Mr3D - Project Tatami (datorchassi från scratch)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
frownlayer

Re: Mr3D - Project Tatami (datorchassi från scratch)

Inlägg av frownlayer »

äckligt snyggt. synd att man inte har samma fritid. då hade man kanske hunnit med något sånt här roligt.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Det gäller att prioritera... :tumupp:
Användarvisningsbild
Mr3D

Inlägg av Mr3D »

Jag vill bara uppdatera er om läget, ber om ursäkt för de långsamma uppdateringarna, men jag har fullt upp med både jobbet, projektet och allt å inget. Byggloggen har tyvärr inte direkt prio #1... Jag har ju kommit vidare på projektet, men bara att jag inte uppdaterar er...

Tillsvidare kan jag ge er nått att suga på... :D
IMG_1459.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Det är ju så fint att man nästan börjar gråta! :D
Användarvisningsbild
Mr3D

Inlägg av Mr3D »

Fick skapa mig en liten lucka för att uppdatera loggen, var ett rätt bra tag sen nu! :D

Kan börja med de senaste inköpen.
196.JPG
Köpt hem SSDer till bygget, en Intel 750 400gb PCIe SSD, och en Samsung 850 1TB SSD.

Chassit har plast för 2st 2.5" SSDer och tanken var först att ha 2st såna, en till OS och en till lagring. Men Intel släppte ju sin 750 SSD, och den var ett MÅSTE! Intel SSDn får vara till OSet, medan Samsung SSDn får vara till lagring, hade kunnat köpt 2st 1TB SSDer till lagring, men det tillät inte plånboken förtillfället....

197.JPG
Nått mer jag har köpt hem var en flödesmätare.
198.JPG
199.JPG
Dock så såg panelen på den hemsk ut, så jag körde fram en ny. Ska även försänka skruvarna till den, men gör det senare.
200.JPG
201.JPG
Jag har ju gått all-out och byggt backplates till både CPU och VRM, var lika bra att bygga en backplate till X99an med när jag ändå var igång... :D
202.JPG
Med tanke på den nya frontpanelen jag gjorde till reservoaren(någon tidigare post) så är de vanliga stop-pluggarna för korta i gängan(kombinera det med dålig design på reservoaren). Svarvade fram en ny plugg med lite längre gänga som ska sitta där.
203.JPG
CPU/VRM blocket har jag putsat och klarlackat, jag vill ju inte att blocket ska ärja och bli fult... :(

Stop-pluggen jag svarvade, den klarlackades med.
204.JPG
205.JPG
206.JPG
207.JPG
208.JPG
Snart dags för anodisering!

Alla bitarna putsades ner till 800 duk och sen blästrades de. Shroudsen har jag dock bara blästrat på insidan och lämnade den putsade ytan på utsidan.
209.JPG
210.JPG
211.JPG
212.JPG
Jag kommer inte riktigt ihåg hur mycket jag har pratat om startknappen, men tanken är att den inte ska synas i fronten. Med tanke på det så är jag tvungen att matcha borstningen i plåtarna med min knapp.

Det första jag gjorde var att ta en skrotbit aluminium, fräsa upp ett hål i den så knappen passar perfekt(med nån hundradels spel), sen spänna fast den i skruvstycket så det nyper bra, det är viktigt att knappen och skrotbiten ligger kant-i-kant, jag gör detta för att inte skada knappens kanter när jag går på med putsduk.

Jag putsade med 120 duk för att försöka matcha borstningen, ytan blev dock väldigt grov, så jag putsade lite med 800 duk för att bryta topparna.
213.JPG
Iväg till anodiseringen med bitarna! Jag lämnade bitarna och passade på med ett litet studiebesök hos anodiseraren på samma gång. Här är några av baden som bitarna doppas ner i, det är nog ett 30-tal olika bad som står på raken.
214.JPG
Bitarna tillbaka, blev jäkligt fina faktiskt! :D

MEN anodiseraren råkade göra lite fel, han tappade nämligen 2 av panelerna i nått av baden... Så det var ju bara på och göra nya...
De var nämligen för dåligt uppspända på fixturen så när roboten doppade ner fixturen i badet måste de ha lossnat.

<UPPDATERINGEN FORTSÄTTER I NÄSTA POST>
Användarvisningsbild
Mr3D

Inlägg av Mr3D »

215.JPG
216.JPG
Då anodiseraren förstörde mina bitar var det bara på och köra nya. Jag fick ringt vattenskäraren så han körde fram nya råämnen till mig, sen fräste jag alla konturer själv, jag vattenskar ju även innerkonturerna tidigare, men insåg att de funkar lika bra att fräsa.

