Byggtråd CNC-fräs i epoxygranit

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
perra_e

Re: Byggtråd CNC-fräs i epoxygranit

Inlägg av perra_e »

Det finns lite stenhuggerier i Jönköping med omnejd. Borde kanske ta ett snack med någon av dem och se vad som kan göras. Just fastsättning av skenor osv. är ju största problemet.

Intressant med olika alternativ!
H.O

Inlägg av H.O »

Ta en gängstång, kapa upp i lagom längder, borra och gänga invändigt för den skruv som skenan skall sitta med.
Borra hål i stenskivan, rengör ordentligt och sätt i de nyligen tillverkade "bussningarna" med kemankare.
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

Finns speciellt lim för o "gjuta" fast skruvankare i granit skivor - används i mät plattor, diskbänkar etc. man ber att få de hålborrat på stenhuggeriet och bottenfräst så man får en liten läpp i botten på hålet. Och de ska tåla ett par ton i "rip out". Men toleranseran på de gängade hylsorna är duktiga tajta. Men me dom på plats så kan man fäst skenor etc.

Edit:
Limmet som använts i andra liknande projekt heter: LOCTITE EA 9480
http://www.loctite.se/loctite-4457.htm? ... 2630238209
perra_e

Inlägg av perra_e »

Tillbaka från semester på Malta. Var gott att komma till värmen lite.
Har även funderat ett par varv till nu och jag har i princip bestämt mig för att köpa en färdig stomme. Kanske inte den mest utmanande vägen men jag har för dåligt med resurser att fixa alla delar själv inser jag och det lär vara tillräckligt med jobb ändå att få ihop allt.

Fick hem ett kort att köra Linuxcnc på igår.
asrock-q1900dc-itx-fanless

Har även beställt kort från Mesa för att styrning av fräsbygget. Det blev följande:
1st 7I80DB-16 Ethernet Anything I/O card
1st 7I77 Analog servo interface plus I/O daughtercard
1st 7I73 Pendant/control panel interface

Skall börja med att lära mig lite om linuxcnc och testa Spindelservo m.m.
kvintus

Inlägg av kvintus »

Kör hårt! Jag funderar också på att bygga en maskin på en färdigköpt stomme. Kommer att följa den här tråden.

/Anders
perra_e

Inlägg av perra_e »

Har all fakta som behövs nu för att kunna göra en beställning. Avvaktar dock försäljning av befintlig fräs lite och leker vidare med linuxcnc + servon så att man får kläm på den biten. Mesakorten borde dyka upp när som helst.

Skall se om jag kan få fram exakta mått på fräsen också så skall jag börja skissa på en ställning/inneslutning. Ställningen bör åtminstone vara klar tills att det jag får hem fräsen. Det lär dock inte bli i år då jag tror att det är ca 60 dagars leveranstid från beställning.

--Per
kvintus

Inlägg av kvintus »

Kommer du att beställa kulskruvar och linjärlager och så mycket som möjligt av mekaniken från Thomas Zietz eller kommer du att endast köpa stommen därifrån?

/A
perra_e

Inlägg av perra_e »

Det beror lite på. Jag har lite funderingar på att starta en källarfirma, och gör jag det tar jag nog det från honom. Annars blir det att jaga alternativa källor och är det för stor prisskillnad blir det bara stommen. Det kan bli allt mellan 25' och 100' från honom!

--Per
perra_e

Inlägg av perra_e »

Äntligen har jag fått igång spindelservot.
Har varit mycket huvudbry, men för att göra en lång historia kort så var felet att faserna till servot var omkastade. Lite olika felkoder på drivenheten beroende på i vilken ordning faserna var anslutna och det funkar bara på ett sätt visade det sig. Det var lite halvdesperat det sista då jag försökt med allt tyckte jag + att grejerna var ju begagnade och hade ju snurrat innan, så jag misstänkte in sladdarna precis. Kan konstatera att det finns också sjukt mycket inställningsmöjligheter på Rexroth servona. Det positiva med det hela är att jag lärt mig en del :-)

Där emot verkar det dröja med korden från Mesa. Kollade idag i webshoppen och ordern har fortfarande status pending och inga pengar dragna från kortet ännu :(

Nästa steg i väntan på att Mesakorten skall komma blir att försöka få igång touch-skärmen i Linux. Den funkar, men det går inte kalibrera den. Funkar dock bra i Windows.
H.O

Inlägg av H.O »

> Lite olika felkoder på drivenheten beroende på i vilken ordning faserna var anslutna och det funkar bara på ett sätt visade det sig.

När du kopplar faserna till servomotorn fel så stämmer ju inte komuteringen med vad hall-givarna i motorn matar tillbaka till drivsteget.
Nemo86

Inlägg av Nemo86 »

Har sett en del sådana byggen.... Akta dig för luftbubblor kan vara svåra att lokalisera!
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

Perra_E, ta de lugnt, MESA har alltid dåligt i lager numer, dom ingick en deal med Tormach och står för deras nya styrsystem med.
Samt att MESA är inget stort företag dom e 2 personer som jobbar ur en killes källare i stort sett. =)
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Ska du ha analoga servon på maskinen?
perra_e

Inlägg av perra_e »

Servon som styrs via +/-10V och sedan feedback till Mesa-korten så att det blir en closed-loop i Linuxcnc

--Per
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Det blir intressant det här.
Vilka servon ska du använda?
Skriv svar