(Ännu en )Trådlös 433MHz sändare för temperaturloggning

Berätta om dina pågående projekt.
alle

(Ännu en )Trådlös 433MHz sändare för temperaturloggning

Inlägg av alle »

Trådlös 433MHz sändare för temperaturloggning

(Jag vill först credda Niclasf liknande projekt här på forumet som en stor inprirationskälla.)

Allt började med att jag ville logga temperaturer inomhus. Men alla givare för rimliga pengar hade oftast NTC motstånd som vad +-2dC(ibland +-1dC), vilket inte var bra nog. Projektet har dessvärre hållit på av och till i nästan 2år, varvid jag nu behöver lite hjälp.

Sändaren har följande features:
  • DHT22 fukt/tempmätning ok noggranhet
  • 1-wire DS18B20 +-0.5dC
  • NormalyClosed Magnetkontakt ("larm till förråd")
  • PIR sensor (samma input signal som ovanstående)
  • Debug RX signal / LRD diod för mäta ljusstyrka
  • 433MHz RF sändare
  • Attiny85
Jag har hunnit med att prova Oregon protocolet men pga max 3 kanaler så fick jag skrota detta.

Nu funkar allt i en labplatta och jag använder Fineoffset protocolet som inte var helt fungerande först(löste sig med diverse googlande och att titta på niclas projekt, sista pusselbiten var deviceID i ett av paketen). Kretsen identifierar själv antalet och adresser till de 1-wire givare som är anslutna vid uppstart. Jag använder mig utav KiCad för design/utveckling av kretsen.

ToDo:
  • Få hjälp med förbättringsförslag för att spara ström(har halvt inplementerat sleepmode med Interrupt för PIR).
  • Fixa Mönsterkortsdesign (Tänkte eventuellt använda osh-park)
  • Få tips på en bra apparatlåda för 3xAAA.
  • Fixa/identifiera batteristatus i RFmeddelandet.
Här är mitt kopplingschema
kretsschema_20151026.JPG
2D vy på kortet. Försöker använda baksidan som jordplan.
kiCad2D_TOP.JPG
Kan man använda "vias" för att dra signalen på TOP layer men lödningen på baksidan?

3D vy utan stiftlisterna
kiCad3D.JPG
Tanken är att få en "färdig" version 1.0 med riktigt mönsterkort att testköra och vidareutveckla innan version2.0 då man aldrig blir 100% klar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
bruka

Re: (Ännu en )Trådlös 433MHz sändare för temperaturloggning

Inlägg av bruka »

Kul, har byggt 7av Niclasf's version som fungerar bra. Kommer du att lägga ut programmet också?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

alle skrev:Kan man använda "vias" för att dra signalen på TOP layer men lödningen på baksidan?.
Det går bra. Om inte komponentbenet är så tight att lödtennet inte kan krypa upp och flyta ut på top-paden då. :)
Fast vad menar du med via egentligen? Det blir ju automatiskt lödpadar på båda sidor och genomplätering när man kör dubbelsidigt med hålkomponenter.
alle

Inlägg av alle »

Bruka nja koden ser ut som om en 3åring varit framme. Standard bibliotek som jag använt och klippt bort lite onödigt i. Men om du vill göra nått liknade så är det bara att fråga. Kör en blandning utav "arduinokod" och vanlig c++(?).

MadModder ursäkta mitt missförstånd kring "vias" men nu vet jag bättre. gjort hålen 0.9-1mm stora och lagt på lite material på lödöarna för att inte misslyckas med första riktiga lödningen.
alle

Inlägg av alle »

Update:

Ritat om kortet ett flertal gånger för att försöka få plats i en normal apparatlåda utan att den blir stor som en satellittelefon. Nu blev det egna footprints, större ledningsbanor, lödöar m.m.
kiCad2D_TOP_v2.JPG
Inga DRC errors samt väl tilltagna ledningsbanor osv enligt designreglerna på oshpark.

Vilken leverantör av PCB bör jag ta? OSHpark eller itead?
RoPa

Inlägg av RoPa »

Hej,

Förslag att gå upp lite till i ledningsbanor, det har du plats för. Speciellt för +V
Hur många mill är det nu?
alle

Inlägg av alle »

RoPa skrev:Hej,

Förslag att gå upp lite till i ledningsbanor, det har du plats för. Speciellt för +V
Hur många mill är det nu?
Tack för inputen. +V är 0.32mm. kanske är lite litet men använde någon online sida för att beräkna tjocklek och fick löjligt litet värde så körde på detta. Kortet gick iväg till oshpark igår och är nog i brevlådan om 2v. Får hoppas att det fungerar trots liten bredd på ledningsbanan. Vad bör man ha? 0.5,1.0 ?
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Vad kostar det att få ett kort tillverkat, alltså vad betalar du för det?
alle

Inlägg av alle »

orvar-e skrev:Vad kostar det att få ett kort tillverkat, alltså vad betalar du för det?
kortet är ~50x42mm så 3kort blev 140kr. dvs utan några komponenter. Gör det mest för att lära mig. ekonomiskt blir det inte, möjligen om man köper prylar via ebay och flyttar kort tillverkningen till annan leverantör(va någon som tog typ 10$+frakt för 10kort men med något sämre kvalité). (Som kuriosa så skulle jag nog köra på mysensors alternativet med wifi om jag hade börjat med detta idag.)
RoPa

Inlägg av RoPa »

itead tog $14.42 för 10 kort upp till 50x50mm inkl frakt när jag beställde detta.
20151029_231227-1.jpg
Skriv svar