Hej på er!
Börjar med att be om ursäkt ifall detta har hamnat fel.
Är ganska ny på detta så jag skulle behöva lite hjälp med hur man skulle kunna koppla led dioder, 9st i detta fallet. Jag har läst halva kvällen nu och får inte ihop det...
Jag vill som sagt driva 9st dioder, röda. helst på två AAA-batterier, men ett 9v hade fungerat det med. Hur skall jag göra det? Behöver jag någon resistor? Hur skall de kopplas?
Tack på förhand!
Hjälp med led dioder
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
Re: Hjälp med led dioder
Hej och välkommen till forumet!
Kolla här: http://led.linear1.org/led.wiz så kan du få hjälp med inkoppling och val av motstånd.

Kolla här: http://led.linear1.org/led.wiz så kan du få hjälp med inkoppling och val av motstånd.
Välkommen!
Du måste ha ett motstånd (eller något annat) för att begränsa strömmen.
Säg att du kör på 2st AA, då har du 2,8V-3,4V i matningsspänning.
Vf, framåtspänningen i dioden hittar du i databladet från tillverkaren, men den kan ligga på runt 2V för en röd diod.
Strömmen som dioden tål konstant står även den i databladet, för vanliga små brukar det vara 20-40mA, d.v.s 0,02A-0,04A.
Om du bara vill ha ut ljus så att det syns räcker 0,005A bra, om du vill lysa upp något vill du förmodligen dra på så mycket du törs, säg 0,02A
Efter dioden blir det (V-Vf) 0,8V-1,4V kvar att sänka. Bäst att räkna med högsta värdet.
Det seriemotstånd du behöver är alltså enligt ohms lag (V/A=R) 1,4/0,02=70 Ohm.
Nu har vi bara räknat med en diod. Du kommer att behöva ett seriemotstånd till varje av dina nio dioder.
Du måste ha ett motstånd (eller något annat) för att begränsa strömmen.
Säg att du kör på 2st AA, då har du 2,8V-3,4V i matningsspänning.
Vf, framåtspänningen i dioden hittar du i databladet från tillverkaren, men den kan ligga på runt 2V för en röd diod.
Strömmen som dioden tål konstant står även den i databladet, för vanliga små brukar det vara 20-40mA, d.v.s 0,02A-0,04A.
Om du bara vill ha ut ljus så att det syns räcker 0,005A bra, om du vill lysa upp något vill du förmodligen dra på så mycket du törs, säg 0,02A
Efter dioden blir det (V-Vf) 0,8V-1,4V kvar att sänka. Bäst att räkna med högsta värdet.
Det seriemotstånd du behöver är alltså enligt ohms lag (V/A=R) 1,4/0,02=70 Ohm.
Nu har vi bara räknat med en diod. Du kommer att behöva ett seriemotstånd till varje av dina nio dioder.
Tack så mycket!
Och tack för länken, då vet jag hur det ska gå till
Men då kommer vi till nästa fråga, ljusstyrkan. Om jag har förstått det rätt så mäts den i mcd?
Och ju högre mcd desto starkare ljus, har jag rätt?

Och tack för länken, då vet jag hur det ska gå till

Men då kommer vi till nästa fråga, ljusstyrkan. Om jag har förstått det rätt så mäts den i mcd?
Och ju högre mcd desto starkare ljus, har jag rätt?
- frownlayer
bara halvt.
mcd är ljus i förhållande till spridningsvikneln på din LED. många brukar skriva extremt mycket mcd på sina LED.
så är det ljus du är ute efter skulle jag hellre titta på en powerled. och köra den snålt. jag tror du får ut mer ljus ur den än ur 9st små LED.
mcd är ljus i förhållande till spridningsvikneln på din LED. många brukar skriva extremt mycket mcd på sina LED.
så är det ljus du är ute efter skulle jag hellre titta på en powerled. och köra den snålt. jag tror du får ut mer ljus ur den än ur 9st små LED.