Iväg med dessa plåtarna till anodiseraren igen...
217.JPG
Medan jag väntar på plåtarna kan monteringen påbörjas!

Shroudsen är monterade, sen bilden togs har jag även monterat fläktar och temp-sensorer. Det sitter 2st temp-sensorer på insugsluften och 2st på utgångsluften. På så vis kan jag få ett medelvärde på de båda sensorer för att eliminera mätfel. :D
218.JPG
Jag visade lite med startknappen tidigare, nu är den även anodiserad och fin. Den kommer inte sitta här som visas i bilden, men det är bara för att visa skillnaderna i borstningen. Det är inte 100% perfekt, men det blev faktiskt väldigt bra!
219.JPG
220.JPG
221.JPG
Det sista kan jag bjuda på lite helhetsbilder. Radiatorn är monterad och kabeldragningen lite lätt påbörjad.

Jag kommer fortsätta med kabeldragningen, sen har jag även lite smågrejjer kvar att fräsa. Men det närmar sig färdigt projekt! :D
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Ruskigt snyggt som vanligt!

Vad gick anodiseringen på i runda slängar?
(Jag är nyfiken för egna grejer) :)
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

Du byggde väl två så jag kan köpa en... :vissla:
Användarvisningsbild
Mr3D

Inlägg av Mr3D »

Mizza: 4900kr.

Joan: Ajfan, det glömde jag... :(
MrIzoard

Inlägg av MrIzoard »

Japp mycket snyggt!

//U
Användarvisningsbild
Mr3D

Inlägg av Mr3D »

Kabeldragning och åter kabeldragning!
222.JPG
223.JPG
224.JPG
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

Vackert :tumupp:
Användarvisningsbild
Mr3D

Inlägg av Mr3D »

Får bli en liten snabb uppdatering nu innan läggdags vad jag hållit på med de senaste 2 helgerna.
225.JPG
226.JPG
Köpt hem Bitspower-anslutningar, tror de kommer passa bra ihop med kopparrören som ska dras. :D
227.JPG
228.JPG
229.JPG
230.JPG
231.JPG
232.JPG
233.JPG
Har fräst klart alla fönster, tog en 4mm polykarbonatskiva som jag fräste Ö:ar i som sen passar med mönstret på sidopanelerna, bara för att få fönstret kant-i-kant med panelen. Uppspänningen gjorde jag med dubbelhäftande tejp på en offerskiva som jag först planfräste.
234.JPG
För att saker och ting skulle passa så fräste jag ner en försänkning i flödessensorns sida för 90 graders nippeln.
235.JPG
236.JPG
Nya och fina knappar till aquaeron! Fräste även ett hål i baksidan på knappen, så att knappen från aquaeron skulle passa i det hålet och funka bra med de olika passningarna jag har på djupet. Första passningen är ju knappens höjd, så den ligger flush med panelen, den andra passningen är ju från knappen som sticker upp från aquaeron som måste funka bra ihop med knappen. Sen på det har jag passning emot hålets diameter på panelen, så den ligger fint, för att få den axiella passningen lite längre och inte att knapparna ska rotera har jag passning bak emot polykarbonaten, och även emot knapparna själva. Väldigt noga att lägestoleranserna på både sidopanelen och plastramen är bra med, uppstyrningen av plasten sköts ju i fönstret till aquaerons display.

En halvdålig beskrivning om hur jag har passat in knapparna får avsluta denna innan-sängen uppdateringen, godnatt!
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

:shock: :drool: Hittar inga bra ord, men det är det i särklass häftigaste dator-/chassibygge jag sett!
Användarvisningsbild
Mr3D

Inlägg av Mr3D »

Tack du, kul att det uppskattas! :)

Kan göra en liten snabb uppdatering, börjar med det senaste inköpet.
237.jpg
238.JPG
Fick bli ett Quadro-kort till detta bygget. Då jag aldrig spelar men ritar endel i CAD så tyckte jag valet var givet. :)

I nuvarande datorn sitter jag på 2st Quadro FX4800. Jag är nöjda med de, men ska bli skönt med en uppgradering!
239.JPG
240.JPG
24-pinnarn klar! Var riktigt pilligt att få till den, men blev faktiskt riktigt bra om jag får säga det själv.
241.JPG
242.JPG
Svarvade till ett par distanser till flödessensorn idag, ligger dock rätt mycket jobb bakom de. Tanken var att ha distanser med frigående hål för M3 skruv först, men eftersom jag inte har så långa M3 skruv så blev det att gänga istället. Låste fast en stoppskruv med gänglåsning i ena änden(därför gängan är svart). Nu kan de lätt skruvas fast i flödessensorn och jag kan använda de korta M3 skruven jag har för att fästa den i chassit.
Skriv svar