Mystiskt tvättmaskinsproblem, Cylinda FT384
-
- Kontakt:
Mystiskt tvättmaskinsproblem, Cylinda FT384
Goddagens,
Inleder med att säga att jag skriver på det här forumet då det visat sig finnas goda kunskaper inom vitvaror.
Tvättmaskinen är en Cylinda FT384 inköpt i Februari 2014, så garantin har såklart gått ut då den bara är 1 år.
Till saken hör att det är sambons mormor som äger tvättmaskinen så jag kan inte kolla på plats, men den mystiska felbeskrivningen kan nog leda till något, förutsatt att någon varit med om exakt samma sak.
Maskinen tvättar som den skall, och gör detta helt utan problem, fungerar perfekt.
Dock, när tvättmaskinen står tom, utan något tvättprogram igång så kommer det ett dunkande ljud ur den.
Det är svårlokaliserat, men det dunkar, och det gör det ofta. men somsagt endast när maskinen inte används.
Maskinen är inkopplad direkt i en kopplingsdosa, så strömmen är konstant på till den.
Dunkandet fortsätter oavsett om vattnet är på eller av, så det är inget som fortplantar sig genom vattenrören eller eventuell vattenventil som slår till och från.
Lucka öppen eller stängd spelar ingen roll, det "dunkar" i maskinen ändå, så bör ej vara lucklåset i mitt tycke.
Är det någon som har någon som helst idé?
Har aldrig varit med om detta trots att jag själv reparerat tvättmaskiner.
Att ringa Cylinda Service skulle gå på ca 1300kr, för att dom bara ska "felsöka" den, förutsatt att det inte tar längre än 1 timme för då tillkommer extra arbetskostnad.
Några long shots, vad som helst?
Tack på förhand!
Inleder med att säga att jag skriver på det här forumet då det visat sig finnas goda kunskaper inom vitvaror.
Tvättmaskinen är en Cylinda FT384 inköpt i Februari 2014, så garantin har såklart gått ut då den bara är 1 år.
Till saken hör att det är sambons mormor som äger tvättmaskinen så jag kan inte kolla på plats, men den mystiska felbeskrivningen kan nog leda till något, förutsatt att någon varit med om exakt samma sak.
Maskinen tvättar som den skall, och gör detta helt utan problem, fungerar perfekt.
Dock, när tvättmaskinen står tom, utan något tvättprogram igång så kommer det ett dunkande ljud ur den.
Det är svårlokaliserat, men det dunkar, och det gör det ofta. men somsagt endast när maskinen inte används.
Maskinen är inkopplad direkt i en kopplingsdosa, så strömmen är konstant på till den.
Dunkandet fortsätter oavsett om vattnet är på eller av, så det är inget som fortplantar sig genom vattenrören eller eventuell vattenventil som slår till och från.
Lucka öppen eller stängd spelar ingen roll, det "dunkar" i maskinen ändå, så bör ej vara lucklåset i mitt tycke.
Är det någon som har någon som helst idé?
Har aldrig varit med om detta trots att jag själv reparerat tvättmaskiner.
Att ringa Cylinda Service skulle gå på ca 1300kr, för att dom bara ska "felsöka" den, förutsatt att det inte tar längre än 1 timme för då tillkommer extra arbetskostnad.
Några long shots, vad som helst?
Tack på förhand!
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Mystiskt tvättmaskinsproblem, Cylinda FT384
Kolla avloppet på maskinen, kan gott vara igensatt av diverse godis.
-
- Kontakt:
Tecno:
Klart värt att kolla, men ser inte riktigt hur den skulle få maskinen att "dunka" när den inte används, medans den tömmer maskinen som den skall i bruk
Men tack för tipset!
Klart värt att kolla, men ser inte riktigt hur den skulle få maskinen att "dunka" när den inte används, medans den tömmer maskinen som den skall i bruk

Men tack för tipset!
