Kabeltjocklek?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Jokkocze

Kabeltjocklek?

Inlägg av Jokkocze »

Hade tänkte att fixa en riktigt fin kabeldragning i min nya datorlåda, och därför tänkte jag att jag skulle dra helt nya sladdar (Inte standard från nätagget alltså)

Men hur tjockt är standardkablaget från vanliga nätagg egentligen?
Och, Vet någon var man kan köpa lösa molexkontakter, Sata strömkontakter osv? Hellst svarta.

edit: Kan ta och fråga vad "sockerbitar" egentligen heter också
Tekko

Inlägg av Tekko »

"sockerbit" = skruvplint eller kopplingsplint tror jag.
Jokkocze

Inlägg av Jokkocze »

Aaah! Kopplingslist hos kjell. Tackar. *väntar med spänning på svar ang resten av sakerna*
Jokkocze

Inlägg av Jokkocze »

Ingen?
Barry_Lyndon
Kontakt:

Inlägg av Barry_Lyndon »

På mina gamla tåtar jag hittade i skrotlådan från ett kasserat nätagg var dom 18-22 "awg" alltså 0,75-0,34 mm2 (varför är awg baklänges?). Det var ju ett ganska klent agg iofs (200w kanske), så man kanske skulle gå upp en dimension eller två om du har större doningar. Sen är det ju ingen mening att köpa olika tjocklek när du skall ha så lite kabel, lika bra att köra grövsta dimensionen rakt igenom.

Lösa molex och satapluggar kan nog vara svårt, dom är ju inte så enkla att mecka med själv. Molex är väl crimpade, sata vet jag inte. Lättast är nog att köpa förlängningar eller förgreningar och slakta dom. Kan nog bli lite dyrt bara...

/Andreas
Virr3

Inlägg av Virr3 »

De molex-kontakterna som finns i datorn är inte så jätte krångligt att fixa på själv. En tång och en liten gnutta tålamod så går de bra. De sitter ju hylsor som är krimpade. Det går att fixa de med en tång som sagt. Kanske inte riktigt lika hållbart som om ifall du skulle använt dig av ett riktigt krimpverktyg men, de är ofta väldigt dyra.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Själv löder löder jag annars fast dom och det fungerar hur bra som helst.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

En liten skruvmejsel eller smal tång brukar fungera för att få bort sladdarna från molex-hylsorna.

Elfa har Molexkontakter i alla möjliga varianter.
ZoM

Inlägg av ZoM »

Tänk på att flerkardelig kabel kan spreta en hel del.

Å andra sidan blir fåkardelig kabel väldigt styv.

Lycka till och glöm inte att delge oss om resultatet.
Skriv svar