Högtalarkonstruktion, del II

Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Re: Högtalarkonstruktion, del II

Inlägg av MadModder »

Den lösningen har jag nog inte sett förut.
Man brukar ju löda fast delningsfiltret och ha terminalerna mot förstärkaren.
Ska du ansluta högtalarkablarna i skruvplinten istället :D
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Tjoho, jag vet var mina försvunna högtalare är. Jag har ju inte kunnat hitta ett par. Jag har ju sålt dem .... :doh:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Inlägg av Spisblinkaren »

MadModder skrev:Den lösningen har jag nog inte sett förut.
Man brukar ju löda fast delningsfiltret och ha terminalerna mot förstärkaren.
Ska du ansluta högtalarkablarna i skruvplinten istället :D
Precis!

Jag kommer alltså skruva fast högtalarkablarna i plinten :D

Initialt var det tänkt att sitta ett par polskruvar instuckna i plinten men en skruv vägrade ta det grova godset så jag fick lägga ner den ide'n.

Borde annars gå och få tag i en polskruv med relativt klent stift så att den går in i en sockerbit.

Kanske jag använder större sockerbit nästa gång.

Återstår då bara frågan vart jag kan finna denna polskruv (eller klenare) som jag bara råkar ha två par av i lager.

Varken ELFA eller Tema har den.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

Är det polskruv med "nedsvarvad lödpinne" du är ute efter titta på Conrad Art.nr: 734124 eller Elfa 10-817-95?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Gick på en liten nit idag.

Eftersom en högtalare blev helt klar igår och resten bara saknade svart skruv så ringde jag Järnia och kollade om min beställning från i måndags kanske dellevererats (beställde centrumborr också vilket sades kunna ta lite tid).

Skruvarna hade mycket riktigt kommit.

Tog mig således förväntansfull till Järnia (kanske jag kan få testat mina högtalare redan ikväll, tänkte jag).

När jag kommer dit så har dom dock beställt fel skruvtyp.

Så nu har jag 200st svarta kullerförsänkta krysspårskruvar 3,5X19mm.

Eftersom jag blev ganska sur när jag upptäckte detta och sa bl.a att jag tyckte jag var tillräckligt tydlig med "platt nedersida och kullrigt huvud" så köpte jag ändå skruven.

Dock till det fascila priset om 60 spänn :)

Så säg till om ni vill ha nån svart kullerförsänkt nån gång, ni får dom gratis :D

En annan anledning till att jag faktiskt köpte dom var att jag trodde att jag kanske ändå kunde använda dom.

Men på bussen hem förstog jag att de skulle bli som kilar in i elementgodset.

Speciellt diskanten kan vara av gjutjärn eller nåt annat känsligt (jag tror inte det är aluminium) och då riskerar jag sprickbildning om jag råkar dra i skruven för hårt.

Basen är inget problem för godset verkar vara av nån slags plåt.

Slutligen har jag redan kapat en skruv pga tidigare problem och jag vill nog helst att skruvarna matchar varandra även om det är pedantiskt.

MVH/Roger
PS
Artikelnumret på hitintills använd skruv: 2045-02-040, Arvid Nilsson, 25-pack.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

swesysmgr skrev:Är det polskruv med "nedsvarvad lödpinne" du är ute efter titta på Conrad Art.nr: 734124 eller Elfa 10-817-95?
Den där Conrad-skruven ser ju helt klockren ut!

Tar man bort muttern så verkar man ha runt en cm av gods att stoppa in i sockerbiten samtidigt som yttersta diametern verkar mindre än dom 3mm som idag begränsar istoppandet i mina sockerbitar.

Synd att det inte fanns ett kvalitativt datablad modell ELFA.

ELFA's variant var 3,5mm ytterst och ihop med det hysteriska priset (40:-/st) så går den bort.

Conrad tar ju bara 16:-/st och verkar fixa biffen.

Jag får beställa några vid tillfälle.

Tack för tipsen!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Jag kunde inte hålla mig :D

Jag nyttjade till slut tillfälligtvis de kullerförsänkta skruvarna :D

Sen kopplade jag upp grejerna mot rörslutstegen.

Skruvanslutningarna mot högtalarkablarna blev mer av ett helvete än jag trodde :D

Sen slog jag på rörslutstegen och datorn.

Oj, oj, oj, vad bra det lät :D

Speciellt den tidigare problematiken med kvinnoröster såsom i "White Flag" med Dido var som bortblåst :D

Plötsligt skar sig inte kvinnoröster längre utan lät balanserat och naturtroget.

Diskanten var liksom en ny planet :D

Klangen i diskanten är helt enkelt suverän!

Efterklangen som liksom låter diskanten/symbalerna ebba ut ordentligt fanns där plötsligt.

Observera att jag kör MP3 och har alltid lite fördomsfullt trott att digital diskant blir kort, steril och utan efterklang.

Men jag upplever inte riktigt det nu.

Fascinerande i så fall att min laptop har ett såpass bra ljudkort.

Roligt är det i alla fall.

