IN-1 Nixie klocka [klart 150918]

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Re: IN-1 Nixie klocka

Inlägg av FormerMazda »

Sjukt snyggt! :D :bravo:

Men tappa inte modet för det lilla missödet, fram med lödpennan och byt MCUn bara!
Tänk sen när den hänger färdig på väggen som en triumf över dina färdigheter, och när du får visa upp den för alla du känner!
N3M0

Inlägg av N3M0 »

Som tur är så är MCUn socklad så att byta den är inget större problem. Däremot behöver jag hitta en snygg lösning för att se till att samma missöde inte sker igen. Mitt förråd av gamla PIC16C84 börjar sina, så jag kan inte kosta på mig fler missöden...
N3M0

Inlägg av N3M0 »

Så där!
Efter ivriga hejjarop av FormerMazda så tog jag faktiskt tag i projektet och bytte MCU.
Men innan jag gjorde det såg jag till att fästa upp de nakna trådarna för logiken lite bättre så de inte kom i kontakt med högspänningen vid monteringen.
Klockan hänger nu på mitt kontor på jobbet till allmän beundran för intresserade kollegor. :D

Och så en obligatorisk liten film-och bildkavalkad!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av N3M0 2 oktober 2015, 11:34:02, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

:bravo:

Mycket snyggt!
Det där gillar min steampunk-gen också! :D
Användarvisningsbild
PeterH

Re: IN-1 Nixie klocka [klart 150918]

Inlägg av PeterH »

Ser mycket häftigt ut, men man får inte ha bråttom till bussen om man ska hinna se tiden :lol:
N3M0

Inlägg av N3M0 »

Haha, nej man får ta det lugnt!
Funderade på att göra visningar lite rappare, men långsamt är mer behagligt i min mening.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Nu läste igenom hela tråden och jäklar vad fränt!

Du fick mig också att helt tänka om matningen till min framtida Nixie-klocka. Själv har jag stenhårt fokuserat på att switcha upp spänningen men en Cockcroft-Walton generator är ju mycket häftigare.
Det återstår att se om jag generatorn kan leverera tillräckligt med ström för flera rör dock...

Nej, :tumupp: till detta projekt.

Ps. Behåll den lite halvtrötta visningen, man ska inte ha bråttom :wink: Ds
N3M0

Inlägg av N3M0 »

Lite större kondingar så löser du det. Sen beror det ju på hur många rör du ska ha tända samtidigt - går ju alltid att multiplexa.
Min version av Cockcroft-Walton är ju på intet sätt byggd för att vara optimal - mer för att vara estetiskt tilltalande. :D
Vill man optimera så finns det formler för det därute på Internet som man kan använda sig av för att räkna på det hela. Tänk även på att en Cockcroft-Walton ger ganska mycket rippel, beroende på antal steg och frekvens.
Skriv svar