Ja det kan ju vara avloppspumpen som ballat ur, det låter lite dunkande när den kör eller nån magnetventil som slår till och från
I övrigt så har man ju egentligen 3 års garanti på fabriksfel enligt konsumentköplagen men det verkar vara godtyckligt vem som får rätt
Cylinda skryter ju om att de har 5 års garanti på svanenmärkta produkter men det är nog mest skitsnack.
Om man läser på deras supportforum så finns det gott om fall med missnöjda kunder som får pröjsa rep trots att det borde gått på garantin
mao ett försäljningstrick helt enkelt, lova runt men håll tunt
I övrigt så har man ju egentligen 3 års garanti på fabriksfel enligt konsumentköplagen men det verkar vara godtyckligt vem som får rätt
Cylinda skryter ju om att de har 5 års garanti på svanenmärkta produkter men det är nog mest skitsnack.
Om man läser på deras supportforum så finns det gott om fall med missnöjda kunder som får pröjsa rep trots att det borde gått på garantin
mao ett försäljningstrick helt enkelt, lova runt men håll tunt

-
Jag skulle nog försöka dela upp felsökningen i tre delar genom att koppla bort i tur och ordning:
vatten in
strömmen brytas
vatten ut
vatten in
strömmen brytas
vatten ut
Haloooo där
Du har ju 2 ÅRS garanti och 3 AR reklamations rätt enligt köp lagen
Så prata med butiken o tala om denna la om dom inte vet det
Du har ju 2 ÅRS garanti och 3 AR reklamations rätt enligt köp lagen
Så prata med butiken o tala om denna la om dom inte vet det
-
- Kontakt:
Rolf:
Vatten in och ut gör ingen skillnad.
Bryter man elen slutar det dock.
Breflabb, både Cylinda och elgiganten säger 1 års garanti, resten reklamationstid. Men då måste VI bevisa att felet fanns från fabrik.
En cylindatekniker måste titta på det och ta beslutet, det kostar 1390kr bara för att dom skall åka ut efter garantitid.
Hade hoppats på att Danny eller någon annan vass på vitvaror hade varit med om liknande problem. Då det är ganska udda bör en person som stött på det känna till lösningen också.
Jag vill själv kolla mer noggrant men 30 mil resväg försvårar lite.
Tack för svar hittills i vart fall.
Breflabb, både Cylinda och elgiganten säger 1 års garanti, resten reklamationstid. Men då måste VI bevisa att felet fanns från fabrik.
En cylindatekniker måste titta på det och ta beslutet, det kostar 1390kr bara för att dom skall åka ut efter garantitid.
Hade hoppats på att Danny eller någon annan vass på vitvaror hade varit med om liknande problem. Då det är ganska udda bör en person som stött på det känna till lösningen också.
-
- Kontakt:
Saxat från cylindas hemsida.
Garanti och reklamation
1 års garanti
Garantin följer Elektriska Hushållsapparat Leverantörers (EHL:s) garantiregler och gäller under förutsättning att felet inte har uppkommit genom olyckshändelse eller annat som inte omfattas av begreppet "normalt bruk". Eventuella reparationer måste vara utförda av Cylindas egen Serviceavdelning, Cylinda Service. Du måste även spara ditt inköpskvitto där datum för inköp samt inköpsställe ska framgå.
Edit:
Avloppspumpen fungerar normalt utan missljud när den tömmer, utan oljudet uppstår endast när maskinen står oanvänd och det låter flera gånger i timmen.
Garanti och reklamation
1 års garanti
Garantin följer Elektriska Hushållsapparat Leverantörers (EHL:s) garantiregler och gäller under förutsättning att felet inte har uppkommit genom olyckshändelse eller annat som inte omfattas av begreppet "normalt bruk". Eventuella reparationer måste vara utförda av Cylindas egen Serviceavdelning, Cylinda Service. Du måste även spara ditt inköpskvitto där datum för inköp samt inköpsställe ska framgå.
