Jag tänkte få till en lite bättre batteriövervakning än original, den visar mest med 5(?) LED's vad jag antar är spänning. Men vad för spänning, och vad det säger?
Gamla vagnen visade i hela volt. Tämligen oanvändbart egentligen.
Hårdvara:
Arduino (0-5V = 0-1024)
LCD 4x20
Kringkomponenter för spänningsdelning, OP-AMP(?), strömmätning.
Min tanke är att dels få till en riktig spänningsmätning på minst en decimal. (kanske nöja sig där då två decimaler ställer krav jag inte kan uppfylla ändå.
Mappa mätt spänning mot tabell som ger ett %-värde enligt tillverkarens tabell på laddningsgrad.
Mäta ström och visa momentan och ackumulerad ampere.
Mappa ackumulerat värde mot teoretiskt innehåll och visa kvarstående %. (kaka på kaka mot spänningsmätningen?)
Sätta larmgränser när man borde sluta slösa och när man borde stänga ner för att skydda batterierna.
Men några tankar:
Aktuell spänning antar jag ska vara obelastad för att stämma nåt om nåt mot laddningsgrad, med en strömmätning är det ju lätt att markera att nu är uppmätt laddningsgrad hyffsat giltig.
Att möta ström har jag försök med en gång, utan vidare resultat. Nu är det förvisso lägre strömmar jag tänker mäta, men fortfarande är det väl spänningsfall över känt motstånd som är vägen att gå?
Jag är rätt grön på hur man resonerar kring ett batteris energiinnehåll, så upplys mig gärna!

Och fundera kring det jag skrivit ovan, rätta mina feltänk, tipsa om saker att kika på.