"Tokstor digitalklocka"

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

"Tokstor digitalklocka"

Inlägg av Greensilver »

Tänkte att man kunde bygga en riktigt stor digitalklocka med sex stycken 4511 (http://www.elfa.se/pdf/73/735/07355522.pdf) och en lämplig uC. Själva displayen kunde man göra i tunn MDF med segment i plexiglas belysta av lämpligt antal lysdioder. Eventuellt transistorer mellan 4511 och dioderna. Vet inte hur mycket en 4511 orkar med.

Hur stort är "tokstor"?
Ja, ett par meter i bredd kanske. Vad tror ni om det? Kul att sätta på väggen i arbetsrummet?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Ska den vara så pass stor hade jag ju lagt in datum & veckodag också.
Användarvisningsbild
Greve Hamilton
EF Sponsor

Inlägg av Greve Hamilton »

...och temperatur. Sedan sätter du den på utsidan av huset. :D

Om du menar tokstor som i >1m, så kommer du ju högst sannolikt att behöva flera lydioder(?) till varje segment, och du måste således driva dessa med transistor, då 4511:an klarar inte så mycket (10mA som det står i databladet).
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Ok. 10 mA. Ja då blir det transistor. Jag skall börja med att bygga ett segment så får vi se.

Har räknat lite förresten:
8 siffror (tt mm ss tt) blir 56 segment som blir 224 lysdioder.
Alltså 8x4511, 56xBC557 (eller nåt), 224 lysdioder. Sen om man skall ha datum med mera... Då blir det grejer. :)

Ett (för mig) gigantiskt projekt altså, därför börjar jag med en prototyp med ett eller två segment.

Någon vänlig moderator får gärna flytta denna tråd till projektdelen. :D
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Låter spännande!

En liten fundering:
"(tt mm ss tt)"

Timmar, Minuter, Sekunder, och.. Timmar igen? Tja, kanske det.. :)
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Nja, jag tänkte tiondelar. Med så stora segment blir det nog rätt ballt när det blinkar snabbt. Lite disco-effekt. :D
Användarvisningsbild
Greger!

Inlägg av Greger! »

Om du vill så kan du få köpa minna moduler billigt som jag skulle bygga en stor matris av (blev inget av det projektet, ska bygga en CNC istället) , totalt är det 1064 högintensiva lysdioder, kolla här : http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... php?t=9867

Alla dioderna fungerar, det är nog bara en IC på CPU kortet som är trasig.

Om du är intresserad så är det bara att lägga ett bud på alla grejorna. :)
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Greger:
Fina moduler men tyvärr har jag inte pengar till det just nu och sen så vill jag bygga själv - gillar att greja och dona. :)

dar303:
Fasen, det där blir svårt att bräcka. Jag som tyckte A4 storlek skulle bli stort nog. :D
Användarvisningsbild
Greve Hamilton
EF Sponsor

En ganska tuff sak vore om man använde sådana där Cold Cathode-rör (som datormoddare trycker in i sin dator) som segment. :)
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Jag har funderat lite på "neonrör", sådana som är avsedda för invärtes bilbruk (12 volt) :wink: . Det är väl egentligen inte riktigt neon, eller? Jag har två sådana ligger. Kanske skall kika på hur det skulle se ut... Någon som vet hur fuskneon fungerar?
Användarvisningsbild
Greve Hamilton
EF Sponsor

Tja, för att driva ett sådant rör krävs det i alla fall att du transformerar upp en spänning till dem. Mer ingående hur det går till är jag inte insatt på.
frejo

Inlägg av frejo »

Jag håller på att bygga en termometer för väggmontage, den får två stycken 7-segments siffror. Varje siffra består av 7st plexiglassegment à 15cm, i varje segment sitter det två gröna lysdioder, en från varje håll. Lyser riktigt bra!
Den blir nånstans runt 60*40cm stor, vilket jag tycker känns rätt stort... fast tokstort är det kanske inte.
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Nja, sådär tokstor blir nog inte min grej heller. Jag fick lite nya referensramar när jag kikade på länken som dar303 postade. :lol: Mina segment blir ungefär som ett A4 papper men med tanke på hur stora dom brukar vara, typ 20mm höga så blir det ju i alla fall halvtokigt stort. Satt och ritade dom i CAD nu ikväll...

Hur stora är dina segment? Funderar på om det kanske räcker med två dioder i mina med... Isåfall sparar man ju massor med jobb. Har iallafall bestämt mig för att bygga två siffror till att börja med. Blir det bra går jag hela vägen och bygger en monsterklocka.
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Fasen, då måste jag ju börja bygga på någon ny klocka. Ännu större än min nuvarande...
Bild
Mer om min klocka!

//B1N4RY
Skriv svar