MVH/Roger
PS
Jag upplever dock nån slags märklig distorsion. Kraftiga transienter på riktigt djupa bastoner ger ibland ett störande ljud. Jag har mha hörseln lokaliserat det till (bakom?) diskanten. Jag tror att det är kablarna som låter men vet inte. Jag gjorde nämligen onödigt långa kablar för att så att säga kunna löda på labbänken. När jag sedan lödde elementen tryckte jag aldrig ner kablarna i vadden utan satt bara dit elementen med en ringlande kabelhärva innanför. Jag hoppas det är det som är problemet och har redan tryckt in kablarna i det andra paret högtalare som jag senare i veckan skall förse med riktig skruv. När jag försett dom med riktig skruv är planen att byta högtalare och förse dessa med riktig skruv (samt trycka in kablaget).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Retroperra
Kontakt:

Inlägg av Retroperra »

Jättekul att det låter bra, grattis!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Jävligt roligt, om man får säga så :)

Jag bara sitter och blundar och njuter :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

En idé är ju att skruva loss terminalerna och sträcka kablarna, och lägga kabelkringlan direkt innanför terminalerna istället.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Du har inte funderat på mikrofoni? Högtalarna skramlar lite och skramlet (vibrationerna) fortplantar sig til förstärkaren och rörens elektroder ...
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Nu ska ni få höra på nåt riktigt roligt:

Distorsionen tycks vara inspelad :D

Jag har idag mha granne försökt klura ut vad som var problemet.

Eftersom jag upplevde problemet så starkt vid en låt tror jag mig ha inbillat mig att det fanns i andra låtar också.

Låten heter "Toys and Flavors" med The Hellacopters.

Alldeles i början av den låten vräks det på en massa bas och det är då och bara då det skallrar i diskanten.

Först tänkte jag att membranet var paj men bojkottade den ide'n väldigt snabbt för diskanttonerna var samtidigt ljuvliga.

Sen blev jag som sagt att tro att kablarna skallrade mot diskanten vid transient bas.

Min granne föreslog då att jag skulle sänka volymen varvid distorsionens volym också sänktes (ända till löjligt låg volym).

Han trodde då att det verkligen var inspelat ty "garageband vill låta skitigt".

Jag tvivlade länge men efter ett iPod-test med bra lurar där jag faktiskt kunde skönja denna distorsion så är jag beredd att hålla med.

Slutsats: Högtalarna är helt enkel för bra :D

MVH/Roger
PS
Hoppas jag inte låter för stöddig :)

Jag har klurat lite på hur man kan höra en typ 50Hz ton i diskanten. Det enda jag kan komma på är helt enkelt FM-modulation. Den skallrande signalen bärs alltså upp av en typ 10kHz bärvåg :)
Senast redigerad av Spisblinkaren 25 september 2015, 18:00:12, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

soundbrigade skrev:Du har inte funderat på mikrofoni? Högtalarna skramlar lite och skramlet (vibrationerna) fortplantar sig til förstärkaren och rörens elektroder ...
Det var ett kreativt förslag men som sagt, det verkar vara inspelat :)

Största tecknet på detta är att distorsionen även hörs vid mycket liten volym.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

MadModder skrev:En idé är ju att skruva loss terminalerna och sträcka kablarna, och lägga kabelkringlan direkt innanför terminalerna istället.
Innan jag demonstrerade saken för grannen tog jag hjälp av honom för att hålla i elementen medans jag vek ihop kablarna så mycket jag kunde och satte buntband på dom (i det andra paret alltså).

Först därefter slog jag på stereon och demade första paret för honom.

Såhär efteråt kan man numera konstatera att buntandet var onödigt :)

Kablarna tycks alltså inte ha nåt med saken att göra.

Men tack för ditt förslag!

MVH/Roger
PS
Om man kan blanda ihop ett inbillat trasigt membran med en inspelning, är högtalaren bra eller dålig då?

Jag är lite paranoid av mig så jag tycker nästan det känns som om The Hellacopters inte riktigt gillar audiofiler :)

Jag har t.ex lyssnat på den där låten många gånger i min iPod och inte förrän nu när jag ansträngde mig för att höra det kunde jag faktiskt höra förnimmelsen av det (och jag har rätt schyssta lurar, A-Jays ONE+).
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

God idé #1: Skaffa en bra testplatta, alltså en platta med, gärna musik som är skapligt lyssningsbar, där du har god dynamik, brett frekvensspektrum och gärna lite krånglig musik, alltså mycket akustiska instrument som du vet hur de låter och massa attacker. Och INGET fipplande med loudness.
Skivbolag som har mycket sådan musik är Chesky och Sheffield Labs.
Min absoluta favoritskiva för detta ändamål är Angelo Branduardi och Il Ladro. Musiken är kanon och det är massor av akustisk musik med tysta passager och pianoforte och häftiga attacker.
http://www.discogs.com/Angelo-Branduard ... se/2189239
http://www.amazon.com/Il-Ladro-Angelo-B ... B001CITS8Y
Il Ladro på tuben så ni förstår vad jag menar. (Inom parentes, sådan här dynamik och brett spektrum saknar dagens popmusik totalt).
Skriv svar