(Jag vill först credda Niclasf liknande projekt här på forumet som en stor inprirationskälla.)
Allt började med att jag ville logga temperaturer inomhus. Men alla givare för rimliga pengar hade oftast NTC motstånd som vad +-2dC(ibland +-1dC), vilket inte var bra nog. Projektet har dessvärre hållit på av och till i nästan 2år, varvid jag nu behöver lite hjälp.
Sändaren har följande features:
- DHT22 fukt/tempmätning ok noggranhet
- 1-wire DS18B20 +-0.5dC
- NormalyClosed Magnetkontakt ("larm till förråd")
- PIR sensor (samma input signal som ovanstående)
- Debug RX signal / LRD diod för mäta ljusstyrka
- 433MHz RF sändare
- Attiny85
Nu funkar allt i en labplatta och jag använder Fineoffset protocolet som inte var helt fungerande först(löste sig med diverse googlande och att titta på niclas projekt, sista pusselbiten var deviceID i ett av paketen). Kretsen identifierar själv antalet och adresser till de 1-wire givare som är anslutna vid uppstart. Jag använder mig utav KiCad för design/utveckling av kretsen.
ToDo:
- Få hjälp med förbättringsförslag för att spara ström(har halvt inplementerat sleepmode med Interrupt för PIR).
- Fixa Mönsterkortsdesign (Tänkte eventuellt använda osh-park)
- Få tips på en bra apparatlåda för 3xAAA.
- Fixa/identifiera batteristatus i RFmeddelandet.
3D vy utan stiftlisterna Tanken är att få en "färdig" version 1.0 med riktigt mönsterkort att testköra och vidareutveckla innan version2.0 då man aldrig blir 100% klar.