Projekt se på TV....

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Projekt se på TV....

Inlägg av AndersG »

Vi har en gammal Topfield box, hårddisk, dubbla tuners. Uppgraderad för några år sedan med ny hårddisk och fixad nätdel. Den klarar dock inte MPEG-4. Vidare har vi problem med det lokala Kabel-TV-bolagets signal på vissa kanaler, så dem tar vi genom luften. Så målsättningen är eg:

Låda i källaren
Tillräckligt med disk, raidat
DVB-T + DVB-C, flera tuners
Skall även lagra musik + vara allmän backuplagring, tex SAMBA

Lutar åt OpenSUSE med TVheadend. Har beställt en USB_pinne PCTV tripleStick T2 (23076). Har även ett Beg TV-kort på väg från en forumist.

Tänkte göra en testinstallation på en "slaskburk" här först och testa tekniken, dör att sedan köpa en mera permanent burk. Lutar år en med ASUS Z97-P moderkort.
esn
Kontakt:

Re: Projekt se på TV....

Inlägg av esn »

Jag har kört tvheadend några år nu med både -t(2) och -s(2). Det fungerar bra! Klienterna är KODI (OSMC).

mvh/Eric
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Även jag kör kodi, men tv bara för musik. Hur är gränssnittet då man bandar? Klarar resten av fam av det? ☺
ie
EF Sponsor

Inlägg av ie »

Kolla Media Portal också. Jag tycker den funkar bra och är stabil sen ganska länge tillbaka. Hanterar alla typer av media och många olika tuners. Client/server-arkitektur.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Men den är tyvärr PC-baserad, Vi kör en Raspberry som frontend.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Jag har kört TvHeadEnd en del. (Ja, den finns fortfarande installerad och igång men jag har bara kort som inte klarar hd så det blir bättre bild från t.ex. playtjänsterna).

Mitt största tips är att kolla riktigt noga vad folk har för erfarenheter av olika typer av hårdvara. Räkna med sådant som att ifall du rycker ur och stoppar i en USB-ansluten enhet så får du ladda ur och ladda in moduler igen ifall du inte rent av blir tvungen att boota om hela burken. Klassiska Technisat PCI-kort för DVB-S verkar fungera klockrent.

web-gui:et för att confa det ena och det andra, inklusive confa inspelningar, är inte direkt buggfritt men man kan stå ut med buggarna (typ renderar några pixlar för stort jämfört med skärmens upplösning så man åker på dubbla scrollbars och annat näst intill obetydligt).

Jag rekommenderar att inte confa upp någon "klient" utan endast köra inspelning av alla tv-program. Det innebär att man måste fatta ett aktivt beslut att se ett tv-program (eller se varje program som matchar ett ungefärligt namn och som sänds inom ett ungefärligt tidsintervall, tänkt för att spela in tv-serier o.s.v.). Det förträffliga med detta är att man kan helt enkelt inte fastna framför tv'n flippandes mellan kanalerna och se nån dokumentär om knypplare i Østfold eller vad man nu annars råkar fastna framför. Det verkar bättre att fastna framför nätet än TV'n :wink:

Som "klient" har jag en helt vanlig PC med XP som jag kör media player classic home cinema på, och en webbläsare för att radera inspelningar jag inte vill ha kvar. Vanligt tangentbord och vanlig mus på soffbordet ger överlägsen användarvänlighet och respons jämfört med de "mediacenter"-mjukvaror jag provkört (vilket iofs är rätt få).
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

OK. Vi har ett minitangentbord som vi kör mot vår Pi, funkar klockrent. Då hag spelar musik använder jag plattan som fjärr. Eftersom stereon står i övre våningen fick jag fixa en repeater för IR-kobtrollen till den, eftersom man inte kan ändra volymen från plattan.

Tanken är att burken med headend skall stå i källaren, så det kommer inte att ryckas så mycket USB på den förhoppningsvis.

Jag kommer säkert att återkomma med frågor när jag får igång det hela.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Fick ett beg DVB-T kort med posten i går. Installerar just nu OpenSUSE 13.2 på en gammal testburk bara för att pröva TVHeadend.

Edit:
En urgammal AMD Sempron 2GHz är tydligen i klenaste laget. Jag hittar muxar och kanaler, men kvaliteten är osebar med massvis med pixeleringar. Måste nog hitta en snabbare kärra. Dessutom är det en 32-bitars maskin. Testade 3.4-1.13 av tvheadend. Har även installerat på en nyare 64-bitars maskin, men den har inga PCI-platser.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Det finns tydligen kända DMA-problem med PCI, tvheadend och Twinhan-kort, så nu slösar vi inte mera tid på det.

Fick ett TripleStick 292e kort i fredags och installerade i dag. Kör OpenSuse 13.2 på en 64-bitars burk. tvheadend 3.4-1.13.x86_64.rpm och en separat nedladdad dvb-demod_si2168-02.fw.

Frontend är absolut senaste OSMC. Fick ingen video med orginalversionen och en mellanversion funkade inte med mitt HifiBerry DAC+ kort. Men den jag nyss laddade ned funkar med båda. Har inte hunnit testa annat än DVB-T ännu.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Den maskinen ska absolut inte vara för klen för att spela in/ta emot. Jag kunde spela in 4 program parallellt med en gammal 450 MHz PII!

Spela in handlar ju bara om att spara ner en dataström till disk och DVB-T ligger ju på max 32 Mbit/s.

Att spela upp däremot kräver en rejäl processor eller ett grafikkort som har "hårdvarustöd" MPEG-avkodning.

Så det kan nog stämma att det handlar om DMA-problem.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Troligtvis. Har testa med några olika burkar. Det är ju litet sättare med ett USB kort. Lyssnar just på nyhaterna i bakgrunden. Backen är en 32-bitars gammal burk med tvheadend 4.0.5. Knepet är att man måste tanka hem senaste firmware från Antti Palosaaris sida.

I går bandade vi Downton Abbey på en 64-bitars litet snabbare maskin och med tvh 3.4

förefaller dock vettigast att satsa på 4.x direkt nu när det funkar.

Lutar litet åt:
Intel Celeron G1840 2,8GHz 2C Intel HD Graphics
ASUS Z97-P
4Gb (1x4Gb) 1600MHz KINGSTON HYPERX SAVAGE
3 x 1TB 7200RPM Wester Digital Blue
CORSAIR PSU VS Series 550W 80+

edit: Har nu testat både DVB-T och DVB-C
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Ska du inte slå till på DVB-S också? :wink:
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Nä, ser inget behov och paraboler är fula :) Måste ändå antagligen sätta en extern antenn för att kompensera för dämpningen i kabeln er till källaren. Men rent tekniskt finns inga begränsningar. Det finns DVB-S stickor
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ja, det är det som är det fina med en sån där lösning där man har mottagningen i en backend. Det är bara att fylla på med olika TV-kort för att ta emot olika typer av signaler, DVB-T, DVB-C, DVB-S. Frontends spelar bara upp videofiler från backend och bryr sig inte om vilken väg de tagit för att hamna där.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Japp, det är så jag har tänkt. Eftersom vi ändå ser på Sveriges TV mest och ni är litet efter, där västerut :) så börjar alla filmer så himla sent. Därför spelar vi in det mesta och ser i efterhand.

Undantaget är faktiskt utländska filmer på annat språk än engelska. Vet inte om ni tänkt på det, men SVTs filmutbud är väldigt smalt, 99% av filmer och serier är från England eller USA. Finsk TV är faktiskt mycket bättre på att ta in material på franska, tyska, spansska etc. Men då får man förståss acceptera att det är textat på finska..
Skriv svar