Signalbehandlingskrets för pulsgivare?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bpiphany

Signalbehandlingskrets för pulsgivare?

Inlägg av bpiphany »

Jag letar efter något typ de här kretsarna http://www.usdigital.com/products/interfaces/ics Gärna då typ LS7183, eller LS7184, möjligen LS7082 för att den har allt i samma paket.

Jag skulle vilja ha något lagom okomplicerat för att interfacea några rattar vid prototypning (och annars också kanske). Så gärna DIP-paket. Det går ju att koppla själv med lite flip-flops och en massa sladdar, men det blir knappast lika bra tänker jag mig, och definitivt grötigare.. Några av de äldre varianterna från sidan ovan går att hitta på e-bay för osmakliga pengar. Finns det verkligen inget liknande att få tag på lite enklare? Jag behöver inte inbyggd räknare, extern klocka, seriellprotokoll, 1-wire, i2c, JTAG, fan och hans moster...
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Re: Signalbehandlingskrets för pulsgivare?

Inlägg av SeniorLemuren »

interfacea några rattar vid prototypning ger ju inte så mycket information om vilka lösningar som finns att tillgå. En bättre beskrivning om vad du stoppar in och vad du vill ha ut, vilken kringutrustning används osv. är nog nödvändig för ett bra svar.
bpiphany

Inlägg av bpiphany »

Ja, alltså, det är väl rätt tydligt vad kretsarna ovan gör. Tar in en kvadratur(?)-kodad signal och petar ut rena, fina, avstudsade pulser för varje steg höger/vänster, upp/ner hit/dit eller vad det nu är man mäter.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag har tyvärr inget svar, men det hade onekligen varit väldigt smidigt om det fanns billiga kretsar för det.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

I dag har många processorer detta inbyggt, så efterfrågan kanske har
gått ner för lösa kretsar. Eller så löser man det med lite programvara.
Man även ganska enkelt kunna programmera upp en 8-pinnars PIC
eller AVR för att få samma funktion som de kretsar du nämner.

Jag hittar ingen av de du nämner på eBay...
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Kanske ett projekt för forumets PIC fantaster.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Jag kör det med PIC i styrsystemet till båtens gaspådrag och backslag. Mycket enkelt. Finns som Sodjan nämner, ingen orsak att leta specialkretsar. Det var just för att TS letade särskilda kretsar jag undrade om det var någon speciell orsak som krävde detta. :)
H.O

Inlägg av H.O »

För typiska "frontpanelenkodrar" är det ju relativt enkelt att göra med en liten 8 bitars uC och där är det ju oftast inte hela världen OM man nån gång skulle missa en flank etc.

Men om man tänker en enkoder monterad på en motor eller liknande, där frekvensen är relativt hög (tänk 100-tals kHz kontra 100-tals Hz max) så är det inte alltid så enkelt att göra det i mjukvara. Då är det bättre att välja en uC vars räknare kan konfigureras för kvadratur-avkodning. Bland 8-bitars PIC-familjerna är det mig veterligen endast 18F2431 och syskon som har en sådan räknare och den är varken liten eller billig så i det fallet skulle en kvadratur-till-upp/ner räknare göra livet mycket enklare. Hur det är med andra 8-bitare har jag ingen koll alls på.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

4 st. PIC18, bl.a. den du nämner.
16 st PIC24 och ca 100 dsPIC30/33.
Men visst kanske inte någon mindre 8-pinnare... :-)
H.O

Inlägg av H.O »

> 4 st. PIC18, bl.a. den du nämner

Precis, 18F2331, 2431, 4331 och 4431 - alla i samma familj, delar samma datablad, antal pinnar och mängd flash skiljer så det är "samma".
GFEF

Inlägg av GFEF »

bpiphany

Inlägg av bpiphany »

Först vill jag be om ursäkt utifall att jag var kort efter första svaret. Det var inte menat så =)

Har man givare till motorer och dylikt förstår jag att det är smidigt med dedikerade avläsarchip med räknare och kommunikationsprotokoll och hela baletten. Men till en liten ratt på en panel skulle det vara smidigt med något som inte behöver klockas och inte är overkill till tusen.. Att det görs helt logikmässigt känns liksom på något sätt mer tillfredsställande än att programmera upp en mikrokontroller att göra det. Dessutom går det faktiskt att få ganska bra fart på en sån givare även om man vrider för hand. Och ska man fånga en interrupt på varje kontaktstuds börjar det kännas lite otympligt även om man har ett dedikerad chip. Nä, att hålla koll på det med ren logik känns snyggare =) En åttapinnars SOIC är ju inget problem att klämma in där den behövs.

Det är egentligen en ganska simpel sak. Med en kondensator parallellt med pull-up/down-motsånden till kanalerna filtreras allt studs bort. Sen igenom ett par schmittriggade inverters vidare till ett par d-flip flops, så har man varsin steg upp och steg ner signal. Jag har inte funderat efter om den konstruktionen missar något specialfall när man inte vrider ett hel klick. (Mina pulsgivare går en hel kvadraturcykel per klick). Den här konstruktionen ger iaf bara en signal per cykel, de där chippen ger 4ggrs upplösning om man behöver det.

Hårdvarulösning https://www.google.se/?gws_rd=ssl#q=har ... e+encoders
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Men till en liten ratt på en panel...

Men det är ju väldigt ovanligt att det bara är "en ratt på en panel".
Vart ska signalen vidare? Är det inte någon processor som ska
"använda" signalen i alla fall?

> Dessutom går det faktiskt att få ganska bra fart på en sån givare även om man vrider för hand.

Om det är en öka/minska funktion, som man sköter manuellt, så är det
fullständigt ointressant om man missar 2-3 pulser av 100. Det viktiga
är att det är stabilt och säkert då man vrider *långsamt*. Man brukar
även bygga in en "acceleration" i funktionen så att om man vrider
snabbt så räknas varje steg dubbel eller fyrdubbelt för att få en
snabbare hantering av större ändringar.
bpiphany

Inlägg av bpiphany »

Jo, jag vet, jag vet, det går att göra med kod. Speciellt om man redan filtrerat med ett par kondensatorer, lär det inte bli så stökigt.. Men nu har jag ju snöat in mig på en annan lösning =) Jag behöver bara få tag i chippen...

Jag tycker faktiskt på riktigt att det känns som en applikation där det är resonablet att outsourca till lite extern logik. (Punkt som i punkt, det känns väl rätt avklarat nu, det här. Om inte någon har tips på chip.)
Skriv svar