Byggtråd CNC-fräs i epoxygranit

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
thewho

Re: Byggtråd CNC-fräs i epoxygranit

Inlägg av thewho »

En sak som kan vara värd att fundera på är ju att vagnarna kommer ju belastas hårdare i portaldesignen vid fräsning nära bordet. Medan en vertikalfräs har "samma" belastning på vagnarna oberoende av höjd. Sen verkar ju verktygslängden lika på båda designer.
Så även om portaldesignen är "starkare" i dina simuleringar så tillkommer ju "glappet" i vagnarna som förstärks ju närmare bordet man är.

När jag byggde min fräs så jagade jag alla mm arbetsyta jag kunde men faktum var att jag aldrig bearbetade något högre än typ 150mm från bord.

Angående portal med Z på pelarna, du "behöver" ju inte 4 motorer. Det går ju att koppla ihop kulskruvarna med kuggrem. Visst du får ju lite fjäderverkan (beroende på storleken såklart).
perra_e

Inlägg av perra_e »

Japp, z-höjden använder man inte så mycket. Av det jag gjort hittills så är nog hälften av höjden jag utnyttjat skruvstycket. Fördel Vertikal. Bygger jag en portal så blir z runt 250 mm gissar jag, medans en vertikal blir kanske 350.

tecno: Var det något sådant här du menar? I princip en router men med rörligt bord i y-led i stället för rörlig spindel i samma ledd. Denna är ritad med en bottenplatta på 800 x 800mm och det runt 600 x 300mm i fräsyta. Här får man ledigt plats med en 4:e axel på bordet i vänsterkant. Har inte ritat z mer än spindeln, men den skulle gå på en bom längs benen upp. Jag tänker mig alltså x längs bordet. Mentalt är det lättare med en lång x och kortare y.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

X/Y rörelse nere på 'bordet', Portalens X-form mera utspridd i X-led och skenorna på 3 punkter i klykan på X-formen. Alltså bara Z rörelse i portalen.
perra_e

Inlägg av perra_e »

Ja ja, det var så du menade. Det var det jag trodde från början, men sen så fick jag för mig att du hade en annan lurig lösning :D
Man lägger helt enkelt ett bord ovanpå det jag har ritat och sätter portalen fast i mitten.
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

Japp, z-höjden använder man inte så mycket.
Vad jag tänker på när ni diskuterar Z, är att man kanske inte använder så mycket bearbetningshöjd("Delta"-Z), men att man gärna skulle vilja ha en höj- och sänkbart bord för arbetsstycken som bygger mycket på höjden.
Då kan man också spänna om, om man vill ta mera på Z, typ som om man bygger fräsen för att som default ha arbetet i skruvstäd, och sen spänner direkt på bordet för större grejer.
(utan att man får längre slag och vekare konstruktion på Z alltså...)
perra_e

Inlägg av perra_e »

Dagens skiss :D

Ny grov skiss på portal med skenorna på benen. Det blir nog trotts allt den bästa kompromissen mellan stabilitet och fräsutrymme. En kulskruv för Z och en eller två extra skenor bakom spindeln på plattan som sticker upp för stabilitet. Det var nog så några av er menade tidigare. Jag ritar vidare på denna och snyggar till lite.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
funkstar
Kontakt:

Inlägg av funkstar »

Intressant tråd och skoj att se lite simuleringar.
Sitter och skissar en del på en ny fräs själv med.
Hur tänker du kring skenor? Alltså hur dimensionerar du dem lastmässigt. Det är ju ganska enkelt att komma innom deras max belastning för kraft och moment när man har fyra vagnar etc.. men det känns samtidgt fel att lägga 100kg fräsbord på ett par 12mm skenor.. Jag sitter och velar mellan 20 eller 25mm skenor. Om man skruvar allt annat med M12-M16 så känns det fel att skruva fast med M5 i vagnarna.

P.-
perra_e

Inlägg av perra_e »

Har samma fundering. Belastningsmässigt ser det inte ut att ha någon betydelse. Däremot så blir det stabilare med grövre skenor/vagnar. Hade tänkt 20mm skenor.

Ett intressant alternativ har dykt upp. Jag skickade en förfrågan till Thomas Zietz om pris på ett bord till fräsen och fick precis tillbaka en komplett prislista. En stomme till hans FS3MG skulle kosta i runda slängar 25'. Är det värt att försöka bygga en stomme själv? Materialkostnad + den hjälp man behöver för bearbetning lär inte hamna långt under är jag rädd. Kanske bättre att köpa en färdig stomme och göra resten själv!?!?!?

Han har 25mm skenor på sin konstruktion.
http://www.thomas-zietz.de/prod_fs3mg.html

--Per
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Det lär ju inte vara värt att bygga själv skulle jag tro. Om man inte tycker att själva byggandet är ett värde i sig.
yxskaft

Inlägg av yxskaft »

En idé avseende epoxigranitsbaserade maskiner jag tänkt en del på, för att slippa gjuta enorma, stora klumpar med alla de krav det ställer på vibrationsbord etc, är att utgå från ett stort granitblock (tänk kantsten fast mer kvadratisk), fräsa spår i klumpen och gjuta epoxigranit med inbakade fästelement i spåren.

Mycket billigare, enklare och mindre besvär.

Om det inte finns några hakar jag inte tänkt på.
thewho

Inlägg av thewho »

Så gjorde jag till "bottenplattan" till min fräs, fungerade strålande.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Den där Tomas som det länkas till ... postar han betong ... till kunderna? Dyr frakt i så fall.
perra_e

Inlägg av perra_e »

Ja frakten kan ju bli betydande. Hur som helst ett intressant alternativ. Vi får se vart det slutar :-)
betelgueze

Inlägg av betelgueze »

Iden med granitblock och liknande har jag också tänkt på. Jag hade tänkt bygga en svarv. Och till den har jag skaffat en sten skiva som låg på jobbet, och som jag fick ta. Tyvärr så har jag i nuläget inget garage att vara i. Så det får bli någon gång i framtiden...

Men jag tänkte också på firmor som gör gravstenar. De kanske har möjlighet att göra stenar som passar fint för att göra en fräs. Då med fina raka ytor.
Infästningen av skenor och annat går väl att lösa om man borrar genomgående hål kanske...

En annan ide är att på byggfirmor har man ju olika stenskivor, i många olika storlekar. Om man använder sådana och limmar ihop med plåt imellan till nån sorts "kompositplywood". Borde inte det kunna funka till nått?
Skriv svar