att få jämn belysning. En lösning kan vara att stoppa i en färdig lampa av något slag som redan har en fin ljuskägla.

Det är väl annars inte svårt att få tag på en lampa som passar? Verkar inte vara någon super-special variant.
bellasoda
Inlägg: 168
Blev medlem: 10 maj 2012, 13:48:52

Re: Ersätta 250w glödlampa med lysdiod/lysdioder i diaprojek

Inlägg av bellasoda »

Den första linsen är där för att omvandla ett sfäriskt spritt ljus, till ett ljus med parallella strålar. Så i detta fallet så krävs nog en punktkälla placerad på rätt plats, annars blir nog texten dubbel tror jag.

Jag vet att det finns två varianter av förstoringsapparater för mörkrum, en med lins som ser ut som i din projektor, och en med en diffusor. Diffusorn är helt enkelt en vit skiva som släpper genom ljus och det blir relativt parallella strålar. Då kan man ha godtyckligt antal ljuskällor på andra sidan, huvudsaken är att det blir relativt jämnt. Detta kanske skulle kunna vara en lösning?
Användarvisningsbild
Neondiod
Inlägg: 457
Blev medlem: 19 juni 2008, 00:08:18
Ort: Göteborg

Re: Ersätta 250w glödlampa med lysdiod/lysdioder i diaprojek

Inlägg av Neondiod »

10'000 lumen på 250 W blir 40 lumen/watt vilket är väldigt mycket för en glödlampa. Är nog inte omöjligt men troligen borde spänningen vara nere mot 6 V för att uppnå sådan effektivitet. Är du säker på dessa värden?
Användarvisningsbild
Motormannen
Inlägg: 648
Blev medlem: 12 september 2003, 18:40:48
Ort: Stockholm

Re: Ersätta 250w glödlampa med lysdiod/lysdioder i diaprojek

Inlägg av Motormannen »

Diffusor :humm:.
Enligt Osram så ska den ge 10'000lumen Se här.

e5frog: Tanken med att byta till lysdiod/lysdioder är att kunna köra diaprojektorn utan 230V i närheten.
Skriv svar