Köpa NAS?
Re: Köpa NAS?
Testar man med en virtuell maskin är det ju rätt enkelt att simulera trashad disk genom att helt enkelt bara ta bort ena imagen när man bootar.
> ...att installera på en RAID-volym...
Installerar men inte först på en single-disk och slår på SW-shadowing efteråt?
Vad är det annars *före* installationen som kör SW-shadowing? Shadow-setet
kan ju knappast finnas utan någon SW som kör det...
> Det ver inte så alldeles enkelt att hålla bootsektorerna synkade.
Är det speglat så är ju diskarna per definition lika med automatik.
Och vilken som helst av dom ska kunna bootas individuellt oberoende
av om den andra disken finns tillgänglig eller inte, det blir bara ett
shadow-set med en disk istället för två, men det är ju meningen...
Installerar men inte först på en single-disk och slår på SW-shadowing efteråt?
Vad är det annars *före* installationen som kör SW-shadowing? Shadow-setet
kan ju knappast finnas utan någon SW som kör det...
> Det ver inte så alldeles enkelt att hålla bootsektorerna synkade.
Är det speglat så är ju diskarna per definition lika med automatik.
Och vilken som helst av dom ska kunna bootas individuellt oberoende
av om den andra disken finns tillgänglig eller inte, det blir bara ett
shadow-set med en disk istället för två, men det är ju meningen...
"Installationsprogrammet" körs ju under linux, SW-RAID stöds av linux-kerneln som kör installationen.
Det skapar alltså en RAID-volym och installerar sen filerna på den.
Sen tror jag inte att boot-sektorn ingår i själva RAID-volymen (eftersom bootsektorn läses som sagt var av BIOS, som normalt inte har stödet för SW-RAID). Det är därför bäge boot-sektorerna behöver hållas synkade. Men det behöver ju bara göras när man gör förändringar av bootladdarens konfiguration, och det är ju inget man direkt gör till vardags.
Det skapar alltså en RAID-volym och installerar sen filerna på den.
Sen tror jag inte att boot-sektorn ingår i själva RAID-volymen (eftersom bootsektorn läses som sagt var av BIOS, som normalt inte har stödet för SW-RAID). Det är därför bäge boot-sektorerna behöver hållas synkade. Men det behöver ju bara göras när man gör förändringar av bootladdarens konfiguration, och det är ju inget man direkt gör till vardags.
Ah, OK. Vad bökigt. Så det är inte bara att packa upp en ny
disk och montera in den i shadow-setet så blir den en exakt
kopia av den gamla disken och bootbar o.s.v. ? Bara nyfiken...
disk och montera in den i shadow-setet så blir den en exakt
kopia av den gamla disken och bootbar o.s.v. ? Bara nyfiken...
Sätter man i en ny disk så får man nog lov att uppdatera bootsektorn på den också. Helt klart så är en HW-raid som ser ut som en ensam disk för operativet mycket smidigare.
Men det är ju inget värre än att köra nåt kommando i stil med "sudo update-grub" efter att man har satt in en ny disk. Man lär ju ändå behöva tala om för operativet att den nya disken ska användas till RAID-volymen. En hårdvaruraid "tar" ju alla diskar man kopplar in, men i en maskin med mjukvaruraid så är det ju inte säkert att en ny disk som kopplas in ska vara med i RAID-volymen.
Mjukvaruraid är ju inte direkt hotswap.
Men det är ju inget värre än att köra nåt kommando i stil med "sudo update-grub" efter att man har satt in en ny disk. Man lär ju ändå behöva tala om för operativet att den nya disken ska användas till RAID-volymen. En hårdvaruraid "tar" ju alla diskar man kopplar in, men i en maskin med mjukvaruraid så är det ju inte säkert att en ny disk som kopplas in ska vara med i RAID-volymen.
Mjukvaruraid är ju inte direkt hotswap.
> så får man nog lov att uppdatera bootsektorn
Jag lägger till den nya disken som en member i raid-setet för bootdisken.
Exakt samma kommando som för alla andra diskar. Att det råkar
vara en boot-disk spelar ingen roll i det fallet. Den nya disken är
bootbar efter att shadow-copy har jobbat färdigt.
