H.O: Nu finns det ju förvisso inga format i CAD-världen som går lika bra att editera i alla andra program, men Fusion 360 tillåter dig exportera till tex i princip alla exchangeformat som typ STEP och IGES.H.O skrev:Det är just det.... Jag är personligen extremt kritisk till "molnprodukter", mjukvara på "prenumeration" osv men mer och mer verkar gå det hållet. Vad händer när de (Autodesk) plötsligt bestämmer sig för att det inte ÄR gratis för hobbyanvändare att köra programmet längre? Kan man då få sin data i ett format som andra program kan läsa eller blir det hela "ransomware"?Kan man bara svälja att data lagras i 'molnet' så finns det vad jag kan bedöma inte några mjukvarupaket som kan konkurrera.
CAM-program för 4 axlar
Re: CAM-program för 4 axlar
Har ej prövat själv men det ska även gå att spara detaljer lokalt som backup. Samt arbeta offline i två veckor utan att logga in med fusion 360.
Jaha, det var ju en trevlig överrasning! Blir nog tvungen att testa Fusion 360 men det förvånar mig inte om det "snart" inte är "gratis" längre....
Läste förresten i tidningen Verkstads Forum att Autodesk nästa år helt går över till "prenumerationlicens" på sina Design & Creation-sviter. Det är väl oundvikligen så att allt är på väg åt det hållet. Det är ju knappast så att jag på en hobbybudget skulle köpa en Inventor-licens eller liknande och jag är kanske gammaldags av mig men ge mig åtminstånde VALET att köpa nu gällande version till nu gällande pris och låt mig sedan använda den så länge jag vill och låt mig uppgradera om och när jag vill.
"Problemet" är att den här licensmodellen även letar sig ner i segmenten till "billigare mjukvaror" och det är helt enkelt inte för mig, jag står emot så länge jag kan. Eller väljer den väg som inte ska diskuteras här....
Jaja, nu blev det OT, sorry!
Läste förresten i tidningen Verkstads Forum att Autodesk nästa år helt går över till "prenumerationlicens" på sina Design & Creation-sviter. Det är väl oundvikligen så att allt är på väg åt det hållet. Det är ju knappast så att jag på en hobbybudget skulle köpa en Inventor-licens eller liknande och jag är kanske gammaldags av mig men ge mig åtminstånde VALET att köpa nu gällande version till nu gällande pris och låt mig sedan använda den så länge jag vill och låt mig uppgradera om och när jag vill.
"Problemet" är att den här licensmodellen även letar sig ner i segmenten till "billigare mjukvaror" och det är helt enkelt inte för mig, jag står emot så länge jag kan. Eller väljer den väg som inte ska diskuteras här....

Jaja, nu blev det OT, sorry!
Hur pass står sig gamla CAM-program i dagen läge?
Jag tänker på sådana från 90-talet.
Jag tänker på sådana från 90-talet.