Vad är detta för säkerhetsskruv? Förlängningssladd..

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Vad är detta för säkerhetsskruv? Förlängningssladd..

Inlägg av toffie »

Hej på er,
Skulle behöva öppna upp en skarvdosa (230V) där det på något sätt lyckats trycka ner en pappersbit av min bättre hälft. Vill inte att hon ska använda den ifall den lilla pappersbiten kommer emellan kontakterna och skapar halvkontakt och möjligen brandfara.. Så jag tänkte öppna upp den, och normalt sett är det ju någon fiffig säkerhetsskruv som man förmodligen har bits till eller som det är lätt att skaffa.. Visst, släng och köp ny.. men den är typ ny.. så känns lite surt :( :)

Inte denna gång, nu är det någon helt ny variant med tre pinnar längst ut på skruvhuvudet. Aldrig sett någon skruv liknande denna..

Vet någon av er vad denna skruv kan ha för namn, om ni har någon bits för denna eller vet vart jag kan hitta?
Många tack på förhand!
special_skruv.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Re: Vad är detta för säkerhetsskruv? Förlängningssladd..

Inlägg av Purre »

Snarare nit så man inte ska komma in i skiten. Helt hopplöst att det är så nu för tiden på allt man köper.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Ja en nit har man ju gått på förstås :P hehe..

Det är värdelöst.. grejen är ju den att de är ju ditsatta på något sätt, just dessa känner jag att det måste vara en specialbits. De är helt släta och fina på huvudet, som inte riktigt syns på bilden, så det är inget avbrutet och möjligen tillsnyggat efter för att få bort vassa kanter och så, som vissa skruvar där det som skruvar fast skruven bryts av när den är på plats.

Sen finns ju de som bara går att skruva åt ett håll osv. Men denna skruv är ju i övrigt riktigt fin, så jag känner bara att det måste finnas en bits.. Vad den heter och vart man hittar den, om den kommit ut än.. det vet jag förstås inte :P

Men de flesta skruvar går ju att få ur, på ett eller annat sätt, det kommer ju alltid bits för de skruvar som går att få ur.. hmm!

Bästa sättet att få ur skruven annars? Bara ett möjligt alternativ, om det faktiskt inte går att hitta bits..
Borra ur? Det är väl en sak med huvudet, men hur får man ur kroppen? Om det nu finns någon sådan och det inte är en nit förstås. För borrar man ur och får ut hela "skruven" så kan man ju alltid ersätta med annan likvärdig bra skruv istället förstås..

De här dosorna är ju inte gratis, även om de nästan är det :P Vill ju hellre rädda än kassera när den som sagt är så pass ny.
Fortran
EF Sponsor

Inlägg av Fortran »

Tycker det ser ut som att en tri-wing borde kunna funka.
Om det är en skruv dvs.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Tri-wing är ju dock vingar, denna har bara tre skåror längst ut på huvudet.. ?

Skruvhuvudet är ju.. rundad om man säger så, står ut mot kameran sett. Inser nu att det är en jäkligt taskig vinkel som bilden är tagen i :( Försökte ta några fler bilder, men det är riktigt svårt med ljuset och sen finns ju inte 3D seendet med i en kamera.. så det är rätt svårt att se hur skruven ser ut :P
special_skruv2.jpg
Den är alltså rundad som denna på huvudet;
12STAINRND.gif

Edit..
Skulle behöva en bits liknande denna, fast med tre pinnar då förstås.. Och så i en trekantsform typ..?
$_12.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Jag skulle gissa på att verktyget mer ser ut som en hylsa med tre invändiga flänsar samt en spets i mitten för centrering av skruvskallen.
Jimjou

Inlägg av Jimjou »

Jag har fått upp en del förgreningsdoser genom att borra centrerat i skruven och sedan använt en sådan här
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000016851/

Ett annat sätt som jag ej provat är att ta ett plaströr i lämplig diameter, tex från en bläckpenna och hetta upp ena änden tills den blir mjuk, tryck in denna ände mot skruven och låt den svalna.
Nu ska plaströret funka som en typ engångskruvmejsel. Kanske funkar om skruven inte är alltför hårt åtdragen.