> En hårdvaruraid "tar" ju alla diskar man kopplar in,
Nej, den kan inte i förväg veta vilket raid-set den ska in i, *om*
den inte ingår som spare och det finns ett raid-set som redan
saknar en disk. Annars blir det bara en extra JBOD tills man
säger något annat.
> Mjukvaruraid är ju inte direkt hotswap.
Finns inget som hindrar det. "Hotswap" betyder bara ett disken
kan bytas under drift (spänningssatt), inget annat. Och inte vad
den ska användas till eller vilket raid-set som den ska in i.
Jag lägger till den nya disken som en member i raid-setet för bootdisken.
Exakt samma kommando som för alla andra diskar. Att det råkar
vara en boot-disk spelar ingen roll i det fallet. Den nya disken är
bootbar efter att shadow-copy har jobbat färdigt.
> En hårdvaruraid "tar" ju alla diskar man kopplar in,
Nej, den kan inte i förväg veta vilket raid-set den ska in i, *om*
den inte ingår som spare och det finns ett raid-set som redan
saknar en disk. Annars blir det bara en extra JBOD tills man
säger något annat.
> Mjukvaruraid är ju inte direkt hotswap.
Finns inget som hindrar det. "Hotswap" betyder bara ett disken
kan bytas under drift (spänningssatt), inget annat. Och inte vad
den ska användas till eller vilket raid-set som den ska in i.
Med den mjukvaruraid som finns i Linux så måste disken först markeras som "failed" innan man kan plocka bort den. Sen ska som sagt var den nya disken läggas till i arrayen.
En poäng som är viktigt här är att linux SW-RAID både kan använda hela diskar och partitioner. Kör man hela disken som enhet är det möjligt att även bootsektorn speglas, problemet är ju att så som PC bootar så måste bootenheten vara en partition. Det innebär då att bootsektorn (där bootladdaren ligger) hamnar utanför den speglade delen.
Här finns ett exempel med två diskar med två partitioner vardera som ger två RAID-enheter.
https://www.howtoforge.com/replacing_ha ... aid1_array
I system där bootladdaren inte ligger på disken slipper man såklart detta problem.
En poäng som är viktigt här är att linux SW-RAID både kan använda hela diskar och partitioner. Kör man hela disken som enhet är det möjligt att även bootsektorn speglas, problemet är ju att så som PC bootar så måste bootenheten vara en partition. Det innebär då att bootsektorn (där bootladdaren ligger) hamnar utanför den speglade delen.
Här finns ett exempel med två diskar med två partitioner vardera som ger två RAID-enheter.
https://www.howtoforge.com/replacing_ha ... aid1_array
I system där bootladdaren inte ligger på disken slipper man såklart detta problem.
Bara för att jag fick liten tid över så sitter jag nu och installerar Debian (bara Base) på en virtuell maskin med RAID1.
Skapade två diskar på 8 GB som jag partitionerade som fysisk volym för RAID och sen skapade jag en RAID1-volym som /. Skapade ingen SWAP-partition dock.
Bägge diskarna är Boot-flaggan satta, men får se vad som händer med GRUB.
Skapade två diskar på 8 GB som jag partitionerade som fysisk volym för RAID och sen skapade jag en RAID1-volym som /. Skapade ingen SWAP-partition dock.
Bägge diskarna är Boot-flaggan satta, men får se vad som händer med GRUB.
- lillahuset
- Gått bort
Är inte bootflaggan bara en Windowsgrej. Jag brukar klicka bort den (har jag för mig) och datorn bootar glatt ändå.
RAID-5 hade varit ännu intressantare, men jag kan testa själv och lägga upp en VM med et.Bara för att jag fick liten tid över så sitter jag nu och installerar Debian (bara Base) på en virtuell maskin med RAID1.
Det primära att se här är ju hur boot funkar om första disken är borta, det funkar ju lika bra med RAID1 som RAID5.
När kerneln väl är inläst i minnet så finns ju RAID-stödet där.
När kerneln väl är inläst i minnet så finns ju RAID-stödet där.
Stämmer jo, beroende på hur smart BIOS är att leta diskar. Det jag inte gillar med Linux är hur man aldrig kan vara säker på vilken /dev/sd? disken hamnar på.