Batteriövervakning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Batteriövervakning

Inlägg av FormerMazda »

Jepp, ny husvagn på gång, idéerna fullständigt haglar nu! :D

Jag tänkte få till en lite bättre batteriövervakning än original, den visar mest med 5(?) LED's vad jag antar är spänning. Men vad för spänning, och vad det säger?
Gamla vagnen visade i hela volt. Tämligen oanvändbart egentligen.

Hårdvara:
Arduino (0-5V = 0-1024)
LCD 4x20
Kringkomponenter för spänningsdelning, OP-AMP(?), strömmätning.

Min tanke är att dels få till en riktig spänningsmätning på minst en decimal. (kanske nöja sig där då två decimaler ställer krav jag inte kan uppfylla ändå.
Mappa mätt spänning mot tabell som ger ett %-värde enligt tillverkarens tabell på laddningsgrad.

Mäta ström och visa momentan och ackumulerad ampere.
Mappa ackumulerat värde mot teoretiskt innehåll och visa kvarstående %. (kaka på kaka mot spänningsmätningen?)

Sätta larmgränser när man borde sluta slösa och när man borde stänga ner för att skydda batterierna.

Men några tankar:
Aktuell spänning antar jag ska vara obelastad för att stämma nåt om nåt mot laddningsgrad, med en strömmätning är det ju lätt att markera att nu är uppmätt laddningsgrad hyffsat giltig.
Att möta ström har jag försök med en gång, utan vidare resultat. Nu är det förvisso lägre strömmar jag tänker mäta, men fortfarande är det väl spänningsfall över känt motstånd som är vägen att gå?

Jag är rätt grön på hur man resonerar kring ett batteris energiinnehåll, så upplys mig gärna! :)
Och fundera kring det jag skrivit ovan, rätta mina feltänk, tipsa om saker att kika på.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Batteriövervakning

Inlägg av AndersG »

Allt du behöver veta finns här:

www.dalton.ax/battmeter
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Där stod en del matnyttigt, och mycket färdiga lösningar också!
Tack för länken! :)
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Japp. Beror litet på vad du behöver. Finns en del nyare kretsar oxå tex STC3100 tex.
Zwepp

Inlägg av Zwepp »

Har beställt denna för liknande syfte.

Bara som ett alternativ, det är ju roligare att bygga själv ifall man har tiden.

http://m.ebay.com/itm/DC-0-120V-75A-Vol ... nav=SEARCH

Kan inte uttala mig om funktionen då jag inte fått den än.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Ja titta där.. Nu fick jag väldigt svårt att motivera att bygga en själv. Herregu va billigt egentligen!
Och det fanns i snajsigt utförande också! Lång länk
Hittar dock ingen manual på denna, skulle vara kul att se vad den kan visa/mäta i kapacitet. Framgår ju inte helt tycker jag.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Jo, men den har ju LED-display så den tar tyvärr en hel del effekt. Vill minnas att min tog <5mA.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Japp, Zwepps länkade har LED, men jag kollade vidare och hittade en med färg LCD som lär ta lite mindre.
Men främst är det väl funktion som avgör först.
Det skulle ju förmodligen gå att modda LEDen till lägre ström/tänd upp vid behov.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Det beror ju på. Den jag byggde var till en segelbåt som bara hade solcell.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Drog på mig spenderarbyxorna och klickade hem lite på aliexpress:
http://www.aliexpress.com/item/DC-5-40V ... 12321.html
http://www.aliexpress.com/item/MHF12010 ... 09929.html

Kan inte handla på ebay längre.. PayPal har ju ballat ur fullständigt. Men det ska inte denna tråden handla om.

Recension om dessa två kommer när dom kommer! :)
Zwepp

Inlägg av Zwepp »

Tittade också på den trådlösa men vågade inte köpa.. Ser fram emot en recension i framtiden :D

Denna såg snällare ut gällande strömförbrukningen, men shunten såg lite klen ut.

http://www.ebay.co.uk/itm/DC12-24-36-48 ... 2a589b1b93
Repen

Inlägg av Repen »

En liten Hi-jacking, skulle det gå att använda nåt liknande för att koppla in i min Caddy -08 TDI
för att ha lite koll på vad som går in och ut i batteriet. Utanför starten förstås.
Mest för att bilen är med på jobbet ( ett fartyg) och då står den ett par dar sedan startas och körs den ca 100m för attstå några timmar sedan tillbaka igen. Detta sker 4gg i veckan. Jag har en Ctek laddare monterad i bilen så jag kopplar den alltid på dom längre resorna men tänkte att det skulle vara intressant vad som försvinner när den står i olika lägen : med nyckeln i tändningslåset , urdragen nyckel och låst.
Har mätt vid dom olika lägena : Ca 500 mA med nyckel i 150 mA med nyckel ur och ca 15 mA låst, men tror att den går ner av sig själv när den stått en stund.
Det är bara för det är intressant att veta som jag tänkte titta på detta.
MB300E

Inlägg av MB300E »

Intressant tråd ;)
Detta är nått jag skulle vilja ha i husbilen ;)
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Kan väl ge ett par svar här.

Omständigheter har gjort att husvagnsägandet för min del är nedlagt, själv är inget kul att campa om man säger så.

Men av det som kom hem så den trådlösa är verkligen jättefin att titta på, men den är ganska dåligt kalibrerad på strömmätningen och den mäter bara åt ett håll. Så man får installera den för att mäta laddning eller urladdning, men den visar det bara som positivt resultat. Applikationen är väl tänkt som energimonitor till typ solcellsladdning.

Så hela detta projekt är nedlagt/lagt på is för min del. Och prylarna får väl värma hyllan istället.
gripner

Inlägg av gripner »

Om du vill göra något mycket roligt.

1st http://wiki.sweetpeas.se/index.php?title=ESP-210
1st spänningsdelare så du får ner batteriets spänning till under 1V vid max laddning (14,drygt?)
1st LCD skärm med uart interface, alt. en "vanlig" lcd + parallelinterfacet <> uart

Med detta kan du med typ 10-20 rader kod visa batterispänning på LCD, momentan och historik
10 rader kod till eller så kan du koppla upp via WLAN och skicka data till någon loggningstjänst, tex https://thingspeak.com
Skriv svar