Edit:
Avloppspumpen fungerar normalt utan missljud när den tömmer, utan oljudet uppstår endast när maskinen står oanvänd och det låter flera gånger i timmen.
Jag vill fotvarande peka på att konsument lagen ger oss all 2 ÅRfunkis_jackson skrev:Rolf:
oberoendee vad tillvekaren skriver. OBS! Det är Säljaren o inte tillverkaren som
ska följa kosument lagen.
Prata med Konsumentrådgivningen eller gå in på deras sida
Däremot tredje året måsu du bevisa att felet har funnits där från början
Ja alla butiker säger 1 år och ser om kunden nöjer sig med det, så man får ligga på o hävda sin rätt och hota med konsumentombudsman osv osv o rabbla konsumentlagarna tills de ger sig eller kastar ut en
Jag har lyckats tråka ut vissa butikansvariga och fått produkter utbytta på plats, de anställda känner inte till lagen eller kan ta beslut så man måste leta reda på chefen först o främst:-)
Men kan man avhjälpa felet själv så är det första valet för mig nuförtiden för det andra kan bli jobbigt o hålla på med även om man har rätt
Man blir motarbetad av både butik, tillverkare och får obefintlig hjälp av konsumentombudsmännen som är svåra o hitta o få nåt vettigt ur
Så vi får hoppas Danny tittar förbi, han vet nog vad som står på
Det enda jag kan tänka mig är att det finns magnetventiler som kanske kan dunka om de slår till och från
kan du leta reda på var de är så kanske du kan lokalisera ljudet
Jag har lyckats tråka ut vissa butikansvariga och fått produkter utbytta på plats, de anställda känner inte till lagen eller kan ta beslut så man måste leta reda på chefen först o främst:-)
Men kan man avhjälpa felet själv så är det första valet för mig nuförtiden för det andra kan bli jobbigt o hålla på med även om man har rätt
Man blir motarbetad av både butik, tillverkare och får obefintlig hjälp av konsumentombudsmännen som är svåra o hitta o få nåt vettigt ur
Så vi får hoppas Danny tittar förbi, han vet nog vad som står på
Det enda jag kan tänka mig är att det finns magnetventiler som kanske kan dunka om de slår till och från
kan du leta reda på var de är så kanske du kan lokalisera ljudet
Det räcker att läsa : Reklamation vid fel på varan
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Troligtvis mjukvarufel.
Styrkortet skickar ut korta spänningspulser till en eller flera komponenter.
Vill man veta till vilka, så är det bara att koppla loss en komponent i taget.
Alla komponenter har snabbkopplingar, så det är lätt gjort.
Mest troligt är det tilloppsventilen dunket hörs från.
Styrkortet skickar ut korta spänningspulser till en eller flera komponenter.
Vill man veta till vilka, så är det bara att koppla loss en komponent i taget.
Alla komponenter har snabbkopplingar, så det är lätt gjort.
Mest troligt är det tilloppsventilen dunket hörs från.
-
Enklaste sättet att slippa byta/laga kort är ju att sätta strömbrytare på väggen så att maskinen kopplas bort ordentligt när den inte används.
Fast en del tycker ju att det är roligt att chansbyta komponenter på ett kort.
Kan den här egentligen vara en Beko,eller?
Fast en del tycker ju att det är roligt att chansbyta komponenter på ett kort.
Kan den här egentligen vara en Beko,eller?
I förstainlägget saknas den kanske viktigaste upplysningen.
Har detta uppträtt nu eller har det varit så här från början?
Låter lite osannolikt med programvarufel om det har uppträtt
nyligen. Programvara brukar inte "gå sönder" av sig självt...
Har detta uppträtt nu eller har det varit så här från början?
Låter lite osannolikt med programvarufel om det har uppträtt
nyligen. Programvara brukar inte "gå sönder" av sig självt...