Hejsan!
Tänkte bygga en sån här:
http://www.youtube.com/watch?v=WOOoFEKiK8A
Bilderna pratar ju för sig själva men det är alltså en självbalanserande enhjuling som man kramar fast mellan benen. Den har en motor på 1000w som håller en i balans i upp till 16km/h.
Det som jag har gjort hittills är att fixat fram nästan all den hårdvaran som behövs och börjat lite på mjukvarufronten.
Här kommer lite bilder på den senaste designen
Som ni se har jag valt att placera battericellerna i och runt hjulet vilket gör att min enhjuling kommer bli betydligt smalare än Solowheel. Jag kommer även göra det möjligt att ta loss hjulet och motorn från hela anordningen på ett enkelt sätt genom att bara lossa på muttrarna och fälla upp sidorna.
Lägger även upp lite bilder på hårdvaran för de som vill se

27 återvunna 18650 Li-ion celler från laptops.
*bild borttagen*
Använder en 12v xbox PSU nu i programmering och test fasen.
*bild borttagen*
16" hjul med 48v 1000w BLDC motor från kina, likadan som i Solowheel.
Kontakten till höger är för de 3 hall-elementen samt matning till dem.
Tanken är att jag ska få allt att flyta på fint med CompactRIOn och sedan byta till en arduino som kan fästas på enhjulingen. Det kommer nog vara lättare att finjustera parametrarna i labview och sedan "föra över" koden till en arduino. Den sista bilden visar 3x 4 kanalers optokopplare som sitter mellan styrningen och bryggan.
När det kommer till mjukvaran har jag gjort klart mosfetbryggstyrningen (trapezoidal) och även grundläggande delar av PID-regulatorn som styr PWMen på bryggan (har nu gått över till field oriented control). Det är alltså en hel del kvar att göra...
Är ganska ny på alla områden som detta projekt berör så förvänta er inte att det kommer gå på en vecka detta inte.

Kanske blev lite mycket bilder man aja! Hoppas ni gillat!
Nils