Om man kommer åt, är det enkelt att använda dremeln och skära upp ett nytt spår.
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

eller så tar du bit'en på bilden i bra skruvdragare, och trycker med visst våld. :D
(kanske kan förbearbeta den med en dremel)
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Borde gå med en vanlig spårbits i lämplig/anpassad bredd.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Vad toffie försöker förklara är att det INTE är något hål i mitten. Skallen är helt slät och klotrund. Det enda som går att greppa är de tre skårorna på utsidan. Det som ser ut som ett hål är spegelbilden av plasten runtikring.
Användarvisningsbild
totteflash

Inlägg av totteflash »

Det är en NIT!
Borra bort skiten.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

totteflash skrev:Det är en NIT!
Du talar för döva öron.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Det finns väl inga skruvade skarvdosor för konsumentmarknaden nu för tiden. Alldeles för lyxigt, ingen är beredd att betala. Fyll hålen med lim så får tanten använda något av de andra uttagen.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

hanzibal
Mycket möjligt, fast inget hål i mitten då eftersom skruvskallen är slät och inte har något hål :P

Jimjou
De är ju så små skruvarna, men det kanske går! Har ändå tänkt länge på att skaffa skruvutdragare, kanske kan det bli ett första test :P Jag glömmer alltid bort det där med att smälta plast och trycka mot skruvhuvudet.. Så jag har aldrig provat det, men jag har läst/sett mycket om det :P Måste prova det någon gång :D

Dremel blir nog svårt i detta fall då skruvarna/nitarna är försänkta nästan en centimeter i plasten :( Så det får jag nog hoppa denna gång då.

NULL
Galet :P Tänkte något liknande.. även om man kanske skulle borra två små gropar i huvudet så det passar just en sådan bit som på bilden, det skulle ju säkert funka också.

MadModder
Stämmer precis! :D

totteflash & lillahuset
Det är mycket möjligt att det är en nit också, jag vill ju inte lägga en massa pengar på att försöka få bort nitarna eller skruvarna, då kan man lika gärna lägga pengarna på en ny skarvdosa.. Sen om jag skulle köpa skruvutdragare och prova så är det inte direkt slöseri med pengar då jag ändå vill ha sådana verktyg hemma.

Om man då testar med skruvutdragare och "skruven" i fråga bara snurrar utan att åka ur så är det väl förmodligen en nit och då kan man ju fortsätta borra så får man bort skiten. Kan tänka mig att niten inte snurrar också utan är kilad fast i plasten på något sätt? Kan bli svårt med skruvutdragare också då :P

Men sen finns ju även tri-groove som Rolf Zetterberg. Det behöver ju förstås inte betyda att det är sådana skruvar, men det känns åtminstone som en möjlighet då de är väldigt, väldigt lika. De T-groove som finns på länkarna har ju platta huvuden istället för rundade som mina skruvar, möjligen lite bredare skåror på huvudet också.. Men om det är skruvar som sitter i min skarvdosa så är det helt klart T-groove/Tri-groove då!

--

Så nu har jag suttit och letat efter t/tri-groove och där det finns sådana verktyg så är de svindyra.. Om man jämför med hur många gånger man ska använda dem :P Runt 150-200kr plus frakt.. Inte värt det!

Som med allt annat på eBay så borde det ju finnas där, men inte under det namnet åtminstone :( Finns ju annars alltid billiga bits och så, visst de håller inte hur länge som helst, men även om fått beställa 10 bits så hade det normalt sett varit billigare än att köpa en ny skarvdosa.. :( :P

Skruvutdragarna har jag tittat på, de är som minst 3mm.. Skruv/nit-skallen är på 4mm, så det kan vara på håret att det fungerar.. Men som sagt, har ju velat ha skruvutdragare länge, så kanske är värt att prova det ändå :P

Hur som, många tack för alla svar! Nu gäller bara att besluta för vad man ska göra härnäst :P :D
Skriv svar