Lagningstips angående Induktionshäll

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Danny

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Danny »

Det står printat på kretskortet.
cyberra

Inlägg av cyberra »

Ok tack, :bravo: var osäker på om det är olika komponentnumrering på olika fabrikat eller modeller, återkommer med en rapport om resultatet när jag fått komponenter och bytt dessa. :tumupp:
marinero

Inlägg av marinero »

Idag kom IGBT och likriktare från Danny, snabb och smidig leverans. Har monterat dit grejorna, och testat hällen. Allt ser helt OK ut, förutom att hällen känner inte utav att man sätter en kastrull på plattan. Det går att stega upp till 9:an men efter någon sekund börjar siffrorna att blinka, detta gäller alla fyra plattorna. Någon ide vad som kan fela?
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

Vad är det för modell på hällen?
Där ska även finnas ett 12siffrigt nummer som börjar på 85
Står på typskylten under hällen.
marinero

Inlägg av marinero »

Såhär står det på skylten. mod. 80123766, 857936301001, 140805019142, HB41H.
radar

Inlägg av radar »

Hej!

Jag har en samsung induktionshäll (CTN264EA01), och jag kan ej köra 2 grytor på samma sida. Tex om jag har båda på den högra plattraden eller båda på vänstra så fungerar det ej och ett knäppande ljud hörs. Har jag en på högersidan och den andra på vänstersidan så fungerar det oavsett om jag har dom brevid varandra eller diagonalt.

Har ej skruvat isär hällen men antar att en effektmodul sköter vänstra plattraden och en annan den högra. Har ej haft hällen sedan den var ny så jag vet inte hur den skall fungera, men det känns ju dåligt att man bara kan använda 2 grytor åt gången när det finns 4 plattor.

Är det någon som varit med om något liknande ?
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

@marinero
Du har säkert samma fel som Leon23 här i tråden.
Visade sig vara 3 ytmonterade kondingar på kontrollermodulen.
Kan även vara glappkontakt mellan kontrollermodulen och effektmodulen.

Bild
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

@radar
Det är inget fel. Plattorna effektfördelar (taktar) mellan sig.
marinero

Inlägg av marinero »

Som det för tillfället ser ut, så fungerar hällen, lämnade den spänningsatt efter jag hade testat den, provade en halvtimme senare, och då fungerade den. Verkar som att den skall göra någon slags "uppstart" efter vare gång spänningen varit borta.
Nu återstår att montera den, och sedan ta itu med häll nr:2

Har nu dissekerat häll nr:2 Och som det verkar har vi två IGBT och en trasig likriktare på den. Denna häll är ju också från IKEA, Wirlpool. På IGBT står det såhär. GW39NC60VD, G4 OP4 VW, CHIN G4 251. Kan det möjligtvis finnas reservdelar?
Senast redigerad av marinero 21 oktober 2015, 21:44:07, redigerad totalt 1 gång.
radar

Inlägg av radar »

Danny skrev:@radar
Det är inget fel. Plattorna effektfördelar (taktar) mellan sig.
ok, men det känns ju som en dum konstruktion där du endast kan använda 2 plattor åt gången när det finns 4. Är det så på andra induktionshällar med eller unikt för denna ?
BennyOrm

Inlägg av BennyOrm »

cyberra skrev:Hej!
Här kommer ytterligare en fråga ang induktionshäll, har en Electrolux EHD 7660P, som sedan några månader börjat visa E6 när man ska starta en zon (tar några sekunder innan E6 visas), oavsett vilken zon man använder. Det varierar mellan 2-10 ggr innan den startar korrekt. Vad jag förstått ang tidigare inlägg är det glättningskondisar 470uF 25V Låg ESR 105°C som är defekta.
Eftersom problemet ännu inte blivit akut har jag ännu inte lyft bort hällen så undrar jag var dessa sitter och hur många som behöver bytas.
Googlat lite på dessa kondisar, men är det några speciella som behövs? Gissar att storleken på dessa kan variera men skulle t.ex dessa från Elfa funka??
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... 5g+esr+105
Hej! Jag har exakt samma problem som det som beskrivs ovan, men min häll är en Husqvarna Electrolux QHC 6501X. Är det samma komponenter som behöver införskaffas ändå?

Mvh
Benny
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

@BennyOrm
Det är samma
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

@radar
Det är vanligt
radar

Inlägg av radar »

ok tack för hjälpen. Då är det inget fel iaf utan man får leva med att bara kunna använda 2 grytor åt gången. :humm:
marinero

Inlägg av marinero »

Har nu dissekerat häll nr:2 Och som det verkar har vi två IGBT och en trasig likriktare på den. Denna häll är ju också från IKEA, Wirlpool. På IGBT står det såhär. GW39NC60VD, G4 OP4 VW, CHIN G4 251. Kan det möjligtvis finnas reservdelar?
Skriv svar