Hej.
Jag försöker få igång lite delar till mitt planerade "intelligenta hem" och jag måste ju börja någonstans
Därför blir mina första funderingar:
Hur skulle ni göra för att från C (gcc) (lutar åt en Rasberry Pi) läsa av min 4G-routers (Huawei B593) täckning (finns som stapel direkt i en av tabellerna på första sidan om man går in på dess IP)?
Dock är det Java eller något, med if-satser (som väljer bild beroende på en variabels värde) i källkoden på routerns hemsida så kan inte parsa från html-sidan direkt. Lyckas inte komma åt html-koden från mobilen men ska lägga in den om det hjälper.
Om det inte är för svårt skulle jag gärna vilja logga in på routern från mitt program så man kan få fram mer detaljer, där behövs det rätt lösenord i en textruta och ett klick på "logga in" i browsern, men har ingen aning hur man simulerar det från en applikation.
Informationen (betydligt mer än detta) ska in i någon form av databas så om det går smidigare skulle det gå att trycka in datat ovan direkt i databasen, men någon slags applikation lär väl behövas.
Tips på lämplig databas?
Jag kommer även behöva kunna visa data och grafer etc på förslagsvis en hemsida på RPien, något tips om lösning?
Router och Rasberry Pi är i samma trådbundna nätverk.
Läsa ur websidedata till c (alt. databas)
Re: Läsa ur websidedata till c (alt. databas)
Det finns särskilda bibliotek för att göra sånt, jag har inga namn i huvudet dock.
"web page scraping" tror jag är termen du ska söka på.
Är det bara en enda grej du ska hämta så är det dock kanske lite overkill. Då är det bättre att försöka komma fram till enklast möjliga http-requests för att nå informationen, jobba lite med wget eller curl för att få fram rätt kommandon. I Forefox finns det en funktion som heter Inspector som kan användas för detektivarbetet.
"web page scraping" tror jag är termen du ska söka på.
Är det bara en enda grej du ska hämta så är det dock kanske lite overkill. Då är det bättre att försöka komma fram till enklast möjliga http-requests för att nå informationen, jobba lite med wget eller curl för att få fram rätt kommandon. I Forefox finns det en funktion som heter Inspector som kan användas för detektivarbetet.
Tusen tack, nu har jag något att grotta ner mig i närmsta stunden.
I Chrome har du Developer Tools / Network - där ser du alla requests som browsern skickar till webbservern.
Kör med den öppen samtidigt som du öppnar adminsidan så kommer du förmodligen se en massa intressanta
anrop dyka upp
/johan
Kör med den öppen samtidigt som du öppnar adminsidan så kommer du förmodligen se en massa intressanta
anrop dyka upp

/johan
Fröhoppningsvis finns det någon fint JSON resurs som innehåller siffrorna du behöver. Så fall klart enklast sätt.
Python har annars BeatifulSoup för att suga ur data ur HTML.
Python har annars BeatifulSoup för att suga ur data ur HTML.